Danmark vil forby bensin- og dieselbiler – nektes av EU

FOSSIL FORURENSNING: Flere land i EU ønsker i motsetning til Solberg-regjeringen å innføre forbud mot nybilsalg av bensin- og dieselbiler i 2030. Men det tillater ikke EUs lovverk, som også Norge gjennom EØS-avtalen må følge.
FOSSIL FORURENSNING: Flere land i EU ønsker i motsetning til Solberg-regjeringen å innføre forbud mot nybilsalg av bensin- og dieselbiler i 2030. Men det tillater ikke EUs lovverk, som også Norge gjennom EØS-avtalen må følge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Den danske regjeringen har en mer resolutt politikk for utslippsfrie biler enn den norske. Men EU-kommisjonen tillater ikke forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2030.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Der den norske regjeringen har et ønske om å få slutt på fossildrevne biler, har den danske regjeringen et mer resolutt tiltak på gang:

Forbud mot salg av bensin- og dieselbiler innen 2030.

Men nå er det nylig blitt kjent at EU-kommisjonen for lengst har gjort klart at et forbud ikke kommer på tale. Det setter EUs typegodkjennings-direktiv en stopper for, skriver EU-kommissær Elzbieta Bienkowska i et brev til det danske Folketingets Europautvalg.

– Takket være harmonisering av regler og standarder framfor 28 ulike regelsett, får europeisk bilindustri direkte tilgang til et marked på 512 millioner mennesker, skriver kommissæren.

– Derfor bør en refragmentering av det indre marked i form av ensidige tiltak unngås, legger Bienkowska til.

Ikke noe problem for Norge

Også i Norge har det vært ønske om å få fossilbiler vekk fra gater og veier.

Men samferdselsministerens politiske rådgiver Karine Skaret (Frp) ser ikke klargjøringen fra EU-kommisjonen som noe hinder for norsk politikk.

Regjeringens Granavold-plattform inneholder da heller ikke noe forslag om forbud.

– Om ti år må så godt som alle nybilsalg være nullutslipp. Skiftet må gå så fort hvis vi skal nå de klimamålene vi har satt oss, skriver Skaret i en kommentar til ABC Nyheter.

– Vi har et mål om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Vi ser fortsatt en enorm utvikling av biler som ikke benytter bensin eller diesel, og har tro på at det kommer til å fortsette. Det fører til at nullutslippskjøretøy vil være enda mer konkurransedyktige og folk kan enklere velge et miljøvennlig alternativ når de kjøper bil, skriver hun og konkluderer:.

– EU-lovgivningen kommer ikke til å være til hinder for å få ned utslippene i transportsektoren.

Rødgrønt forbud fra 2015

Heller ikke Venstre eller klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) har forbud på sin dagsorden, men ønsker minst mulig av bensin- og dieselbilsalg i 2025.

Høyres miljøpolitiske talsmann Stefan Heggelund ville derimot ha partiet med på et forbud på partiets landsmøte. Det fikk han ikke gjennomslag for.

I stedet ønsker Høyre å ha slutt på nybilsalget i 2025 – som et mål.

Tanken om forbud mot salg av bensin- og dieselbiler er ikke ny i Norge. Allerede i 2007 gikk KrF inn for forbud fra 2020 av.

De rødgrønne stortingsgruppene, som den gang hadde Liv Signe Navarsete (Sp) som samferdselsminister, var enda mer utålmodige: De ville ha slutt på salget innen 2015.

Men – som med så mye klimapolitikk landet disse ballene som ble kastet i lufta, pladask på bakken igjen.

Oppmuntrer til lovendring

EU-kommissær Elzbieta Bienkowska opplyser for øvrig i sitt brev til danskene at at også Frankrike, Irland, Nederland, Spania og Storbritannia arbeider med planer om å forby fossilbiler i perioden 2030-2040.

Hun oppmuntrer Danmark til å fremme forslag i EUs ministerråd om å endre regelverket så det skal bli mulig, og sier hun gladelig vil delta i diskusjonen.

Personvernpolicy