Returordning for fritidsbåter lar vente på seg

Ifølge en rapport fra konsulentselskapet Mepex vil det være 17.000 båter som må kasseres allerede innen 2020 i Norge. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Ifølge en rapport fra konsulentselskapet Mepex vil det være 17.000 båter som må kasseres allerede innen 2020 i Norge. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

En returordning for kasserte fritidsbåter er nå halvannet år på overtid. En voksende miljøkatastrofe, advarer Norsk Gjenvinning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Miljødirektoratet fikk 21. november 2013 i oppdrag å utrede hvordan en ordning kan finansieres og organiseres. Vi vil svare på dette oppdraget rett etter sommerferien, skriver Hege Rooth Olbergsveen i Miljødirektoratet i en epost til VG.

Hun sier direktoratet ikke ser på ulovlig håndtering av kasserte fritidsbåter som et nasjonalt miljøproblem, men er klar på at det kan medføre betydelig lokal forurensning eller forsøpling.

I Norsk Gjenvinning er man imidlertid verken beroliget eller fornøyd.

– Det er kritikkverdig at en returordning for fritidsbåter ikke er på plass, sier Thomas Mørch, sjef for forretningsutvikling i Norsk Gjenvinning.

– Mens vi venter på en utredning, er dette på vei til å gå fra et moderat til et alvorlig miljøproblem, sier han.

Personvernpolicy