Ser du hva luksusbil-merket driver med nå?

Du gjenkjenner kanskje den berømte bil-logoen, men ser du hva resten er?
Du gjenkjenner kanskje den berømte bil-logoen, men ser du hva resten er?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her må det tenkes nytt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aston Martin har slitt økonomisk de siste årene, men vil nå satse på å bli et synonym for alt som er ekstremt luksuriøst. De vil ikke lenger prøve å være en rival for Ferrari, men går i stedet etter Hermes (et fransk motehus som har spesialisert seg på livsstilvarer, lærvarer, moteklær, parfyme, og alskens luksusvarer).

Les også: Her er 25 gode spisesteder for deg som skal langs veien i påsken

Som et ledd i denne nye strategien har man åpnet en butikk i Londons svært så eksklusive Mayfair-distrikt, men ambisjonene er langt større enn som så.

Snart kommer nemlig den første Aston Martin-båten, som vil bli laget i samarbeid med Quintessence Yachts. Inne i butikken får man kjøpt en barnevogn til 3.000 pund (laget i samarbeid med Silver Cross), og det florerer av dyre vesker, skjorter og jakker.

Da butikken åpnet sa selskapets administrerende direktør Andy Palmer til Bloomberg:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ville det ikke vært flott, hvis du bodde i en Aston Martin-leilighet i en luksushavn, med din Aston Martin parkert nedenunder, og din Aston-Martin-båt forankret utenfor?

Les også: Slik sparer du 200.000 på luksusbilen Audi A7

Skal man kjøre med Aston Martin-logoen på bøljan blå, må selvsagt båten være stilfull.
Skal man kjøre med Aston Martin-logoen på bøljan blå, må selvsagt båten være stilfull.

Å beholde eksklusiviteten

Strategien handler med andre ord om å beholde eksklusiviteten, men øke lønnsomheten ved å tilby andre produkter og tjenester. For Aston Martin er det viktig at det ikke blir FOR mange av bilene deres.

Da er de plutselig ikke så eksklusive lenger. Dette er også en utfordring i forhold til å bredde modellutvalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stort salg betyr stor profitt på kort sikt, men hvis produktet blir relativt vanlig går eksklusiviteten ut vinduet, som igjen betyr at de mest pengesterke kundene fort vil se seg om etter noe annet.

Les også: De ber deg kjøpe elbil, selv kjører de fossilt

Brexit hjelper

For Aston Martin sin del har det også hjulpet på med Brexit, da det svakere pundet har økt verdien av salg utenfor Storbritannia betraktelig.

– Brexit hjelper, det hjelper virkelig akkurat nå. Om det hjelper to år fra nå når vi forlater unionen vet jeg ikke, men akkurat nå er det svake pundet helt fantastisk, forteller Palmer.

Les også:

Toyota investerer fem milliarder i USA

Antall hestekrefter i bilene øker kraftig

Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.