Noen steder i landet må du passe deg ekstra godt nå

Nå er det høysesong for å få glasskader på bilen. Men risikoen for steinsprut går ned når vårrengjøringen av gatene og veiene starter, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Nå er det høysesong for å få glasskader på bilen. Men risikoen for steinsprut går ned når vårrengjøringen av gatene og veiene starter, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Høysesong for glasskader på bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svært mange bileiere har opplevd det en eller flere ganger: Du er ute og kjører, så hører du et hardt smell mot frontruten.

Når du sjekker nærmere, kan det ha blitt med smellet – og ingen synlige skader. Eller du oppdager den karakteristiske "rosen", ett eller annet sted på frontruten. Og da er det ingen tvil: Du har fått steinsprutskade.

Dette opplever veldig mange av oss hvert år. Det merker også forsikringsbransjen. Omkring 250.000 glasskader på bil blir årlig erstattet, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Mer enn dobbelt så mye

Antallet steinsprut og glasskader har fordoblet seg de siste 20 årene: I 1997 ble det meldt inn litt over 117.000 skader. Steinsprut og andre skader på glass koster rundt 1,6 milliarder kroner hvert år.

Akkurat nå er det høysesong for glasskader på bilen. Viken og Oslo peker seg klart ut som de fylkene hvor du oftest blir rammet av steinsprut, viser skadefrekvenstall fra forsikringsselskapet If. Du har lavest sannsynlighet for å bli truffet av steinsprut i Vestland fylke og i Møre og Romsdal.

Les også: Slik kan du unngå både steinsprut og riper

Det er viktig at steinsprutskader utbedres så fort som mulig, ellers kan det fort bli mye verre.
Det er viktig at steinsprutskader utbedres så fort som mulig, ellers kan det fort bli mye verre.

Motorveier og stor trafikk

I Oslo er risikoen 9,8 prosent for å få steinsprut i ruten i løpet av et år, mens den er 9,5 prosent i Viken. Det er mer enn dobbelt så mye som på Vestlandet: Tilsvarende tall for Vestland fylke og Møre og Romsdal er henholdsvis 3,9 prosent og 4 prosent.

Slik fordeler det seg i Norge

Oslo – 9,8 prosent

Viken – 9,5 prosent

Trøndelag – 7,8 prosent

Innlandet – 7,4 prosent

Vestfold og Telemark – 7,3 prosent

Troms og Finnmark – 5,4 prosent

Agder – 5,3 prosent

Rogaland – 4,8 prosent

Nordland – 4,6 prosent

Møre og Romsdal – 4,0 prosent

Vestland – 3,9 prosent

Prosentsatsen angir sannsynlighet for steinsprut/år. Alle tall fra If.

– Litt enkelt sagt: Bor og kjører du i Lillestrøm, Drammen, Oslo eller Moss er faren dobbelt så stor for å bli rammet av steinsprut som på Voss, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If, i en pressemelding.

– Hvorfor så mye steinsprut i frontruta i Oslo og Viken? En god del av forklaringen er at det går mange motorveier med parallelle kjørefelter og påkjøringsfelter gjennom disse fylkene, sier Clementz.

– Det er også svært stor trafikk på veiene. Steinsprut skjer gjerne når en bil passerer deg, og en grusbit eller en småstein blir slynget av dekket mot din bil av den som kjører forbi. Det er mer sjelden du får steinsprut av bilen du kjører rett bak, men det kan også skje, sier han.

Les også: Tenk deg om før du kjører bilen inn her:

Vedlikehold spiller inn

Hovedårsaken til mindre steinsprut i de to vestlandsfylkene er lavere trafikktetthet og færre veier med parallelle kjørefelter, påpeker Clementz.

– Værsituasjonen gjennom vinteren og hvordan vintervedlikeholdet av veiene skjer i det enkelte fylke, kan også spille inn på sannsynligheten for å få en grusbit eller småstein i frontruta, sier Clementz i If.

Viktig å holde avstand

– Det kan også være forskjeller mellom kommunene hvordan vintervedlikeholdet foregår på de kommunale veiene. Her vil bruken av grus og sand opp mot salting ha betydning. Det samme gjelder når den såkalte vårrengjøringen av veiene starter, for da børstes veiene – og sannsynligheten for steinsprut går ned, sier han.

– Det er vanskelig å beskytte seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du til en viss grad risikoen for å få en steinsprutskade i frontruten, sier Clementz.

Les også: Har bilen gått mer enn 100.000 kilometer? Da bør du passe på

Artikkelen er først publisert av broom.no.