Utfordrer Tesla: Har fått knallstart

Den kinesiske bilprodusenten BYD har lansert en konkurrent til Tesla Model Y. Sealion 7 har fått en svært god mottakelse i Norge så langt.
Den kinesiske bilprodusenten BYD har lansert en konkurrent til Tesla Model Y. Sealion 7 har fått en svært god mottakelse i Norge så langt. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette blir en ny «Norges-bil».

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne saken ble først publisert på Broom)

Tesla Model Y kommer til å bli Norges mest solgte bil i 2024. For tredje år på rad. Det er rett og slett ingen andre modeller som er i nærheten av å utfordre den posisjonen.

Men helt på tampen av året, har den kinesiske bilprodusenten BYD (Build Your Dreams) lansert en helt fersk Tesla-konkurrent: Sealion 7.

Det er en skikkelig prisbombe – og responsen har vært imponerende god så langt.

BYD Sealion 7: Prisbombe

677 solgte på 14 dager

– Vi har solgt 677 Sealion 7 på et par uker! Jeg har ikke opplevd maken. 380 av disse blir levert i år, resten i første kvartal, forteller salgssjef for BYD Norge, Simen Wøien Christensen.

– Vi har hatt god respons med andre modeller, også. Men ikke i nærheten av salgstakten på denne. Med en lanseringskampanje hvor bilen koster 469.900 kroner, er dette BYD modellen som skal få merket opp topp 5 på registreringstatestikken, fortsetter Wøien Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 50 prosent av nybilsalget så langt i år er i nettopp det segmentet som Sealion 7 går inn i – nemlig mellomstore SUVer.

– Dette ligger an til å bli en ny «Norges-bil», tror en optimistisk salgssjef.

Interiøret er betydelig mer påkostet enn hos Tesla.
Interiøret er betydelig mer påkostet enn hos Tesla.

Har ansatt 200.000 nye – på tre måneder

Kun «full pakke» i Norge

Den norske importøren har valgt å ta inn kun én utstyrsutgave av bilen, og det er topputgaven Excellence AWD.

Denne har «alt» av utstyr, inkludert 20-tommers hjul med Michelin-dekk, seter i nappaskinn med varme/kjøling, massasje og en rekke innstillinger, panoramasoltak med elektronisk dimming, headup-display med navigasjon, 15,6 tommer snubar skjerm med støtte for Apple Carplay og Android Auto, Dynaudio lydsystem med 12 høyttalere – bare for å nevne noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det eneste du kan velge i tillegg, er vinterhjul, hengerfeste og eventuelt annen farge enn standardfargen, som er Indigo grey.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hårete mål for nytt bilmerke i Norge

Større enn Model Y

Sealion 7 er 4,83 meter lang, 1.92 meter bred og har en akselavstand på 2,93 meter. Bredde og høyde er omtrent på par med Model Y, men Sealion 7 er 8 centimeter lengre.

Bagasjerommet er riktignok mindre (520 liter), men plassen om bord virker å være imponerende – særlig i baksetet.

Det er også en frunk under panseret på 58 liter.

Sealion 7 er åtte centimeter lengre enn Tesla Model Y.
Sealion 7 er åtte centimeter lengre enn Tesla Model Y.

Slik skal de unngå straffetoll

530 hestekrefter

Sealion 7 har altså drift på alle fire hjul. Samlet motoreffekt på de to motorene er 530 hestekrefter med dreiemoment på 690 Nm, og 0-100 km/t skal være unnagjort på 4,5 sekunder.

Batteripakken er på 91,3 kWT netto, som skal gi en rekkevidde på 502 kilometer. Akkurat det er ikke imponerende langt for en bil med så stor batteripakke, men Sealion er tung – nesten 400 kilo tyngre enn Model Y.

Avslører Norges-planer: Sjekk den nye SUV-en

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rask lading

Batteriet er av typen Blade, og cellene er bygd inn som en del av chassis på bilen (cell to body). Det skal blant annet sørge for en godt oppstivet og sportslig bil, og 60 prosent bedre beskyttelse mot ytre påkjenninger enn i biler med vanlige batteripakker.

Maks ladeeffekt er 230 kW. Man skal kunne lade fra 10-80 prosent på 24 minutter, eller fra 30-80 prosent på 18 minutter – under optimale forhold.