10 tips for billigere leiebil i ferien

Å leie bil i utlandet kan være stressende. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Å leie bil i utlandet kan være stressende. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX

Slik finner du de beste leieprisene, styrer unna aggressive selgere og unngår uventede ekstrakostnader.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Billeie på ferie har blitt en uoversiktlig affære. Tilbudene florerer, men mange av dem innebærer skjulte kostnader som gjør at sluttsummen blir atskillig større enn forventet.

Denne guiden viser deg hvordan du finner de beste tilbudene på leiebil, og hvordan du unngår salgspresset hos utleiefirmaene. Vi tar også for oss hva du bør gjøre når du henter ut og leverer en bil, for å unngå å få en ekstraregning senere, og ser nærmere på noen av de vanligste triksene i bransjen. I tillegg sammenligner vi leiepriser på flyplassen i Malaga.

Which? sine beste og dårligste firma og nettsteder for billeie

Bilutleiefirma

AutoReisen 96 %
Enterprise 78 %
Alamo 74 %
Sixt 69 %
Avis 68 %
Hertz 67 %
Dollar 66 %
Europcar 63 %
Thrifty 62 %
Budget 59 %
Centauro 58 %
Firefly 58 %
Goldcar 42 %
InterRent 31 %

Nettsteder

Zest Car Rental 89 %
Rental Cars 74 %
Auto Europe 73 %
Holiday Autos 72 %
Do You Spain 67 %
Argus Car Hire 61 %

Kilde: Which? sin årlige test av bilutleiefirmaer og nettsteder, mai 2018. Poengsum basert på pris, gebyrer, kundeservice, kvalitet på utleiebilene og hvor tydelig beskrivelsene er.

1. Sjekk flere forskjellig nettsteder

Vi testet fire nettsteder som alle hevdet å finne gode tilbud ved å søke gjennom en hel rekke tilbydere – Rental Cars , Holiday Autos , Ryanair og Zest Car Rental.

Sistnevnte er en mindre aktør enn de andre, men ble utpekt som det beste nettstedet for billeie av det britiske forbrukernettstedet Which?.

Vi leide en bil i to uker, som vi hentet ut fra flyplassen i Malaga den 28. juli. Dersom vi utelukkende dømmer etter pris, var Ryanair billigst. De fant en Fiat Panda til om lag 730 norske kroner (omregnet fra britiske pund etter dagens kurs, 25.06.2018) , gjennom utleiefirmaet Del Paso.

Testen vår viser at det i bunn og grunn har liten hensikt å sjekke både Holiday Autos og Ryanair, siden disse to ser ut til å bruke samme søkemotor, og dermed fant frem til de samme søkeresultatene. Forskjellen var stort sett at Ryanair var noen kroner billigere. For eksempel skulle Holiday Autos ha 815 kroner for samme tilbud fra Del Paso som Ryanair tilbød for 730 kroner.

Det billigste tilbudet hos Rental Cars var 940 kroner (en Ford Ka fra Record Go), men da vi leste det som sto med «liten skrift», viste det seg at man også måtte betale en «avgift til utleiefirmaet» på 285 kroner. Hvorfor dette ikke var inkludert i totalsummen, fikk vi ingen forklaring på. Det billigste tilbudet hos Zest var 1550,- for en Fiat 500, gjennom utleiefirmaet Centauro.

2. Se opp for ekstra gebyr

Leiebilbransjen er uoversiktlig og designet for å lure dem som ikke er oppmerksomme. Det er derfor viktig at du sammenligner tilbudene basert på hva de faktisk innebærer. «Supertilbud» har gjerne en rekke ekstragebyr (slik som Record Gos ekstra avgift til nesten 300 kroner), og forskjellen i service og bilkvalitet varierer enormt. Det i utgangspunktet gode tilbudet vi fikk hos Del Paso gjennom Ryanair, hadde for eksempel et punkt i vilkårene om at leietakeren må betale et depositum på over 11 000 kroner når bilen hentes ut. Dersom man ikke har en såpass stor sum tilgjengelig på kredittkortet, har man rett og slett et problem. Debitkort og andre typer kort var nemlig ikke tillatt.

Dersom utleiefirmaet finner skader på bilen når man leverer den tilbake, risikerer man at hele eller deler av depositumet blir trukket – noe som ofte fører til krangling mellom leiefirma og leietaker (se sjekklisten nedenfor). Man bør derfor ha et ekstra kredittkort som kan brukes til leie av bil.

3. Forsøk å få leid en bil inne på flyplassområdet

Å leie bil i utlandet kan være stressende. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Å leie bil i utlandet kan være stressende. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX

Leiebilfirmaer som holder til utenfor flyplassen, som regel på industriområder nært flyplassen, er ofte billigst. Men å komme seg dit kan være stressende, og man må regne med lange køer hos utleiefirmaet. Dersom du sjekker nettstedene til de forskjellige firmaene som holder til på selve flyplassområder, bør du kunne finne et tilbud som er tilnærmet det du får av firmaene utenfor flyplassen.

Les også: Slik unngår du leiebilfellene

4. Velg bare tilbud som innebærer gratis avbestilling

Forsøk å finne et tilbud du kan avbestille uten kostnad opptil 24-48 timer før bilen skal hentes ut. Da kan du velge et billig tilbud tidlig på året, men samtidig sjekke om det er enda billigere siste-listen-tilbud. Da Guardian Money sjekket forskjellige nettsteder på tirsdag og onsdag, var det mellom et par hundrelapper i prisavvik i løpet av 24 timer.

5. Hent og lever med full tank – men pass på gebyrene

Mange billige spanske utleiefirma tilbyr en «full til tom tank»-avtale. Altså at man betaler for full tank når man henter bilen, og kan levere den med tom tank. Det høres praktisk ut, men fører til en ekstra utgift for deg som leier, særlig dersom du ikke kjører spesielt langt, og rett og slett ikke bruker bensinen du har betalt (over-)pris for. Siden stadig færre velger å gå for «full til tom tank», har enkelte leiefirma begynt å reservere en betydelig sum på kundenes kredittkort, for å dekke utgiftene til drivstoff. Så trekkes man et administrasjonsgebyr, selv om leiebilen returneres med full tank. Dette er gjerne mellom 250 - 400 kroner.

6. Ikke legg til en ekstra sjåfør med mindre det er gratis

Det er atskillig billigere bare å føre opp én sjåfør. Utleiefirmaene legger som regel på drøye 50 kroner per ekstra person som skal kunne kjøre bilen, med et minimumsgebyr på 170 kroner. Hos Centauro i Spania firedoblet leieprisen seg fra 75 kroner per dag for standardpakken, til 265 kroner dagen for «premiumpakken» som inkluderer en ekstra sjåfør.

7. Velg en firedørs

Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Illustrasjonsfoto: COLOURBOX

Hvis prisforskjellen mellom en todørs og en firedørs ikke er nevneverdig stor, bør du alltid velge en firedørs. Firmaene går ofte tomme for firedørs biler i den billigste kategorien, og må derfor oppgradere deg uten ekstra kostnad hvis du insisterer på å leie en firedørs.

8. Ta med egne barneseter

Selv om flyselskaper som Ryanair krever noen hundrelapper ekstra for å frakte barnesetet ditt på flyet, vil det likevel lønne seg framfor å leie når du kommer fram. Bilutleiefirmaene krever opptil 900 kroner for et barnesete, når man leier en bil i to uker. I tillegg vet man ikke om barnesetet passer, eller om det er av god kvalitet. Derfor er det bedre å ta med barnesetet hjemmefra.

9. GPS er alltid vilt dyrt

I vår test av billeie i Malaga, krevde Record Go nesten 95 kroner per dag for å inkludere GPS i bilen, altså mer enn 1300 kroner for to uker. Da er det atskillig mer fornuftig å bruke GPS-en på telefonen, såfremt du ikke har et mobilabonnement som gjør at dette blir veldig kostbart. Da kan du laste ned gratisappen Here WeGo, som lar deg navigere uten internettilkobling via kart som lastes ned på forhånd.

10. Ikke la deg lure av rangering

Nettsteder som skal hjelpe deg med å finne leiebil, har ofte et rangeringssystem hvor de forskjellige firmaene får karakterer mellom 1 og 10. Disse rangeringene bør du ta med en klype salt. Eksempelvis fikk Goldcar en lav score hos Holiday Autos, med 5,5 av 10. Hos Rental Cars fikk derimot Goldcar 7 av 10. Tidligere nevnte forbrukernettsted Which? gjennomførte en egen test, hvor Enterprise og Alamo kom best ut, mens InterRent og Goldcar fikk de laveste karakterene av alle firmaene i testen.

Which? trakk spesielt frem AutoReisen for sine særdeles gunstige priser og fantastisk service, men dette firmaet opererer kun på Kanariøyene.

Sjekkliste for henting og levering av leiebil

Henting av bilen

  • Si klart nei til forsikringen du sannsynligvis vil bli forsøkt presset til å tegne hos utleiefirmaet. Kjøp heller en ekstra forsikring før du reiser, som dekker det nødvendige.
  • Dersom du tilbys en bedre bil uten ekstra kostnad, må du få fastslått at oppgraderingen faktisk er gratis. Få det skriftlig.
  • Se nøye gjennom kontrakten før du forlater utleiefirmaet, og vær spesielt nøye med å se at du har krysset av for N (nei) på punktene om valgfrie ekstratjenester og utstyr.
  • Ta bilde av kontrakten rett etter at du har signert den. Slik unngår du at uhederlige utleiere legger til ekstrautstyr i ettertid.
  • Se nøye over bilen når du henter den ut, og pass på å sjekke under støtfangerne. Noter alle små og store mangler og skraper på tilstandsrapporten, og sørg for å få den signert av utleieren.
  • Se etter små hakk i frontruten og riper på felgene. Sjekk også sidespeilene nøye.
  • Ta bilder av bilen fra alle vinkler, og av alle skader som måtte finnes på bilen fra før. Kanskje bør du også filme bilen før du forlater utleiestedet.
  • Dersom det er for mørkt til å undersøke bilen grundig når du henter den ut, bør du notere dette på skjemaet, og så gå nøye over bilen neste morgen. Eventuelle skader og skraper rapporteres så til utleiefirmaet.
  • Mange bomstasjoner på motorveier, broer og tunneler fanger automatisk opp bilens nummerskilt. Forhør deg med utleieren hvordan bomavgifter skal betales, ellers risikerer du at disse trekkes fra kredittkortet ditt – ofte med et sviende administrasjonsgebyr på mellom 300 og 500 kroner.

Levering av bilen

Skal du leie bil i utlandet, er det en rekke ting du bør passe på. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Skal du leie bil i utlandet, er det en rekke ting du bør passe på. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
  • Ikke lever bilen noen minutter før leieperioden utløper. Ta deg god tid til å gå nøye gjennom alt, og sett av tid til eventuelle forsinkelser.
  • Lever bilen med full tank og rent interiør. En rask runde med støvsugeren er ofte alt som skal til, men dersom utleiefirmaet må gjøre det, kan du bli belastet fra 500 kroner og oppover.
  • Få noen til å se over bilen mens du er der, hvis det er mulig. Les igjennom leveringspapirene nøye, og pass på at det ikke har dukket opp noen ekstrakostnader.
  • Hvis du leverer bilen utenom utleiefirmaets åpningstider, bør du ta bilder og video av bilen for å sikre deg bevis på kjøretøyets tilstand.
  • Hold et øye med nettbanken etter at du har kommet hjem, slik at du ser om ekstra gebyrer og kostnader plutselig har blitt trukket fra kredittkortet.

Unngå kostbare forsikringer

Det aggressive salget av forsikringer hos utleiefirmaene, kan gi starten på ferien en bismak. Dette til tross for at bransjen flere ganger har forsøkt å komme praksisen til livs.

Alle som har leid bil på ferie kjenner til salgsargumentene og triksene. Den slitne og stressede turisten som nettopp har kommet av flyet, og forsøker å holde kontroll på tunge kofferter og utålmodige barn, får høre at forsikringen hans eller hennes riktignok dekker kollisjoner og skade, men at man likevel er ansvarlig for å dekke 20.000 kroner av eventuelle reparasjonsutgifter. Men, for bare noen tiere per dag kan man ta ferie med ro i sinnet, bekymringsløs og med full dekning.

I virkeligheten er det sjeldent bare noen få tiere det er snakk om. Forsikringene som prakkes på turister hos utleiefirmaene kan ofte bli mer kostbare enn selve leieprisen for bilen. For eksempel reklamerer Del Paso på flyplassen i Malaga med latterlig lave leiepriser – helt ned i under femtilappen per dag, eller under 700 kroner for fjorten dager. Inkluderer man forsikringen, hopper imidlertid prisen opp til nesten 200 kroner per dag, eller mer enn 2600 kroner for fjorten dager.

Trusselen om en verkstedregning på over 20.000 kroner får mange til å bla opp, men er mye gunstigere å kjøpe en forsikring før man reiser. For en atskillig lavere pris får man en forsikring som gjelder i Europa i ett år, og kanskje utenom Europa, så lenge reisen ikke varer lengre enn en måned.

Husk at om du velger å avstå fra å kjøpe utleiefirmaets forsikring, kan det hende at de reserverer et beløp på kredittkortet ditt, og det kan i noen tilfeller være så høyt som 20 000 kroner. Som regel godtar de kun kredittkort i navnet til den som er registrert som sjåfør av leiebilen.

De mest pågående utleiefirmaene vil hevde overfor leietakeren at forsikringer tegnet utenom leieavtalen ikke godtas, siden de ikke gir full dekning. Det verserer også historier om utleiefirmaer som har hevdet at kundens kredittkort ikke ble godkjent, og at man derfor er nødt til å tegne utleiefirmaets forsikring. I ettertid finner kunden ut, via banken sin, at utleiefirmaet aldri forsøkte å belaste kredittkortet.

Firmaer som leier ut biler med tap, er avhengig av å få deg til å kjøpe forsikringen de tilbyr. Dersom du takker nei, kan de forsøke å tjene inn tapet ved å «finne» riper og skader på bilen. Du må da dekke (over)prisen av å reparere skadene. Dermed er det enda større grunn til å ta bilder av alle detaljer på bilen før du forlater utleiestedet.

Det er imidlertid bare de mest skruppelløse firmaene som tyr til slike metoder, og du bør ikke la det avskrekke deg fra å tegne forsikring på egenhånd før reisen.

Oversatt av Henning Scherer Skjørsæter /ABC Nyheter / Pressworks © Guardian News & Media Limited

Personvernpolicy