Mercedes EQB: Endelig en snobbete elbil med plass til syv

Nordmenn dynges ned av elbiler for tiden, men snertne syvseter med riktig merke i grillen har manglet. Inntil nå.

FAMILIEN FØRST: Mercedes EQB er en bil for dem med behov for en snerten syvseter.
FAMILIEN FØRST: Mercedes EQB er en bil for dem med behov for en snerten syvseter. Foto: Mercedes
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor

– Med EQB kan vi tilby en elektrisk premium-SUV i kompaktklassen med hele syv seter, sier sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

Nye Mercedes EQB får et batteri på 66,5 kWh og elbilsultne nordmenn vil kunne velge mellom fire forskjellige utgaver, hvor minst en av dem får spreke 270 hestekrefter.

Rekkevidden på modellen Mercedes EQB 350 4Matic, som har firehjulsdrift, er på 419 kilometer etter WLTP-standarden. Den kan hurtiglades med en effekt på 100 kW, som ifølge Mercedes betyr at ladetiden fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tar litt over 30 minutter.

Om det går like hurtig når januarkulden slår inn over det ganske land, skal imidlertid bli spennende å teste når den tid kommer.

KJØRER HELT HJEM: Mercedes EQB skal ifølge produsenten ha en elektrisk rekkevidde på 419 kilometer etter WLTP-standarden. Foto: Mercedes
KJØRER HELT HJEM: Mercedes EQB skal ifølge produsenten ha en elektrisk rekkevidde på 419 kilometer etter WLTP-standarden. Foto: Mercedes

Ikke så lang – mye plass

Mercedes EQB slekter på søstermodellen Mercedes-Benz GLB. De har begge mulighet for å frakte syv personer og de har begge godt med plass når den siste seteraden ikke er slått opp. I nye Mercedes EQB med syv seter måler bagasjerommet fra 465 liter til 1.620 liter. Det er ikke så dumt når du sammenlignes med den digre luksuselbilen BMW iX, som på tross av å være litt av en rugg ikke har mer enn 500 liters bagasjerom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes EQB er 4,68 meter lang og får kjøreassistentsystemene Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist som standardutstyr.

Navigasjonen, med såkalt Electric Intelligence, foretar ifølge Mercedes kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Navigasjonen er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil, hevder tyskerne.

VELKJENT: Mercedes EQB deler mye av det samme som i den allerede lanserte EQA. Foto: Mercedes
VELKJENT: Mercedes EQB deler mye av det samme som i den allerede lanserte EQA. Foto: Mercedes

Prisen må du vente på

Norgeslansering av Mercedes EQB er ventet mot slutten av året.

Hva den nye bilen skal koste er ikke kjent, men søstermodellen Mercedes EQA starter på 417.000 kroner for versjonen EQA 250 med forhjulsdrift og batteriet på 66,5 kWh. Det er lite trolig at Mercedes EQB får en lavere pris, spesielt ikke siden Mercedes EQB lanseres med firehjulsdrift, noe EQA får etter hvert.