– Forlatte båter er et økende problem

FORLATT: Dette er bare et lite eksempel. Langs kysten etterlates større båter også.
FORLATT: Dette er bare et lite eksempel. Langs kysten etterlates større båter også. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kystlinjen er full av forlatte båter som eierne ikke vil ta ansvaret for. Dette kan koste både naturen, myndighetene og båteierne dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemene gjelder båter som folk ønsker å bli kvitt, som burde vært kondemnert. Det er ingen organiserte avfallsordninger for kasserte fritidsbåter på linje med biler og annen type problemavfall, opplyser politiet til VG.

– Det er nesten håpløst å spore opp eierne, i tillegg blir jo dette et forsøplingsproblem, sier Roar Isaksen, leder av Oslo-politiets sjøtjeneste.

Politiet har etterlyst et obligatorisk båtregister etter at dette ble avviklet for flere år siden.

Når båteiere fjerner all informasjon fra båtene, og lar dem drive ut for å bli kvitt dem, blir politiet nødt til å undersøke om det har skjedd en ulykke. Båter de ikke finner eierne til, må lagres i tre måneder før de kan auksjonere dem bort.

– Er de i dårlig stand, må de kondemneres, og det krever også penger og ressurser, sier Isaksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved Oslo Havn bekrefter seksjonsleder Øystein Nomerstad at forlatte båter har blitt et økende problem.

– Hvis de blir liggende så lenge at de synker, blir det jo et stort miljøproblem også. Fjerning og kondemnering av en båt kan ligge på alt fra noen tusen kroner til millionbeløp, sier Nomerstad.

Oslo Havn samarbeider med politiet om å spore opp eierne av båtene.