Danmark vil forby bensin- og dieselbiler – nektes av EU
Den danske regjeringen har en mer resolutt politikk for utslippsfrie biler enn den norske. Men EU-kommisjonen tillater ikke forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2030.
Der den norske regjeringen har et ønske om å få slutt på fossildrevne biler, har den danske regjeringen et mer resolutt tiltak på gang:
Forbud mot salg av bensin- og dieselbiler innen 2030.
Men nå er det nylig blitt kjent at EU-kommisjonen for lengst har gjort klart at et forbud ikke kommer på tale. Det setter EUs typegodkjennings-direktiv en stopper for, skriver EU-kommissær Elzbieta Bienkowska i et brev til det danske Folketingets Europautvalg.
– Takket være harmonisering av regler og standarder framfor 28 ulike regelsett, får europeisk bilindustri direkte tilgang til et marked på 512 millioner mennesker, skriver kommissæren.
– Derfor bør en refragmentering av det indre marked i form av ensidige tiltak unngås, legger Bienkowska til.
Ikke noe problem for Norge
Også i Norge har det vært ønske om å få fossilbiler vekk fra gater og veier.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen samferdselsministerens politiske rådgiver Karine Skaret (Frp) ser ikke klargjøringen fra EU-kommisjonen som noe hinder for norsk politikk.
Regjeringens Granavold-plattform inneholder da heller ikke noe forslag om forbud.
– Om ti år må så godt som alle nybilsalg være nullutslipp. Skiftet må gå så fort hvis vi skal nå de klimamålene vi har satt oss, skriver Skaret i en kommentar til ABC Nyheter.
– Vi har et mål om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Vi ser fortsatt en enorm utvikling av biler som ikke benytter bensin eller diesel, og har tro på at det kommer til å fortsette. Det fører til at nullutslippskjøretøy vil være enda mer konkurransedyktige og folk kan enklere velge et miljøvennlig alternativ når de kjøper bil, skriver hun og konkluderer:.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– EU-lovgivningen kommer ikke til å være til hinder for å få ned utslippene i transportsektoren.
Artikkelen fortsetter under annonsenRødgrønt forbud fra 2015
Heller ikke Venstre eller klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) har forbud på sin dagsorden, men ønsker minst mulig av bensin- og dieselbilsalg i 2025.
Høyres miljøpolitiske talsmann Stefan Heggelund ville derimot ha partiet med på et forbud på partiets landsmøte. Det fikk han ikke gjennomslag for.
I stedet ønsker Høyre å ha slutt på nybilsalget i 2025 – som et mål.
Tanken om forbud mot salg av bensin- og dieselbiler er ikke ny i Norge. Allerede i 2007 gikk KrF inn for forbud fra 2020 av.
De rødgrønne stortingsgruppene, som den gang hadde Liv Signe Navarsete (Sp) som samferdselsminister, var enda mer utålmodige: De ville ha slutt på salget innen 2015.
Men – som med så mye klimapolitikk landet disse ballene som ble kastet i lufta, pladask på bakken igjen.
Oppmuntrer til lovendring
EU-kommissær Elzbieta Bienkowska opplyser for øvrig i sitt brev til danskene at at også Frankrike, Irland, Nederland, Spania og Storbritannia arbeider med planer om å forby fossilbiler i perioden 2030-2040.
Hun oppmuntrer Danmark til å fremme forslag i EUs ministerråd om å endre regelverket så det skal bli mulig, og sier hun gladelig vil delta i diskusjonen.