Her treffer de blink – igjen

Skoda Kodiaq er en SUV som kommer til å gjøre et dypt innhogg i det norske SUV-markedet, det er vår konklusjon etter å ha testet bilen på norske veier.
Skoda Kodiaq er en SUV som kommer til å gjøre et dypt innhogg i det norske SUV-markedet, det er vår konklusjon etter å ha testet bilen på norske veier.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny SUV perfekt for det norske markedet. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda Kodiaq

Motor: 2-liter, bensin

Effekt: 180 hk / 320 Nm

0-100 km/t: 8 sek.

Forbruk: 0,74 l/mil

Toppfart: 207 km/t

Bagasjerom: 720 / 2065 liter

Lengde x bredde x høyde: 469 x 188 x 168 cm

Vekt: 1.620 kg

Pris fra: 327.700 kroner

Pris testbil: 641.000 kroner

Skoda kaster seg inn i SUV-segmentet med full tyngde med nyheten Kodiaq. Det er ikke småtteri de har manet fram heller. Her snakker vi fullvoksen SUV, med mulighet for sju seter og klassens største bagasjerom.

I tillegg er det en rekke praktiske løsninger ala Skoda, som for eksempel beskyttelse mot parkeringsbulker og isskrape i tanklokket. Målet er at SUV-nyheten skal friste aktive familier med et plassbehov.

Bilen er akkurat nå på vei inn til det norske markedet.

I disse tider, der diesel ikke akkurat er brennhett på nybilmarkedet selv i SUV-klassen, har vi testet Kodiaq med 180 hk bensinmotor.

Ekte Norges-bil – og den blir billigere

Med et mykt oppsett, er Kodiaq først og fremst tenkt å være komfortabel.
Med et mykt oppsett, er Kodiaq først og fremst tenkt å være komfortabel.

Hvordan er den å kjøre?

Kodiaq er som nevnt stor. Og høy. Begge deler er dårlige nyheter for de som ønsker å kjøre sportslig. Dessuten er den myk i fjæringen og litt vag i styringen, selv med adaptivt understell som det er på testbilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det komfort som er prioritert, og det vil nok også passe mange av de aktuelle kjøperne midt i blinken. Kodiaq egner seg ypperlig for lange turer med masse folk og bagasje stablet inn.

Sittestillingen gir også stor SUV-følelse og god oversikt. Det er ingen seriøst offroad-maskin. Det er hverken avanserte kjøreprogrammer, mulighet for å heve bilen eller lavgirserie. Det overlater Skoda til dyrere merker. Men den tar seg fint fram til hytta, selv med litt dype og sleipe hjulspor.

DSG-girkassen fungerer forøvrig helt ypperlig, og våkner litt ekstra til liv når du velger Sport-modus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Støyisoleringen er ikke helt i premiumklasse, men det begynner å bli veldig bra på dette området også.

Dette er SUVen "ingen" vil ha

I dette baksetet er det rett og slett et hav av plass til bena, god takhøyde og romslig nok til tre barneseter i bredden. Kan en forlange mer?
I dette baksetet er det rett og slett et hav av plass til bena, god takhøyde og romslig nok til tre barneseter i bredden. Kan en forlange mer?

Hvordan er plassen?

Her er det ren knock out! Det er det ekko i bagasjerommet, så stort er det.

Men la oss holde oss til objektive tall. Bilen er knappe 4,7 meter lang, og 1,8 meter bred. Det åpner for et bagasjerom på hele 720 liter om du velger den som 5-seter, slik som testbilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har altså mulighet til å få den som 7-seter også. Da blir det litt mindre volum, men fortsatt er bagasjerommet blant de største i klassen. Når alle sju seter er i bruk blir volum som er igjen på 270 liter.

liter.

Bagasjerommet på testbilen er på 720 liter.
Bagasjerommet på testbilen er på 720 liter.

Legger du ned ryggen på baksetene kan du få opptil 2.065 liter å boltre deg på.

For de som sitter i baksetet er det limousine-følelse når det kommer til benplass. Helt rått! Og siden vinkelen på ryggen kan justeres, kan du legge deg ned og sove godt hele turen hjem, mens noen andre tar seg av kjøringen.

5-seteren kan forøvrig trekke 2,2 tonns henger, mens 7-seteren må nøye seg med 2 tonn.

Se hva Skoda holder på med i Norge

Joda, det begynner å bli mer kvalitetsfølelse i interiøret også. Trenger du noe mer enn dette?
Joda, det begynner å bli mer kvalitetsfølelse i interiøret også. Trenger du noe mer enn dette?

Finest utenpå eller inni?

Jeg synes ikke Kodiaq er en vakker bil. Men den er ganske barsk og har et tydelig SUV-preg. Den er ganske typisk Skoda også. Rette linjer og skarpe kanter dominerer, og Skoda-grillen er på plass, den også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle vi valgt en Kodiaq, hadde vi gått for Sportline- eller Scout-utgaven. Begge to skiller seg litt ut. Mens Scout har et enda tydeligere offroad-preg, er Sportline mer sportslig, med blant annet større hjul og sorte speilhus og sorte lister rundt vinduene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Vi har veldig sansen for Kodiaq i Sportline-utgave, som på bildet over. Litt spenstigere farge enn grå, slik testbilen er utstyrt med, er også en fordel ...
Vi har veldig sansen for Kodiaq i Sportline-utgave, som på bildet over. Litt spenstigere farge enn grå, slik testbilen er utstyrt med, er også en fordel ...

Interiøret har blitt veldig bra, og legger seg omtrent på nivå med Skodas flaggskip Superb når det kommer til opplevd kvalitet. Det betyr at du ikke helt får premiumfølelsen.

Men drar du på med litt utstyr, som automatgir, stor navigasjon, skinnseter og ambientbelysning så begynner det å nærme seg.

Sportline-modellen kommer forøvrig med sort taktrekk og egne sportsstoler med røde kontrastsømmer. Lekkert!

Før lo vi av dem - det er det slutt på nå!

Går den bra?

Testbilen er moteriktig nok utstyrt med bensinmotor. Skoda har jo ikke hybride drivlinjer, enda. Siden diesel er ut, er det nok mange som vil gå for bensin her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For noen år siden ville akkurat det være nærmest utenkelig på en så stor SUV her i Norge. Men med nye- og svært effektive bensinmotorer, og en avgiftsvridning bort fra diesel, har markedet endret seg betraktelig.

Barske LED-lys er på plass, akkurat slik trendene i bilverden forlanger.
Barske LED-lys er på plass, akkurat slik trendene i bilverden forlanger.

180 hks TSI-motoren gjør jobben som den skal. Noen racerbil er det naturligvis ikke. Til det er det alt for mye å drasse på. Men til gjengjeld lar den seg gjerne presse opp i turtall når du trenger litt ekstra fraspark.

0-100 km/t tar 8 sekunder. Under vanlig kjøring holder det i massevis, men du må planlegge forbikjøringene dine.

Oppgitt snittforbruk på 2-liters turbomotoren er på 0,74 l/mil. Det er kanskje ikke best i klassen, men vi må ikke glemme at det er en stor bil vi snakker om her.

Skoda Kodiaq - bilen mange konkurrenter frykter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon er ...

Skoda Kodiaq er en bil jeg hadde store forventninger til. Merket har flyttet grenser for hver nye modell de har lansert, og gjør det på nytt i SUV-segmentet nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kodiaq er først og fremst smart, komfortabel og praktisk. Med en god porsjon ekstrautstyr snuser den litt på luksusfølelsen også.

Prismessig begynner Kodiaq med 180 hk bensinmotor, 4x4 og automatgir på 544.300 kroner. Den godt utstyrte testbilen ender på 641.000 kroner.

Akkurat det er nok en pris noen vil slite litt med å refferdiggjøre for en Skoda. Men husk at innstegsmodellen starter på bare 327.700 kroner. Og når du ser litt nærmere på utstyr, motorstørrelse, praktiske løsninger, bagasjerom og innvendig plass, er kanskje ikke 641.000 kroner så ille heller ...

Kort oppsummert: Hvis ikke dette blir en storselger, så kan du kalle meg en krakk!

Slik ser Kodiaq ut i Scout-versjon. Også denne er litt mer spenstig å se på enn standardutgaven.
Slik ser Kodiaq ut i Scout-versjon. Også denne er litt mer spenstig å se på enn standardutgaven.