Så mye vil det koste å lade elbilen i dag

Hva sier du til 398 kroner for en sekstimers ladeøkt? Så dyrt kan det faktisk bli i dag hvis du ikke har krav på strømstøtte.
Hva sier du til 398 kroner for en sekstimers ladeøkt? Så dyrt kan det faktisk bli i dag hvis du ikke har krav på strømstøtte.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Takk og pris for strømstøtten!

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom)

Man kan få inntrykk av at strømprisene er i ferd med å gå fullstendig av skaftet. Torsdag koster én kilowattime inkludert merverdiavgift opp mot 13,17 kroner. Og hvis du var i tvil: Det er ny norgesrekord. Den forrige var fra august 2022, på 10,27 kroner.

Det er nok en gang innbyggere i Sørvest-Norge, strømregion 02, som får de høyeste prisene. Det forklares med lav energiproduksjon på kontinentet – takket være lite vind.

Strømstøtte til unsetning

Heldigvis har privathusholdninger strømstøtte i Norge. 90 prosent av strømprisen som overgår 91,25 øre inkludert merverdiavgift, dekkes av staten.

Ordningen var egentlig ment å være et midlertidig tiltak mot gallopperende strømpriser for et par år tilbake, men har siden blitt forlenget flere ganger.

For alle med elbil som planlegger å lade bilen hjemme i dag, kan det lønne seg å unngå de verste timene i ettermiddag, og heller flytte ladingen til natt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskjellene er kanskje mindre enn du kanskje hadde forventet, og det er mye takket være strømstøtten. Men lader du på hytta, der du ikke har krav på strømstøtte, blir forskjellene formidable.

Denne motorveien er noe helt for seg selv

Her ser du hvordan strømprisen er gjennom torsdag for sørvestlendingene. Toppen er klokka 17. Da koster strømmen 13,17 kroner per kilowattime. Foto: Hvakosterstrommen.no
Her ser du hvordan strømprisen er gjennom torsdag for sørvestlendingene. Toppen er klokka 17. Da koster strømmen 13,17 kroner per kilowattime. Foto: Hvakosterstrommen.no

Dette koster lading for sørvestlendingene

For å illustrere dette, har vi laget et lite regnestykke, og vi tar her utgangspunkt i strømprisene der de er høyest torsdag, i strømregion 02 - Sørvest-Norge. tallene vi har brukt har hentet fra hvakosterstrommen.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis vi regner en ladeøkt til å vare i 6 timer x 7 kilowattimer, ender vi på et forbruk på 42 kilowattimer.

Var du smart og plugget bilen i laderen klokka 24 i går kveld og ladet til klokka seks, ble det 67 kroner i rene strømkostnader.

Hvis du derimot venter med å plugge bilen til laderen klokka 14 i dag og lader til klokka 20, ender du opp med 398 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kabeltrøbbel ga billig strøm

Strømstøtten visker bort mye av gevinsten

Har du ikke krav på strømstøtte, er altså forskjellen formidabel, og det vil faktisk være langt rimeligere å lade bilen på en hurtigladestasjon enn å lade hjemme. Ifølge Elbilforeningen tar nemlig ingen av de store ladeselskapene mer enn 6,23 kroner per kilowattime i skrivende stund.

Men hvis du har krav på strømstøtte, blir forskjellene oppsiktsvekkende mye mindre: Rundt 41 mot 74 kroner, en differanse på 33 kroner. Dette fordi staten tar mesteparten av regningen uansett.

I tillegg kommer eventuelle påslag knyttet til din strømavtale, for ikke å glemme nettleien, som varierer med hvor du bor, totalforbruket ditt og hvor mye strøm du bruker samtidig. Det skal ikke være enkelt.

For å oppsummere: Én dag har det ikke så mye å si i kroner og øre, men gjennom en vinter med mye høye strømpriser på dagtid, kan du spare tusenlapper på å lade om natten – samtidig som du hjelper med å holde den totale belastningen i strømnettet så lav som mulig.

Da er du også med på å redusere behovet for kostbare utbygginger og forbedringer i nettet i tiden som kommer. Du har sikkert gjettet hvem som eventuelt blir sittende igjen med den regningen ...

Reagerer på økt nettleie: – Kynisk