Meny

Krasjer oftere – er mindre sikre

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tiffany Melius vurderte å bytte ut sin «muskelbil», en Chevrolet Camaro, da hun fikk barn, fordi den skårer dårlig på sikkerhetstester.

Amerikanskproduserte «muskelbiler» med mange hestekrefter er mer populære enn noen gang i USA. Tiffany Melius har eid tre ulike modeller av Chevrolet Camaro fordi hun elsker hvordan bilen ser ut.

– Jeg liker hvordan fronten på bilen ser så sint ut. Når jeg kjører forbi bygninger med speilrefleksjon tenker jeg «ooh det er meg», sier Melius til CBS News.

Men muskelbiler som Melius sin har høyere kollisjonsrate på amerikanske veier enn andre biler. Likevel er typiske muskelbiler ikke regnet blant de tryggeste.

Les også: Camaro mot røkla!

Ingen av bilene best i test

Det amerikanske Forsikringsinstituttet for motorveisikkerhet har sikkerhetstestet de nyeste modellene til Chevrolet Camaro, Ford Mustang og Dodge Challenger.

Alle tre bilene får godkjent krasjtest i sidekollisjon og frontkollisjon i moderat tempo. Bare Ford Mustang er i nærheten av å få full pott og hedersbetegnelsen «beste sikkerhetsvalg», men den når ikke helt opp.

Dodge Challenger skårer dårligst på sikkerhetstesten samlet sett, mens modellen Melius kjører, Chevrolet Camaro, kommer dårligst ut på motstandskraften i taket.

Les også: Ser du denne bilen, kan du tjene 400.000 kroner

Vurderte å bytte for barnets skyld

Tiffany Melius medgir at hun har vurdert å bytte bil etter at hun fikk barn.

– Etter at jeg fikk barn har alle rundt meg spurt om når jeg skal få meg en ny bil, sier hun til CBS News.

Foreløpig har hun bestemt seg for å beholde favorittbilen sin, på tross av bilens middelmådige sikkerhet.

Les også: Ny eksklusiv muskelbil skulle få vinduene sotet – ble skrotet

Ikke vanlige biler i Norge

Forsikringsinstituttet for motorveisikkerhet mener det er ekstra viktig at de typiske muskelbilene holder et høyere sikkerhetsnivå, da de blir stadig mer populære blant forbrukerne i USA.

Ford Mustang er den eneste av de tre modellene som er testet som er til salgs regelmessig hos forhandler i Norge.

Ønsker du å få tak i en Chevrolet Camaro eller en Dodge Challenger til norske veier må du antakelig ut med mellom 1,4 og 1,6 millioner kroner.

Les også: Dette er den mest amerikanske bilen av alle

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus