Her får du Tesla-følelse til halv pris

Ampera-e på plass i Oslo i forbindelse med den internasjonale lanseringen. Om noen uker kommer bilen til norske forhandlere, og til de første kundene.
Ampera-e på plass i Oslo i forbindelse med den internasjonale lanseringen. Om noen uker kommer bilen til norske forhandlere, og til de første kundene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 4.000 nordmenn har bestilt. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Ampera-e:

Motor: Elektrisk

Effekt: 204 hk / 380 Nm.

0-100 km/t: 7,3 sek.

Toppfart: 150 km/t.

Rekkevidde: 520 km.

L/H/B: 417 - 159 - 176 cm.

Bagasjerom: 381 / 1274 liter

Vekt: 1.620 kg.

Pris fra: 299.000 kr.

I disse dager er hundrevis av biljournalister fra hele Europa på plass i Norge, for å teste nykommeren Opel Ampera-e.

At det er nettopp hit Opel legger lanseringen, henger naturligvis sammen med den posisjonen Norge har opparbeidet seg på elbilmarkedet.

Dermed er en rekke Ampera-e rigget opp med norske skilter og ute på veien, noen uker før den egentlig ankommer norske forhandlere og de første kundene.

Det gjør at vi endelig har fått anledning til å teste bilen på norske veier.

Broom-Benny testet Ampera-e i California

Mye for pengene

Ampera-e har et stilig design, synes vi. Men bil kler helt klart sterkere farger enn testbilen.
Ampera-e har et stilig design, synes vi. Men bil kler helt klart sterkere farger enn testbilen.

Opel har mange gode argumenter for å mene at deres modell er den mest spennende på elbil-markedet akkurat nå: Rekkevidden på opptil 520 km, akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 7,3 sekunder og bedre plass enn hos konkurrentene, for eksempel.

Dessuten legger man seg gunstig med tanke på pris. Startprisen er rett under 300.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke så rart, kanskje, at over 4.000 nordmenn har skrevet kontrakt allerede ...

– Denne gir uten tvil mest elbil for pengene

Rekkevidde

Lanseringen gir oss mulighet til å teste bilen på norske veier. Dermed er det en god anledning til å bli skikkelig kjent med bilen. Takket være rekkevidden, er det også mulig å kjøre langt, uten å lade.

Opel går ut med 380 km som en realistisk rekkevidde. Og på en solrik, men ganske kald vårdag på tørre veier, kan vi skrive under på at det i alle fall ikke er noe problem. De fleste vil kunne banke inn over 400 km uten store problemer på sommerføre. Og det er altså en imponerende rekkevidde i denne klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å få best utnyttelse av batteriet, bør du sette girspaken i L i stedet for D. Da blir regenereringen kraftigere. Her er bremseeffekten så stor, at bremselysene kommer på når du slipper gassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er det en "håndbrems" på rattet, som gjør det mulig å bruke enda kraftigere regenerering for å sette ned farten.

I praksis kan du fint klare deg uten å bruke bremsene til annet enn uforutsette situasjoner.

Med en realistisk rekkevidde på rundt 400 kilometer, er Ampera-e i særklasse best i sin klasse.
Med en realistisk rekkevidde på rundt 400 kilometer, er Ampera-e i særklasse best i sin klasse.

Billig interiør

Opel Ampera-e bygges helt ferdig i USA, før den sendes til markeder over hele verden. Og det er ikke fritt for at vi synes interiøret bærer preg av hvor den kommer fra. Det er litt billig-følelse over hardplasten og hvordan de ulike delene passer sammen. Amerikanere er nå en gang ikke så kresne som oss europeere på dette området.

Innvendig ser det ryddig og greit ut. Men du merker at det ikke er premium. Det er litt mye hardplast og setene kunne godt hatt litt mer sidestøtte.
Innvendig ser det ryddig og greit ut. Men du merker at det ikke er premium. Det er litt mye hardplast og setene kunne godt hatt litt mer sidestøtte.

Men så skal vi ikke glemme at vi snakker om en elbil i den nedre delen av prisskalaen. Her har en prioritert andre ting enn at kvalitetsfølelsen skal være i premiumklassen.

Det merkes også på kupestøyen, som i hovedsak kommer fra dekkene.

Infotainmentsystemet mangler navigasjon og du får ikke adaptiv cruisekontroll. Men det er lagt opp til at du kan koble opp smarttelefonen din, slik at du kan bruke navigasjon derifra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er hemmeligheten bak Opels nye elbil

God plass

I knallblå synes vi Ampera-e ser riktig så spenstig ut.
I knallblå synes vi Ampera-e ser riktig så spenstig ut.

Forøvrig er Ampera-e en romslig bil til å være så kompakt. Her utnytter man det faktum at det ikke trengs en tradisjonell drivlinje. Gulvet er flatt, som gjør det mer behagelig å sitte i midten i baksetet, og tynn rygg på forsetene bidrar til bedre plass til beina. Men takhøyden er snau for de av oss som er over 180 cm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det virker for øvrig å være rikelig med boltringsplass med tanke på barneseter. Et viktig argument for mange.

Bagasjerommet er på 381 liter i utgangspunktet, men volumet øker til 1.274 om du legger ned ryggen på baksetene. De kan forøvrig deles i 60/40.

Garanti

Det er laget egen oppbevaringslomme til smarttelefonen din, som kan kobles opp mot infotainmentsystemet på bilen. Men plassen er litt trang for enkelte telefoner ...
Det er laget egen oppbevaringslomme til smarttelefonen din, som kan kobles opp mot infotainmentsystemet på bilen. Men plassen er litt trang for enkelte telefoner ...

Du får med 8 år/160.000 kilometer garanti på batteriene. En batteripakke som forøvrig er på 60 kWh og er utarbeidet i samarbeid med LG Electronics.

Totalt veier de 96 cellegruppene 430 kg, og det merkes at det er ekstra vekt å drasse på her. Egenvekt på bilen er faktisk 1.616 kilo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vekten, sammen med et realtivt enkelt understell, bidrar til at bilen har sine begrensninger når det kommer til aktiv kjøring og ujevnt underlag.

Men til daglige turer er komforten god.

Priser og mer informasjon om Opel Ampere-e finner du her:

Mye krefter

Med 204 hk får du et solid kraftoverskudd mesteparten av tiden. Setter du den på Sport, blir det nesten litt Tesla-følelse over akselerasjonen. 0-100 km/t tar altså 7,3 sekunder. 0-50 km/t er unnagjort på bare 3,2 sekunder.

Dessverre er det lang ventetid på de som vil bestille en Ampera-e nå.
Dessverre er det lang ventetid på de som vil bestille en Ampera-e nå.

Forøvrig opplyses det at 80-120 km/t tar kun 4,5 sekunder, og skal bidra til å gjøre forbikjøringene effektive og trygge.

Forbikjøringer er ganske enkelt et hyggelig kapittel i Ampera-e. Her har du skikkelig overskudd.

– Denne gir uten tvil mest elbil for pengene

Malurt i begeret

Det som ødelegger moroa, for alle de som nå tenker at dette er den perfekte elbilen for husholdningen, er at det er lang leveringstid. Og da mener vi laaaaang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Signerer du en kontrakt i dag, kan du nemlig forvente å motta bilen først høsten 2018. Halvannet år, der altså! Det kan skje mye på elbilmarkedet i løpet av den tiden. Ikke minst vil Tesla Model 3 være på plass.

Men Opel Norge lover at det jobbes på spreng for å øke kvoten til Norge. Så det er lov å håpe at det skjer noe her ...

Les om vårt første kjøre-inntrykk av Opel Ampera-e her:

Konklusjon

Etter de første timene bak rattet på Ampera-e på norsk jord er vi fortsatt ikke i tvil: Dette er det beste kjøpet i klassen. Du får ikke samme opplevd kvalitet som i BMW i3 eller for den del e-Golf. Men rekkevidde, utstyr, plass og pris gjør likevel Ampera-e til den som du bør velge.

Men så var det dette med leveringstid da, for de som ikke var veldig tidlig ute. Det kan fort bli en deal breaker for mange ...

Denne saken ble først publisert hos Broom.no