Alt om valget
Følg valget:

Bompengeundersøkelse:Hver fjerde stemme på Sørlandet kan bli påvirket av bompenger

Oslo 20150414. Illustrasjonsbilder av en bomstasjon i Oslo tirsdag ettermiddag. Bomring. Autopass. Biltrafikk. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Oslo 20150414. Illustrasjonsbilder av en bomstasjon i Oslo tirsdag ettermiddag. Bomring. Autopass. Biltrafikk. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompenger har mye å si for hva velgerne på Sørlandet og i Østfold vil stemme under kommunevalget, viser ny undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For flere enn hver tredje velger betyr bompenger mye for hvilket parti de stemmer på ved kommunevalget, viser en spørreundersøkelse Norstat har gjennomført for ABC Nyheter.

Det er høye tall, mener valgforsker Svein Tore Marthinsen.

Undersøkelsen viser videre det i de forskjellige landsdelene er variasjoner i hvilken grad bompengene påvirker stemmegivningen. I Oslo mener 29 prosent av det betyr mye, mens i Sørlandet, inkludert Telemark, mener 38 prosent det samme.

Les også: FNB størst i Bergen i ny måling

To av fem velgere på Sørlandet (38 prosent) mener det er betyr mye. På Østlandet mener i 39 prosent det samme. I Midt-Norge forteller 30 prosent at bompenger betyr noe for hvem de vil stemme på, mens det i Nord-Norge er 36 prosent som forteller at bompenger betyr noe for hvilket parti de stemmer på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Altså vil en hel del av stemmene påvirkes av spørsmålet om hvordan bompengefinansieringen fungerer.

– Viktig sak

På Vestlandet, hvor det har vært massiv motstand mot bompenger i de to største byene, har bompenger «mye» eller «svært mye» å si for 35 prosent av de spurte gir stemmene til.

Hver femte vestlending mener verken eller om spørsmålet, mens så mange som 43 prosent forteller at det betyr lite. Av disse igjen mener 29 prosent at det betyr svært lite.

– Det rundt regnet halvparten av bilistene, sier Trym Aafløy førstekandidat for Bompengepartiet i Bergen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– 60 prosent av velgerne bruker bil daglig og halvparten av dem mener dette er en viktig sak.

Aafløy påpeker overfor ABC Nyheter motstanden står mot bomringene og ikke bompasseringene på riksveiprosjekter som finansieres av bommer. Som bro eller tunnel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er til gode for bilistene. Det er bomringene som er evigvarende.

(Artikkelen fortsetter under)

Trym Aafløy, Bompengepartiet Bergen.Foto: Hallgeir Vågenes, VG Foto: Hallgeir Vågenes / VG
Trym Aafløy, Bompengepartiet Bergen.Foto: Hallgeir Vågenes, VG Foto: Hallgeir Vågenes / VG

Med en prognose om en samlet levetid på 55 år, er det ikke overraskende sterke følelser knyttet til bomringen i Bergen. Så langt foreligger fire målinger som forteller at partiet har ligget mellom 20 prosent og like i overkant av 25 prosent. Hvilket innebærer at aksjonen kan ende med å vinne opp mot hver fjerde stemme i byen.

– Det betyr at de som styrer, altså de etablerte politikerne, ikke har lyttet til velgerne og nå er velgerne lei. Vi har prøvd å appellere til politikerne i to og et halv år her i Bergen. I Stavanger har de drevet på siden 2014. Vi har ikke fått gehør.

Mangler troverdighet

Aafløy sier at rikspolitikerne ikke snakket om bompenger før aksjonen begynte å ta stemmer fra Høyre, Frp og Arbeiderpartiet, men nå gjør de det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har ingen troverdighet, og det de sier før valget er ikke verdt fem sure øre etter valget. Jeg tror troverdigheten til hver eneste rikspolitiker som snakker om bompenger i media er veldig lav.

Useriøst, mener motstander: Raymond Johansen om Folkeaksjonen Nei til mer bompenger: – Et totalt useriøst parti

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aafløy viser til at da statsministeren begynte som rikspolitiker kostet en passering i bompengeringen 5 kroner. Det var såpass lavt at ingen brydde seg, mener han. Men nå kan en passering koste 56 kroner i rushtrafikken.

– Luften blir ikke renere av at bompengene stiger. Har du barn så må de leveres, for i flere av bydelene er det langt mellom barnehagene.

Betyr minst for flest i Oslo

I Midt-Norge mener så mange som to av fem (41 prosent) at bompenger betyr svært lite for hva de stemmer. 8 prosent mener det betyr lite.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Oslo mener så mange som 50 prosent av bompenger betyr lite for hvilket parti de stemmer på ved høstens valg. 39 prosent av disse svarer at det betyr svært lite.

– Det har også vært tendenser til mot-mobilisering til bompengeaksjonen i storbyene. I Oslo ser vi at MDG fram, det kan ses på som en mot-trend. Også MDG tjener på at saken er så høyt oppe, sier valgforsker Svein Tore Marthinsen til ABC Nyheter.

– Folk i Oslo er vant til å betale bompenger. Når det kom 50 nye bomstasjoner er det en timing som er interessant før valget, og tar interessant at byrådet tar sjansen så tett opp mot valget. Det virker som om bompengeopprøret i Oslo er langt mindre enn resten av landet.

Selv om det betyr svært mye, betyr ikke det at stemmegiver er tilhenger av å avskaffe bompenger. Vedkommende kan også mene stikk motsatt. Valgforskeren mener at han normalt sett vil anta at hovedandelen av dem som svarer at det betyr mye er bompengemotstandere.

Marthinsen mener at når halvparten av velgerne mener det betyr lite for hvem som får stemmen deres, tror han også at det er potensiale for at andre saker vil slippe til og prege valgkampen.

Flere vil samarbeide: Høyre og Frp åpner for samarbeid med bompengeparti