Meny

Siste sjekk etter båtpussen - dette må du huske på

Seilbåtfolket må sjekke tauverk, fall og skjøter. Seilene må være hele uten rifter før du legger ut på tur. Foto: Codan Forsikring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om båtpussen er unnagjort, er det ikke sikkert at båten er klar for å settes på vannet. Det er mye å huske på som båteier.
Du bør kjenne alle båtens rom og skott selv om du velger å sette bort båtpussen til andre. Foto: Codan Forsikring.

– Jeg pleier å råde folk til å ta båtpussen selv. Det er hyggelig arbeid og en flott måte å bli skikkelig kjent med båten sin på etter en lang vinter. Samtidig er det jo forståelig om tidsklemma gjør at noen velger å sette bort dette arbeidet, sier Thomas Røang, båtekspert i Codan Forsikring, i en pressemelding fra selskapet.

Røang båtpuss man står for selv gir anledning til å sjekke alt annet du må ha kontroll på.

«Enten båten er liten eller stor, er det viktig å gå nøye gjennom alle små rom og skott i båten for å se at alt nødvendig utstyr er der – og at det virker», skriver Codan i pressemeldingen.

Les også:  Har du båtforsikringene du trenger?

Noen eksempler på ting som bør sjekkes:

  • Hvor mange vester er det om bord? Hvor er de? Har de gått ut på dato?
  • Hvor er drivankeret?
  • Hvor er kniven du skal ha lett tilgjengelig om noe skulle skje? Det er den som skal kutte skjøtet til seilet om noe går galt. Er den skarp og lett tilgjengelig, vet alle hvor den er?
  • Seilbåtfolket må sjekke tauverk, fall og skjøter. Seilene må være hele uten rifter før du legger ut på tur.
  • Ha alltid ekstra filter og impeller om bord i båten og lær deg hvordan du skifter disse.
– Båtpuss handler om mer enn vask og polering, sier Thomas Røang, båtekspert i Codan Forsikring. Foto: Codan Forsikring.

Det kan være mange gode grunner til å la andre gjøre båtpussen for deg. Uansett må du ta ansvar for en rekke viktige detaljer, minner Røang om.

– Og da handler det om mer enn bare vask og polering;

– Be dem som skal pusse båten din om å gi beskjed dersom de oppdager feil eller mangler, slik at du kan gjøre noe med det. Selv om du ber et verksted ta service på motoren, er det ingen selvfølge at de sier fra om andre feil som ikke har med motoren å gjøre, sier båteksperten.

Les også:  – Skaff deg kunnskap om båten du har kjøpt

Sprekk-sjekk

– Om du har fått hjelp til å slipe, prime og stoffe båten, er det ekstremt viktig at de som gjør jobben tar ansvar og forteller deg om de ser sprekker som må tettes før de legger ny primer. Sprekker kan føre til at glassfiberen trekker vann. Da kan den senere begynne å krakelere og sprekke, forteller Røang.

Han sier avslutningsvis:

– Få noen som kan det til å gå over alle elektriske punkter og kontakter, slik at det ikke dukker opp noen ubehagelige overraskelser eller brannfeller. Installer gass- og røykalarm i båten, og ha brannslukningsapparat lett tilgjengelig. På den måten er du nærmere det som er målet med hele sommeren på vannet, nemlig båtkos, avslutter Røang.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus