Nye protester mot motordur i norsk natur

Tråkkemaskiner som denne kan snart bli tillatt brukt for transport av offpiste-kjørere. Her fra Granåsen i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Tråkkemaskiner som denne kan snart bli tillatt brukt for transport av offpiste-kjørere. Her fra Granåsen i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For to år siden tapte friluftslivsorganisasjonene kampen mot snøscooterne. Nå venter nye feider om bruken av norsk natur. Stikkord er elsykler og beltevogner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen åpner nemlig for nye endringer i motorferdselsloven. Denne gang dreier det seg om catskiing, altså transport av skiløpere opp på fjellet med tråkkemaskin eller beltevogn. Hensikten er å stå ned igjen utenfor preparerte løyper.

– Dette vil gi økt trafikk og mer støy, sier Siri Meland fagsjef i paraplyorganisasjonen Norsk friluftsliv.

– Yte før nyte

Å bli fraktet opp fjellet med beltevogn bryter dessuten med norske tradisjoner, mener Meland.

– I den norske friluftslivstradisjonen handler det om å yte før du kan nyte. Regjeringens forslag bryter dessuten med budskapet i reiselivsmeldingen, der ren, stille og uberørt natur selges som del av merkevaren Norge, sier hun.

Regjeringen ønsker å la seks kommuner prøve ut en ordning med catskiing i en periode på seks år. Ordningen skal evalueres etter fire år, slik at en permanent lovendring kan tre i kraft før seksårsperioden utløper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil gjøre det vi kan for å overbevise Stortinget om å si nei til dette forslaget, sier Meland.

Les også: Norge restaurerer natur for millioner

Uthuling

Med Senterpartiets støtte fikk regjeringspartiene i 2015 flertall for forslaget om å gi kommunene retten til å fastsette hvor grensen skal gå for fornøyelseskjøring med snøscooter. Friluftslivets motstand førte ikke fram.

– Vi ser stadige forsøk på å uthule lovverket. Den gang dreide det seg om snøscootere. Nå handler det om beltevogner. Snart vil det bli snakk om ATV-er, sier Meland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Catskiing er til skade for dyrelivet og til sjenanse for de mange som vil nyte stillheten i naturen, mener Meland.

– Det er dypest sett et verdispørsmål: Skal vi bruke motoriserte hjelpemidler eller komme oss fram med egen motor? spør hun.

Les også: App skal mane fram troll i norsk natur

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elsykler

Norsk Friluftsliv er også kritisk til at regjeringen vil likestille elsykler med vanlige sykler i utmark. Men er ikke det et positivt tiltak dersom det bidrar til at flere kommer seg ut i naturen?

– Vi er ikke imot elsykler på veier og opparbeidede turstier. Men konfliktnivået er allerede høyt mellom syklister og turgåere, og elsyklene er tyngre, raskere og akselererer fortere enn vanlige sykler, sier hun.

Forslaget om catskiing fra regjeringen høstet kritikk fra flere høringsinstanser, men fikk også støtte, blant annet fra Alpinanleggenes landsforening og 12 av 23 kommuner som svarte. Det er nå til behandling i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Les også: Røde Kors har hatt 185 oppdrag i påsken