Slik skal Robert selge BMWen sin

Her er den ombygde BMW-en stoppet av politiet. Det vanket etterhvert en bot på 6.800 kroner. Faksimile: Finn.no
Her er den ombygde BMW-en stoppet av politiet. Det vanket etterhvert en bot på 6.800 kroner. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke helt uten grunn at politiet har fattet interesse ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det dukker stadig opp noen litt spreke objekter på bruktbilmarkedet. Akkurat nå er det en BMW-annonse som går sin seiersgang. Ikke bare fordi det er en sprek bil – men fordi det i annonsen ligger et bilde av bilen etter at den ble stoppet i en politikontroll. Akkurat det er ikke dagligdags når folk skal selge bilene sine ...

I annonseteksten levnes det liten tvil om at du må regne med en del oppmerksomhet – både fra "bygdas lensmann og høygravide alenemødre". Begge de nevnte gruppene sender bilen noen stygge blikk, skal vi tro annonsen.

Les også: Familiebil? Nei, her er det over 500 hk

BMW M5 som ble introdusert i 2005 var et formidabelt råskinn. Med sine drøyt 500 hk var dette en av verdens raskeste sedaner.
BMW M5 som ble introdusert i 2005 var et formidabelt råskinn. Med sine drøyt 500 hk var dette en av verdens raskeste sedaner.

Stygge blikk

Robert Dragan Luketic fra Jessheim forteller videre at bilen han selger passer godt for de som ikke er så glade i førerkortet sitt. Kombinasjonen av bil som går fælt og får mye oppmerksomhet, har en lei tendens til å føre til både bøter og det som verre er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv ble han vinket inn etter å ha kjørt forbi en sivil politibil.

– Det var jeg og en kompis i en annen bil. De trodde vi stakk av fra noen. Resultatet ble en bot på 6.800 kroner, forklarer Robert om bildet i annonsen.

Les også: Noen ganger blir faktisk en gammel Volvo for rask for en BMW M5

Voldsom trafikk

Etter at finn.no valgte å dele BMW-annonsen på sin Facebook-side, har det blitt et lass av visninger. Over 100.000 visninger på noen få dager.

– Men det er bare to som har vært seriøst interesserte, og en del som har foreslått innbytte. Siden jeg trenger en varebil, kan jeg godt vurdere å bytte likt mot en 2014-modell eller nyere VW Transporter, sier Robert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke alle som ringer er seriøse interessenter.

– En del "bedrevitere" tar kontakt også, for å fortelle meg hva som er riktig pris og presiserer at det ikke er en ekte M5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det plager han ikke så mye. Robert vet hvilken bil han selger ...

Les også: Test BMW M5: Bleieskift-ekspressen

Ombygd

La oss like godt fokusere litt på bilen. Det er en M5 som startet livet som en 520i. Vi snakker altså om en ombygging.

I annonsen står det at 2005-modellen er blitt plukket helt fra hverandre, ned til siste skrue, slik at det som står igjen er en "ekte" M5. Kun ramme/karosseri står tilbake fra den opprinnelige bilen.

Prisen er satt til 461.500 kroner, og bilen har rullet 150.000 kilometer.

Kan jo også nevnes at en BMW M5 kostet mellom 1,5 og 2 millioner kroner da den var ny ...

Les også: Ser du hva BMW fikk tyn for her?

Interiøret i denne generasjonen 5-serie satte en helt ny standard. BMW var tidlig ute med stor infotainmentskjerm og menyhjul.
Interiøret i denne generasjonen 5-serie satte en helt ny standard. BMW var tidlig ute med stor infotainmentskjerm og menyhjul.

Over 500 hk – på hjulene

Denne årgangen M5 byr på V10-motor på 507 hk, koblet til bakhjulsdrift og en syvstrinns sekvensiell girkasse. Allerede originalt gjør den 0-100 km/t på 4,6 sekunder, og har en toppfart på godt over 300 km/t (hvis fartssperren fjernes).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men akkurat denne bilen er i tillegg tunet til å yte betydelig mer.

I annonsen står det forklart nærmere: Alpha N styreenhet stage 3, modifiserte grenrør og ombygd eksos gjør at den er mål til 503 hk ut på hjulene.

Les også: Dette var verdens raskeste sedan

Hverdagshelt

M5 er kjent for å være en helt på bane, og samtidig kunne fungere fint som familiebil i hverdagen. Den har et romslig bagasjerom og god plass i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under ombyggingen ble forøvrig bilen strippet ned og i forbindelse med omlakkering. Den er nå sort. I annonsen står det at karosseriet er 100 prosent skade- og rustfritt.

Forøvrig listes det opp en del ting som er gjort nylig:

  • Nytt batteri i januar
  • Nye throttle actuatorer
  • Tracking på bilen
  • Nye tennplugger i mars 2017
  • Ny clutch da bilen ble ombygd
  • Endret SMG software for hardere og kjappere girskift på SMG-kassa
  • Nye 20" felger og dekk påmontert i mars 2017
  • Senket med HR senkefjører, ikke vært til godkjenning, men TUV-papirer er i bilen
  • Tuningen har gitt et moderat forbruk på ca 1.3-1.4 l/mil.

Klikk her for å se hele annonsen

Godt dokumentert

Det følger med alle ombyggingspapirer og 24 A4-sider med service- og vedlikehold fra den originale M5-en fra Tyskland.

Så er det fortsatt slik at det er originale biler som får høyest pris. I skrivende stund ligger det 10 eksemplarer av denne generasjonen M5 til salgs på finn.no. To av dem er ombygde, og disse er også de billigste.

Saken er først publisert på Broom.no