Det knytter seg stor spenning til Volvos første helelektriske modell

S40-konseptet som ble vist ifjor, og som viser hvordan den kommende S40 vil se ut. En ny elbil er ventet på samme plattform.
S40-konseptet som ble vist ifjor, og som viser hvordan den kommende S40 vil se ut. En ny elbil er ventet på samme plattform.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2019 kommer Volvo med sin første helelektriske elbil, og så mye vil den ventelig koste.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vet at Volvo jobber med en (eller to) helelektriske biler, og sannsynligheten er stor for at en av dem kommer i salg om to år.

Mange vil nok forhåndsbestille bilen når detaljer begynner å dukke opp. Men nå har vi fått signaler på det kanskje viktigste punktet for de aller fleste potensielle kundene: Prisen.

Eller i hvert fall sånn cirka hva prisen blir. For administrerende direktør for Volvo Car USA, Lex Kerssemakers har lettet litt på sløret. Han har kunngjort at prisen på bilen vil starte på mellom 35.000 og 40.000 dollar, altså mellom 300.000 og 340.000 kroner. Dette er ifølge Kerssemakers riktig pris for å kunne selge nødvendige volum i USA.

(Saken fortsetter under)

Vil en ny elbil baseres på samme plattform som kommende S40?
Vil en ny elbil baseres på samme plattform som kommende S40?

Vil konkurrere med Tesla Model 3

Det gjør at bilen kommer til å konkurrere med Tesla Model 3 prismessig, og vil gjøre Volvos elbil særdeles attraktiv for mange, spesielt nordmenn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen gjør at Volvos premium-elbil, vil koste det samme som en vanlig familiebil i de fleste land. At Volvo legger seg på en så hyggelig pris, er et taktisk valg for å selge større volum. Jaguar vil for eksempel legge seg på en startpris på over 500.000 kroner for sin I-Pace.

Hvor langt Volvo er kommet i utviklingen av bilen er ikke kjent.

Les også: Vet du hva som skjer hvis du trykker på denne knappen?

(Saken fortsetter under)

Volvo har stor tro på at elbiler blir viktig i framtiden (bildet viser XC40-konseptet fra ifjor). Foto: Volvo
Volvo har stor tro på at elbiler blir viktig i framtiden (bildet viser XC40-konseptet fra ifjor). Foto: Volvo

Vil bilen baseres på en av de allerede eksisterende modellene, eller vil den utvikles helt fra bunnen av som en helt ny modell?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis man gjør det siste kan man uansett bruke en av konsernets plattformer. Enten den store SPA-plattformen som brukes av XC90 og XC60, eller den mindre CMA-plattformen som XC40 får når den kommer i høst (den skulle egentlig lanseres neste år, men er blitt fremskyndet).

Artikkelen fortsetter under annonsen

40-serien blir den første modellen på den nye CMA-plattformen, som er utviklet i felleskap med de kinesiske eierne Geely. Den skal danne utgangspunkt for alle mindre og kompakte Volvo-modeller de neste årene.

Les også: Liten skade sender 700 biler på verksted – hver dag

Laget for elektrisk løsning

I fjor viste Volvo to elektriske konseptbiler, kalt Concept 40.1 og Concept 40.2, som skulle vise designretningen for henholdsvis XC40 og S40. Da sa Volvo at det ville komme en elektrisk bil basert på S40, eller en egen modell med utgangspunkt i S40. Med andre ord enten en S40 elbil, eller en egen elbil basert på S40 CMA-plattformen.

CMA-plattformen er laget for å kunne ta imot en elektrisk løsning, og Volvo-sjef Håkan Samuelsson sa under avdukingen av konseptene i mai i fjor, at en helelektrisk bil er helt sentral for CMA-arkitekturen. Peter Mertens, senior vice president for r&d hos Volvo, sa samtidig at Volvo trodde sterkt på at elbilsalget kommer til å ta av, og at konsernet vil satse tungt på det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om ingenting er bekreftet tror mange at Volvo kanskje vil lage to elbiler. En basert på den store SPA-plattformen (og da basert på en av de eksisterende modellene, f.eks en elektrisk S90), samt en helt ny elbil utviklet som en ny modell, men basert på CMA-plattformen. Ingenting er imidlertid bekreftet. Volvos folk har vært klare på at rekkevidde er viktig for potensielle elbilkunder, så forvent en rekkevidde på rundt 40 mil.

Les også:

Volvo-nykommer knuser alle rekorder

Dette er stor familbil – til lavpris

Her kan du få virkelig sjelden sportsbil

Her bør du passe ekstra godt på

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no