Meny

Så billig får du toppmodellene nå

Uoppnåelig dyre da de var nye, etter noen år er prislappen en helt annen.
Uoppnåelig dyre da de var nye, etter noen år er prislappen en helt annen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Naboen vil nok likevel tro at du har vunnet i Lotto!

Hva er egentlig en skikkelig luksusbil? Svaret vi naturlig nok variere voldsomt, alt etter hvem du spør.

Men jeg føler meg allikevel ganske trygg på at mange vil sette følgende kriterier ganske høyt opp på en liste over hva en drømmebil inneholder:

Mye og avansert utstyr, en kraftig motor, høy komfort og en stor grad av luksus-følelse, lekkert og litt upper class design og en god dose status.
Det er vel ikke til å komme fra at det som gjør at mange av oss IKKE kjører rundt i slike biler, er prisen.

Videre lesning skjer på eget ansvar...

Men det behøver slett ikke å koste hverken skjorta eller jakka. Det behøver rett og slett ikke å koste mer enn Toyota Yarisen som naboen har som bil nummer to. Allikevel vil nok den samme naboen tro at du har vunnet i lotto eller arvet en rik onkel i Amerika om du en dag setter noen av bilene under på gårdsplassen.

Vi har nemlig tatt et sveip i bruktmarkedet og sett på hvor billig du kan få skikkelige luksusbiler.

Vi advarer mot at videre lesning skjer på eget ansvar. Det kan nemlig sette varige griller i hodet på deg ...

2000 Mercedes S-klasse. Kr. 73.000,-

Mercedes S-klasse er fortsatt for mange direktørbilen over alle direktørbiler.Faksimile fra finn.no
Mercedes S-klasse er fortsatt for mange direktørbilen over alle direktørbiler.Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Mercedes S-klasse: Dette smaker av velfødd direktør og lukter litt av kostbar sigar! S-klasse er for mange synonymt med tysk premium på sitt aller beste.

S-klassen har også vært en spydspiss for Mercedes. Det er tradisjonelt sett på nettopp denne modellen de har lansert nye og banebrytende innovasjoner. Innpakket i litt konservativt, men lekkert ytre.

Akkurat denne bilen er en S 320. Det betyr seks sylindere og 224 hestekrefter. Selvfølgelig inngår rikelig med mykt skinn, blankpolert treverk, automatgir, rullegardiner, komfortabel, men lumsk luftfjæring og TV til baksetene, samt MYE annet snadder.

Prisen som selgeren fra Asker ber om, er 73.000 kroner.

Les mer om denne generasjonen S-klasse og hva du må være obs på her:

1998 BMW 735. Kr 95.000,-

Lekker og kjøreglad, BMW 7-serie blir aldri feil.Faksimile fra finn.no
Lekker og kjøreglad, BMW 7-serie blir aldri feil.Faksimile fra finn.no


Se hele annonsen og alle bildene her:

Om du føler at Merca over blir litt for sedat og gubbete, så kan kanskje denne BMW-en være noe?

Det er snakk om en 735i, som i praksis betyr en rekkesekser på 238 hk og rikelig med kjøreglede, på typisk BMW-vis.

Her er det gjort ytterligere oppgraderinger i form av store 20-tommers hjul, senkesett og en frontleppe fra Alpina. Mer skal / bør ikke gjøres, før det tipper over til å bli "harry"...

Denne har en klassisk og fin fargekombinasjon med dyp grønn lakk og lyst skinninteriør som skal være i veldig god stand, tross en kilometerstand på drøyt 250.000.

Motor og drivverk er stort sett solid på disse, men en litt nøye sjekk av bremser, hjuloppheng og forstilling er på sin plass her. Sjekk også at alt elektrisk funker. Feil på instrumentpanelet forekommer.

Har bilen nivåregulering, er denne kostbar å fikse om den ryker (og det gjør den før eller siden). Bensintanken er en annen svakhet, men på denne bilen er den ny. På biler med Shadowline, altså sort listverk, kan dette flasse. Det er ikke så veldig pent... Rust kommer ofte først på nedre delen av bagasjelokket. Sjekk nøye!

Vi har testet brukt BMW 7-serie:

1996 Jaguar XJ 300. Kr. 88.000,-

Dette designet er klassisk Jaguar! Faksimile fra finn.no
Dette designet er klassisk Jaguar! Faksimile fra finn.no


Se hele annonsen og alle bildene her:

Man kan si mye om britisk bilproduksjon, men dette med luksusbiler, det skjønner de seg på. Og det ville nesten blitt litt feil å ikke ha med en Jaguar i dette selskapet. Ikke så rent lite konservativ, ikke proppet med tekniske innovative og tekniske krumspring som hos Mercedes og BMW, men elegant og diskret. Lange tradisjoner, dype røtter og mye sjel og sjarme er liksom innbakt i disse smått aristokratiske bilene.

Akkurat dette eksemplaret er en Executive-utgave, i elegant sort og med sort interiør. Selvfølgelig er det rikelig med skinn og palisander i interiøret.

Motoren er en 3,2-liters sekser og byr på 211 hk. XJ 300 som denne serien kalles, sies også å være den beste XJ-en som noensinne er produsert.

Rust er kanskje den største fienden her. Sjekk nøye rundt hjulbuer, kanaler og gulv, nedkant dører og i plateskjøter og falser generelt. Hjullagrene bak er også en liten svakhet og som alltid på en engelsk bil - sjekk alt det elektriske litt nøye.

Denne tidløse klassikeren kan bli din for 88.000 kroner.

Les vår bruktbiltest av Jaguar XJ her

Audi A8 er svinedyr ny, brukt kan det være en helt annen sak. Faksimile fra finn.no
Audi A8 er svinedyr ny, brukt kan det være en helt annen sak. Faksimile fra finn.no

2001 Audi A8 quattro. Kr. 85.000,-

Se hele annonsen og alle bildene her:

Audi A8, ja. Den gangen disse kom, var det noe av det hotteste men kunne eie. Det var selve symbolet på vellykkethet.

De aller første bilene viste seg å være plaget med en del smårusk og det kan derfor være smart å styre unna dem. Apropos å styre unna: 2,5 TDI-moteren var mildt sagt ingen "høydare", så ligg unna den også...

Ellers byr A8 på et par ting som konkurrentene over ikke har. Det viktigste er firehjulsdrift, som er på de aller fleste av disse bilene. Det andre er aluminiumskarosseri som det ble gjort et stort nummer ut av.

Det kan bety vanskeligere reparasjoner, men man slipper rustproblematikken.
2,8-literen i 2001-modellen byr på 193 hk, som på de andre er det skinninteriør, automatgir og mye utstyr. Prisen er 85.000 kroner.

Akkurat denne bilen har også full servicehistiorikk og en ikke altfor gammel EU-kontroll. Noe som er en soleklar fordel.

Sjekk nøye før kjøp

Ingen av bilene vi har presentert her er billige å reparere på verksted om noe går i stykker. Bilene er jo heller ikke nye og har en anstendig mengde kjørte kilometer bak seg. Så en grundig sjekk er på sin plass før kjøp.

På den annen side - ingen av bilene over koster over 100.000 kroner og de byr, alderen til tross, fortsatt på det "lille ekstra"!

Audi A8: Den har tapt seg to millioner kroner

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus