Dette er de dyreste feilene på brukte biler
Derfor er det så viktig å sjekke grundig.
Bruktbilen er Norges mest solgte bil. Hvert år får rundt 500 000 brukte biler ny eier.
Dessverre oppstår det også problemer i etterkant av mange bruktbilkjøp. Ofte handler det om at kjøper føler at bilen ikke er som forventet.
Mange kjøper uten å sjekke bilen grundig. Det kan føre til dyre reparasjoner.
Hundretusenkroners-klassen
– De dyreste feilene kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye før du kjøper den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han legger til:
– I verste fall kan du ryke på verkstedregninger i hundretusenkroners-klassen. Og da er det snakk om feil som vanlige folk ikke klarer å sjekke selv.
Den ser kanskje uskyldig ut - men det er bare utenpå
Mange dropper kontrakt
Eksempler på dyre feil er automagirkasser. Må hele girkassen skiftes, blir det fort 150.000 kroner for en ny. Et motorhavari kommer opp i samme prisklasse om bilen må ha en helt ny motor. Kameraer og radarer, som blir stadig vanligere på biler, gir også svært kostbare reparasjoner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOverraskende mange lar være å skrive kontrakt når de kjøper en brukt bil. Kontrakten er viktig for å unngå problemer etter du har overtatt bilen.
– Uten kontrakt har du ingen rettigheter etterpå. En kontrakt skal inneholde hvilke opplysninger selgeren har gitt om bilen og hva du og selger har blitt enige om. En god kontrakt gir deg bedre rettigheter etter at du har tatt over bilen, sier Sødal, i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe største tabbene i bruktbilmarkedet
10 dyre feil med bruktbiler:
1. Automatgirkasser: Reparasjon: ca 40.000 kr. Må automatkassen byttes, blir prisen et sted mellom 50.000 og 150.000 kroner avhengig av bilmodell.
2. Bytte motor: Skifte til brukt motor 50.000 kroner. Skifte til ny motor 150.000 kroner.
3. Registerhavari: 30.000 kroner
4. Skifte kameraer og radarer: 50.000 – 100 .000 kroner
5. Elbilbatteri: 150.000 til 450.000 kroner avhengig av bilmodell.
Artikkelen fortsetter under annonsen6. Fjæringer og foringer: 80.000 til 150.000 kroner.
7. Sprekt topplokk: 25.000 til 40.000 kroner.
8. Bytte turbo: Ca. 20.000 kroner
9. Hovedstyreenheter: 20.000 til 30.000 kroner
10. Skifte clutch: 25.000 til 30 .000 kroner
Prisene er estimert av NAF.
Kjøpte bil til 55.000 kroner – fikk over halvparten tilbake
(Artikkelen er først publisert av Broom)