Bring bruker ikke omstridt transportfirma – men her står de likevel

Selv om Bring har utestengt Kreiss fra hele sin organisasjon får de fortsatt laste på terminalene, så lenge Brings kunder bruker selskapet som transportør. Foto: Stein Inge Stølen
Selv om Bring har utestengt Kreiss fra hele sin organisasjon får de fortsatt laste på terminalene, så lenge Brings kunder bruker selskapet som transportør. Foto: Stein Inge Stølen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bring: – Vi har ikke varslet underleverandører.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bring er den del av Posten-konsernet som betjener bedriftskunder.

De profileres med grønne farger, i stedet for rødt som man bruker hos Posten. Selskapet eies av Posten Norge.

De er markedets største aktør innen transport. Derfor er det også en viktig signalbedrift, i forhold til å følge lover og regler.

Nå har Norsk Lastebileier-Forbund (NLF) avslørt at de ikke har fulgt opp sine egne krav.

Vogntogeieren mente dette var helt greit på vinterføre

Ble lastet på Bring-terminal

Ifølge Bring er nemlig Kreiss fullstendig sperret for bruk hos samtlige av konsernets selskaper. Likevel observeres jevnlig Kreiss-kjøretøy hos Brings anlegg på Alnabru.

Det gjorde at NLF selv dro ut for å sjekke. Og de kunne ganske riktig bekrefte at det stod en Kreiss-lastebil på Brings terminal.

– Det forekommer at enkelte av Brings kunder benytter Kreiss som transportør, opplyser kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her blir vogntog-sjåføren tatt på fersken

Standardkontrakter som NLF har fått tilgang til viser en grunnlønn på 370 Euro per måned for inntil 240 timers arbeid. Foto: Stein Inge Stølen
Standardkontrakter som NLF har fått tilgang til viser en grunnlønn på 370 Euro per måned for inntil 240 timers arbeid. Foto: Stein Inge Stølen

Tar noe tid

Brings pressesjef, John Eckhoff, skriver i en epost til NLF at Kreiss ble sperret for bruk i transportsystemer tilhørende Bring Cargo AS og Bring Linehaul AS 30. mai.

– Deretter har leverandøren blitt løpende sperret i øvrige konsernselskap. Det tar erfaringsmessig noe tid før budskapet er kommunisert linjevei til hele vår store og spredte organisasjon, forklarer han.

Får ikke svar

Eckhoff forklarer videre at bakgrunnen for sperringen av Kreiss er at selskapet ikke har besvart Brings henvendelser angående arbeidsvilkår for sjåfører ansatt i selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I april opplyste Bring at de også har fulgt opp Kreiss rundt ukehvil for sjåfører. I ettertid er det avdekket flere grove brudd, som blant annet har resultert i anmeldelser og utvisning av Kreiss-sjåfører.

Har ikke varslet underleverandører

Samtidig kommer det stadig tips til Lastebil.no om at Kreiss-kjøretøy observeres på Brings anlegg på Alnabru. Da redaksjonen dro ut for å undersøke, kunne dette bekreftes ved selvsyn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildet øverst i denne saken er tatt fredag 29. juni. Bring opplyser at denne Kreiss-bilen lastet fisk for videre transport.

– Vi har sperret for bruk av Kreiss i Posten og Brings egne systemer, men ikke varslet underleverandører, sier Gjølme.

Hun forklarer videre at de ønsker å feie for egen dør først, men at de vurderer å også varsle underleverandører i tiden som kommer.

Vegvesenet fikk tips: Se hva de stoppet

– Må stilles til ansvar

Samferdselspolitisk talsmann for Sp, Ivar Odnes, er tydelig på at man må gå hardt til verks for å stoppe transportfirma som ikke følger de gjeldende lover og regler.

Sp mener at transportkjøper i større grad må ansvarliggjøres hvis varene blir transportert på en uforsvarlig måte.​

– Når hviletidsbestemmelser ikke blir fulgt, risikerer vi å få farlige trafikksituasjoner. De undergraver markedet for de seriøse transportselskapene, sier Odnes.

Vogntog-kontroll: Her ble det full stopp

Saken ble først publisert på Broom.no