Redningsselskapet ber om strengere regler etter rib-ulykker

Søndag ble det satt i gang en større redningsaksjon i Oslofjorden etter funn av denne RIB-båten.
Søndag ble det satt i gang en større redningsaksjon i Oslofjorden etter funn av denne RIB-båten. Foto: Politiet / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

To alvorlige hendelser med hurtiggående rib-er i Oslofjorden på et drøyt døgn får Redningsselskapet til å ta opp diskusjonen om krav om sertifikat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag havnet fire personer i vannet etter at rib-en de satt i, traff en bølge. Ifølge politiet fortsatte den førerløse småbåten videre i full fart, men ingen ble skadd i hendelsen.

Kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet etterlyser i VG en diskusjon om det bør innføres et hurtigbåtsertifikat.

– Det kommer stadig flere raskere båter på fjorden, og det krever kunnskap. Mye tyder på at opplæringen bør skjerpes. Båtførere må vite hvilket våpen en slik båt kan bli, sier Pedersen. Han mener hendelsen også aktualiserer debatten om det bør bli påbudt med dødmannsknapp i hurtiggående båter.

–En båt som den som gikk førerløs i 40 knop innover i Lysakerfjorden, er et drapsprosjektil. Det er bare flaks at ikke noen ble påkjørt, skadd eller drept, sier han.

Pedersen anbefaler alle som skal ut i båt, å ha med VHF, vest og dødmannsknapp.

Også søndag var en rib involvert i en ulykke i Oslofjorden. Da ble en større leteaksjon satt i gang etter at en førerløs rib ble funnet drivende utenfor strandkanten ved Filtvedt i Buskerud. Føreren kom senere til rette og fortalte at han falt over bord på grunn av en krapp bølge og svømte til land.