Krisetall: Laveste siden 1956

Ved Miriafiori-fabrikken i Torino sank produksjonen med hele 70 prosent i 2024.
Ved Miriafiori-fabrikken i Torino sank produksjonen med hele 70 prosent i 2024. Foto: Stellantis / Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Produksjonen av personbiler ble nesten halvert i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Du har sikkert fått det med deg: Europeisk bilproduksjon sliter i motbakke for tiden. Svakt salg, særlig av elbiler, samt lav lønnsomhet, har vært gjennomgangstonen i hele 2024.

Og fra 2025 forventer EU-myndighetene at det skal selges langt større andel av lav- og nullutslippskjøretøy enn i 2024. Hvis ikke, risikerer produsentene bøter i mlliardklassen.

Billobbyer rundt om i Europa kjemper nå enn innbitt kamp for å utsatt eller redusert kravene, men foreløpig har ikke myndigheten veket så mye som en tomme.

Laveste siden 1956

Stellantis er verdens fjerde største bilprodusent, og opplevde stor tilbakegang i salget av flere av sine bilmerker i fjor.

Fem av fabrikkene deres ligger i Italia. Her produseres bilmerker som Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Jeep og Lancia.

Men ting går slett ikke på skinner for tiden. I 2024 opplevde bilmerkene til Stellantis den laveste personbilproduksjonen i Italia siden 1956, skriver Automotive News Europe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Har tapt en tredjedel av markedet

Produksjonen av ikonet Fiat 500e har blitt stoppet en rekke ganger. Foto: Broom
Produksjonen av ikonet Fiat 500e har blitt stoppet en rekke ganger. Foto: Broom

Totalt ble det produsert 475.090 kjøretøy i Italia i 2024, ned fra 751.384 året før. Produksjonen av personbiler var ned hele 46 prosent på ett år.

Det legendariske Miriafiori-anlegget i Torino reduserte produksjonen med hele 70 prosent, og har blitt satt på pause en rekke ganger den siste tiden. Akkurat nå er det full stopp igjen, foreløpig fram til uke 3.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Stemte for straffetoll – nå får de svi

Håper på bedring i 2026

Det er imidlertid ikke forventninger om at produksjonen kommer til å løfte seg med det første, men Stellantis fortsetter uansett å bruke penger på anleggene i Italia.

I desember lovet selskapet å investere rundt 2 milliarder euro, for å gjøre fabrikkene klare for produksjon av nye modeller fra 2026.

Dette er modeller som skal få fart på salget, forventer Stellantis, som har tildelt produksjonsansvar av biler i Italia, i hvert fall fram til 2032.

Så gjenstår det å se om etterspørselen tar seg opp i tiden som kommer.

Les også: Klar tale: Merker som ikke tjener penger vil bli lagt ned