Praktskip sender ut sitt siste SOS

Slik så «SS United State» ut under glansdagene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var verdens raskeste og mest luksuriøse cruiseskip. Marilyn Monroe, Coco Chanel, Marlon Brando og fire presidenter i USA krysset Atlanteren med «SS United States».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå ligger praktskipet for kai i Philadelphia mens en non-profit gruppe kjemper for å redde «SS United States».

Før måneden er omme kan cruiseskipet havne på skraphaugen.

På Delaware River ligger skroget og drysser maling, misfarget av solen.

Ombord har også forfallet satt inn. Det er lenge siden skipet ble strippet for sin gyldne fortid.

Susan Gibbs er barnebarn av artitekten bak skipet «SS United States» som i 2011 ble reddet fra skraphandleren. Nå kjemper de for å skaffe penger til å bevare det de kaller en «horisontal skyskraper». Foto: Jewel Samad / Afp
Susan Gibbs er barnebarn av artitekten bak skipet «SS United States» som i 2011 ble reddet fra skraphandleren. Nå kjemper de for å skaffe penger til å bevare det de kaller en «horisontal skyskraper». Foto: Jewel Samad / Afp

Jomfruturen fant sted 3. juli 1952. Det 301 meter lange skipet krysset da Atlanteren på tre dager, ti timer og førti minutter, en rekord som holdt seg helt til 1990-årene.

Nå er det Fjordlines «Fjord Cat» som om sommeren går mellom Hirtsahals og Kristiansand som har overtatt med to døgn, 17 timer og 59 minutter.

Selv om skipet var en åpenbaring i eleganse og teknologi, så var det også designet for rask transport. Hvis Den kalde krigen eskalerte ville det bli gjort om til troppetransport.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var derfor hovedsaklig bekostet av USAs regjering.

Arkitekten, William Francis Gibbs, hevdet også at det var brannsikkert på grunn av utstrakt bruk av aluminium.

Les også: Bygger verdens største cruiseskip

– Alt var perfekt

«SS United States» fraktet mer enn en million passasjerer, Hollywood-stjerner, politikere, forretningsmenn og immigranter mellom Europa og Amerika.

Om bord var det tre orkestre, en dansehall, to kinoer, 20 heiser og et innendørs svømmebasseng.

– Alle som betydde noe var der, mimrer 82-årige Joe Rota som arbeidet seg opp fra heisgutt til å bli skipets fotograf.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
«SS United States» ut Hudson River med Manhattan i bakgrunnen, legger på sin jomfrutur i 1952. Foto: Jack Harris / Ap
«SS United States» ut Hudson River med Manhattan i bakgrunnen, legger på sin jomfrutur i 1952. Foto: Jack Harris / Ap

– Teknologien, komforten, farten, maten - alt var perfekt. Vi feilet aldri, og kom aldri for seint, sier han og minnes notabiliteter som Prins Rainier, Marlon Brando, USAs president Harry Truman og den spanske kunstneren Salvador Dali.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Maleriet «Mona Lisa» var også en gang passasjer - på vei hjem fra en utstilling ved National Gallery i Washington.

Hun fikk egen kabin på ferden.

Men kommersielle flyvninger ble dødsstøtet for «SS United States» og lignende farkoster.

Les også: Selger super-sjelden Lexus – for prisen av ett årskort

11. november 1969, etter 400 ferder over Atlanteren, var det slutt. Skipet, som kunne ha 2000 passasjerer og 1000 ansatte, var ikke lengre kostnadseffektivt.

Det ble deretter kjøpt opp en rekke ganger, og man planla å bruke henne både som kasino og hospital, men det ble aldri noe av.

I 1984 ble alt av møblement og innendørs utsmykning solgt på auksjon.

Les også: Her er verdens smarteste cruiseskip

– Horisontal skyskraper

Først i 2011 ble det kjøpt opp av den frivillige institusjonen «SS United States Conservancy», som ledes av ingen andre enn arkitektens barnebarn, Susan Gibbs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et forsøk på å redde skipet, retter de nå en inntrengende appell til velvillige og investorer. De håper skipet kan ha en fremtid som hotell, flytende leiligheter, kontorer eller som et museum.

– Det er som en horisontal skyskraper. Skipet er like stort som Chrysler building, sier Gibbs.

Mens man venter på at noen av planene skal materialisere seg, må organisasjonen hver måned betale 60.000 dollar (nesten en halv million norske kroner) i havneavgifter.

Det må derfor komme en løsning i løpet av oktober hvis ikke skipet må kaste loss og legge ut på sin siste ferd - til en skraphandler.