Slik blir båten vinterklarEnkle triks for vinteropplaget

OPP PÅ LAND: For småbåter som denne har det mye bedre godt vinterkonservert, enn overlatt til Kong Vinter.
OPP PÅ LAND: For småbåter som denne har det mye bedre godt vinterkonservert, enn overlatt til Kong Vinter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er tingene du kan gjøre selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mye du kan gjøre på egenhånd når båten skal i opplag. Men det enkleste og viktigste tipset er dette: Har du ikke peiling, mangler riktig redskap eller ikke har et egnet sted å holde på? Overlat båten til en anerkjent marina og la proffene gjøre jobben. Vanskelighetsgraden øker selvsagt også med båtstørrelse, hvor avansert motor du har og hvor mye utstyr du har ombord.

Men er ikke båt og motor større enn at den kan dras på land med håndkraft og en til to voksne kan løfte av motoren og bringe den i hus? Da kan mye ordnes med vanlig verktøy og innkjøp av ekstra nødvendigheter.

Folk generelt, og nordmenn spesielt er allergiske mot å lese bruksanvisninger. Hvis du har tenkt å ta hele eller deler av vinterklargjøringen selv, MÅ du gå gjennom manualen for motoren. Hvis du står i fjæra på lørdag ettermiddag og oppdager at du mangler fastnøkkel Y eller fludium Z, blir det som skulle bli en kvikk måte å spare tusenlapper på, kun et stort irritasjonsmoment.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men - vi går ut fra at du har skaffet deg oversikt, har handlet tingene du trenger og skjønner hva som skal gjøres. Her er fem tips våre eksperter har samlet de siste årene for en enkel jobb med vinteropplaget:

SPYLING: Første post på programmet er rengjøring av skrog. Foto: Haugen, Terje
SPYLING: Første post på programmet er rengjøring av skrog. Foto: Haugen, Terje

1) Spyl og vask

Så snart båten er kommet opp av vannet, skal skrog og interiør vaskes med ferskvann. Venter du til våren er det betydelig verre å få bort skitten. Du har selvfølgelig kjøpt inn børste, svamp og effektivt rengjøringsmiddel, slik at jobben går lett og selv gjenstridig groe eller skitt forsvinner. Fjern gammelt bunnstoff, har du tid kan båten både vokses og stoffes. Da kan den sjøsettes på et blunk til våren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

2) Ferskvannskjøring

Du har skaffet deg en spylemuffe som passer til ferskvannsinntaket på din motor, ikke sant? Eller sjekket om du er av de heldige med en motor med fastmontert slangetilkobling. Når ferskvannstilførselen er i orden, starter du motoren (kontroller kjølevannsstråle) og kjører motoren etter produsentens anvisninger, alternativt til den er varm (sjekk temperatur på kjølevannstrålen).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «Kongebåten» ble reddet fra havets bunn

3) Konservering

Når motoren er varmkjørt, følger du anvisningene for konservering fra produsenten (for eksempel har Evinrude E-tec en egen prosedyre for konservering). Generell fremgangsmåte er å spraye konserveringsolje inn i alle forgasseråpningene. Når motoren kveles, stopper du og tapper ut drivstoffrester. Har motoren innsprøytning, skrur du ut tennpluggene og sprayer konserveringsolje inn i sylindrene. Så dreier du svinghjulet for å fordele oljen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

SPYLEMUFFE: Finn en som passer til din motor. Foto: Staffan Westerling
SPYLEMUFFE: Finn en som passer til din motor. Foto: Staffan Westerling

4) Girolje

Prosedyren for å bytte girhusolje er stort sett lik uansett fabrikat. Motoren skal stå loddrett for at riktig mengde olje skal få plass. Start med å skru ut avtappingsskruen som du finner i underkant av girhuset. Skru deretter ut nivåskruen som befinner seg rett over kavitasjonsplaten. La oljen renne ut i en egnet beholder. Du fyller på i samme hullet som oljen kom ut, helt til det renner over i nivåhullet. Sett tilbake skruene, og bytt pakning på skruene. Du husket å kjøpe det, ikke sant...?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nytelse gjør mester

5) Motorolje

For firektatere er det på tide å bytte motorolje. Avtapningspluggen er ulikt plassert, alt etter fabrikat. Men på de fleste utenbordsmotorer befinner de seg rundt midten av stammen. Løs også de gule påfyllingslokket og peilepinnen, og ha en 10-litersdunk klar før du skrur ut avtappingspluggen helt. La så all olje renne ut. Skru også ut plastkoppen der oljefilteret er plassert, her kan det hende du trenger et spesielt filterverktøy.

Pass på å smør litt olje på pakningen, til det nye filteret på motorsiden før montering. Skru deretter på plass filteret for hånd. Få så avtapningsskruen på plass med ny pakning og fyll på ny olje. Du har jo allerede sjekket hva slags olje som trengs og kjøpt inn riktig mengde. Sjekk tilslutt uansett peilepinnen at riktig nivå er på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er hovedpunktene for et enkelt vinteropplag. Men vil du gjøre jobben enda grundigere?

(artikkelen fortsetter under bildet)

VIKTIGE SMÅTING: Smøring av gir- og gassvaiere om du har en båt med fjernkontroll. Foto: Staffan Westerling
VIKTIGE SMÅTING: Smøring av gir- og gassvaiere om du har en båt med fjernkontroll. Foto: Staffan Westerling

Sjekkliste for ekstraarbeider:

Tennplugger: Skal de skiftes?

Filter: Sjekk, eventuell bytt luft/drivstoffilter

Propell: Kontroller for skader, demonter og smør aksel

Offeranoder: Byttes hvis slitt

Fettnipler: Sjekkes og smøres opp

Powertrim: Sjekk veskenivå, skiftes?

Batteri: Lading og konservering

Kabler: Sjekk funksjon på ratt og girkabler. Smøres.

Separasjonsfilter: Bytt innsats