Ladbare hybrider er ikke så miljøvennlige som mange tror

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, tror det er fornuftig med en debatt rundt avgiftssystemet for ladbare hybrider.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, tror det er fornuftig med en debatt rundt avgiftssystemet for ladbare hybrider.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilforeningen og Zero med forslag til nytt avgiftssystem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av ladbare hybrider har skutt til værs i Norge. Det er neppe bare fordi norske bilkjøpere har lyst å være miljøvennlige. En viktig faktor her er at avgiftssystemet vi har, favoriserer biler med lavt offisielt utslipp og forbruk. Det gjør det gunstig å kjøpe ladbar hybrid.

Men ikke alle er enige i at disse bilene er så miljøvennlige.

Blant annet har Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero nå kommet med et forslag til en alternativ avgiftsmodell. Der er målet å gjøre de ladbare hybridene med lite batteri dyrere. Det vil de gjøre blant annet ved å skjerpe CO2-komponenten av avgiftene.

– Halleluja-stemning

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har selv testet en rekke ladbare hybrid. Han synes det er et viktig tema som nå blir tatt opp.

– Det har nok vært litt halleluja-stemning rundt dette med ladbare hybrider. Det skyldes flere ting. For mange er det en fin måte å kunne kjøre miljøvennlig på, uten å bekymre seg for rekkeviddeangst, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel tror Broom-Vegard det kan være greit å selektere litt her også.

VW har flere ladbare hybrider, blant annet en utgave av familiebilen Passat.
VW har flere ladbare hybrider, blant annet en utgave av familiebilen Passat.

Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda

Småkjøring gir lite utslipp

Rekkevidden på ladbare hybrider varierer nemlig stort. De beste klarer over 50 kilometer, mens andre knapt klarer 15. Da sier det seg selv at den miljømessige gevinsten blir svært varierende.

For når batteriene er tomme, ja, da fungerer ikke bilen som en elbil lenger.

– Vi i Broom får mange spørsmål om dette. Folk lurer på når det er fornuftig å kjøpe ladbare hybrider. Og svaret er at det er helt individuelt. Det handler om kjøremønster. Hvis du kjører mange korte turer, er det mye hente. Kanskje kan du kjøre i ukesvis uten å fylle tanken, hvis du lader ofte. Men på lengre turer blir forbruket ofte høyt. Særlig på SUVer og biler med stor forbrenningsmotor, påpeker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Miljøgevinsten forsvinner

Det med å lade ofte, er også viktig.

– Jeg tror nok en god del ikke lader like ofte som de "burde". Selv om det både er langt mer gunstig - og mer miljøvennlig - så er det en god del som dropper ladingen. Og da forsvinner også miljøgevinsten, understreker Vegard.

De ladbare hybridene finnes både med diesel- og bensinmotor i kombinasjon med elmotoren.

– Dieselmotor er gunstig fordi den sørger for at forbruket ikke blir alt for høyt når elmotoren går tom for strøm. Men der har du jo dette med Nox-utslipp og risikoen for å bli utestengt fra de store byene.

Kjempesmart for noe – bortkastet for andre

Må ta debatten

Han tror det er på høy tid at det nå blir diskutert hvordan en skal finne en fornuftig løsning på avgiftene for ladbare hybrider.

– Dagens system fungerer ikke slik vi ønsker. Her må jeg få legge til at det ikke er bilbransjen sin feil. Dette er et problem som stammer fra en utdatert og håpløs EU-syklus for måling av forbuk, og et litt unyansert avgiftssystem, sier Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er sjokkert over forbruket

Ny syklus på vei

EU-syklusen vil bli endret allerede neste år, med ambisjoner om å gi mer reelle resultater på forbruk og utslipp. Da blir det også lettere å finne en avgiftssystem som faktisk premiere de bilene som har lavt forbruk i virkeligheten, og ikke bare på papiret.

– I andre land, som for eksempel Japan, er kravet at ladbare hybrider må kunne kjøre minst 50 kilometer. Kanskje er det noe vi bør tenke på her også. Hvis det skal være et poeng med ladbar bil, bør den jo kunne kjøre såpass uten å måtte kobles til stikkkontakt?

BMWs ladbare flerbruksbil 225ex er populær i Norge.
BMWs ladbare flerbruksbil 225ex er populær i Norge.