Så moro kan det være å kjøre miljøvennlig

Hekken er altså det jeg liker minst på i8. Kanskje det rett og slett er for mange designelementer her?
Hekken er altså det jeg liker minst på i8. Kanskje det rett og slett er for mange designelementer her?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har BMW laget en lykkepille på fire hjul. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva skjer når du slipper en 21 år gammel bilentusiast inn bak rattet på et knippe ekte drømmebiler?

Det bestemte vi oss for å finne ut av. Mats Brustad er Broom-redaksjonens yngste og har skyhøy lidenskap for bil. Nå har han fått tilgang på en skikkelig godtepose, nemlig et utvalg biler de aller fleste av oss bare kan drømme om!

Nå skal du oppleve dem gjennom hans øyne (og ører). Denne gangen er det BMW i8 som står for tur.

Hvorfor akkurat denne?

Det er halvannet år siden jeg skrev min aller første biltest for Broom. Da var jeg på plass i Göteborg sammen med BMWs hybridmonster i8. Timene bak rattet i denne bilen gjorde virkelig inntrykk på meg. Ikke bare var det en fantastisk kjøremaskin, men hele opplevelsen og engasjementet rundt bilen var nesten litt absurd. I det jeg leverte nøklene husker jeg fremdeles den indre stemmen sa noe sånt som: "Denne MÅ vi prøve igjen..."

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Designerne hos BMW skal på ingen måte kritiseres for å være beskjedne. Denne bilen roper nærmest om oppmerksomhet.
Designerne hos BMW skal på ingen måte kritiseres for å være beskjedne. Denne bilen roper nærmest om oppmerksomhet.

Førsteinntrykk

Uansett hvor mange ganger du har sett en BMW i8, slutter ikke det spektakulære designet å imponere. Førsteinntrykket handler derfor mye om akkurat det.

Når jeg henter bilen hos BMW Norge på Fornebu, tenker jeg også at denne herligheten ser LANGT dyrere ut enn hva den faktisk koster. Når jeg attpåtil ser saksedørene åpne seg – kan jeg ikke annet enn å glede meg stort til å lukke dem igjen. BMW i8 får deg enkelt og greit til å smile - uansett sinnsstemning.

Design

Det er allerede nevnt. Jeg elsker at BMWs designavdeling har valgt å klemme til skikkelig når de først skulle lansere en sportshybrid med godt over 350 hk. Bilen fremstår ekstremt aggressiv, noe den lave og brede fronten i stor grad bidrar til. De spisse linjene som strekker seg fra front til hekk, underbygger dette ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg synes BMW har lykkes med et helhetlig og spenstig design, selv om eksteriøret nesten har i overkant mange designelementer, og såkalte dynamiske linjer. MEN det er ett parti jeg ikke får helt til å stemme. Hekken. Den smaler betydelig inn på hver sin side, noe som gjør bakenden litt rund og stumpete. Hadde hekken vært noe bredere og rettere, ja da hadde eksteriørdesignet scoret full pott fra min side.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Med et slikt ytre er det ikke rart i8 er en drømmebil for mange. De fleste vil antagelig tro bilen koster langt mer enn den drøye millionen også.
Med et slikt ytre er det ikke rart i8 er en drømmebil for mange. De fleste vil antagelig tro bilen koster langt mer enn den drøye millionen også.

På innsiden er ikke hybridflaggskipet like spektakulært. Når det er sagt, skiller interiøret seg godt fra BMWs øvrige modeller. Her er alt tilrettelagt rundt føreren. Mange av designelementene fra utsiden gjenspeiles også. Dermed er det en helt unik opplevelse å sitte bak rattet i en i8. Det er både eksklusivt og sportslig på samme tid. Aller best liker jeg den nedre delen av midtkonsollen og den enorme luftdysen, som er rammet inn av en diskret led-stripe. Interiøret er ganske enkelt, men det fungerer også svært godt.

Design, eksteriør: 8/10

Design, interiør: 9/10

Kjøreglede

Kjørefølelsen er i likhet med designet, ganske fantastisk. Hele kupeen er produsert i karbonfiber, noe som resulterer i lav vekt. Bilen har i tillegg én motor på hver sin ende, mens batteripakken er plassert midt under bilen, i den såkalte energitunellen. Det sørger for en perfekt vektfordeling: 50/50. Gjett om det merkes på veien!

Artikkelen fortsetter under annonsen

i8 er ganske enkelt noe av det morsomste jeg har kjørt. Lav vekt, hybrideffekt og firehjulsdrift, er en kombinasjon som virkelig får smilet til å sitte løst. El-motorens dreiemoment sørger for knallgod gassrespons, mens bensinmotoren pusher på ytterligere med krefter når høyrepedalen presses hardt nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg lar meg både fascinere og overraske over hvor lettkjørt bilen er SAMTIDIG som den sitter klistret til veien. De 362 hestekreftene passer også bilen glimrende. Det er selvsagt i sportsmodus bilen står i stil til utseendet, og leverer akkurat som forventet. Begrensingen i forhold til M4 for eksempel, er at lav vekt og smale hjul faktisk kan slippe ved aggressiv kjøring. Men da skal du trå til skikkelig i svingene!

Om du skulle være i det komfortable hjørnet, imponerer i8 også her, i komfortmodus. Den unike kombinasjonen av presise kjøreegenskaper, herlig motorkraft og samtidig kunne kjøre svært komfortabelt – gjør kjørefølelsen til en unik og lykkelig opplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreglede: 10/10

Her sitter du lavt og godt. Interiøret skiller seg også betydelig ut fra de andre modellene i rekken.
Her sitter du lavt og godt. Interiøret skiller seg også betydelig ut fra de andre modellene i rekken.

Motor og lyd

Kreftene du opplever i i8 er innovative. Her får du 131 el-hester og 231 bensingamp. Altså 362 hk til sammen, fordelt på 1485 kilo. Det høres kanskje ikke så mye ut, men 0-100 km/t går unna på kjappe 4,4 sekunder!

BMW har gjort en god jobb i samspillet mellom forbrennings- og elmotoren. Klemmer du til er responsen og skyvet formidabelt, nesten uavhengig av hastighet. Under testperioden er det flere som blir lettere sjokkert når jeg forteller at bilen kun har tre sylindre og 1,5 liters motorvolum. Jeg opplever aldri mangel på krefter i bilen, men jeg vet samtidig hvordan skyvet er i tilsvarende biler med 500 eller 600 hk…

Jeg husker godt hvor imponert jeg ble over lyden første gang jeg testet bilen i Göteborg. Gleden ble imidlertid kortvarig da jeg fant ut at den brutale motorlyden er delvis falsk. Det er nemlig bilens høyttalere som blåser ut noen tilsynelatende vakre toner. Når det er sagt, gjør høyttalerne en ganske god jobb. Det er faktisk noen ganger jeg glemmer at lyden er falsk. Men til syvende og sist blir lydbildet litt sammenlignbart med den berømte lettølen: Det smaker noenlunde likt, men du vet det bare er feil…

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor: 7/10

Lyd: 5/10

Totalopplevelse

BMW har virkelig våget å satse på sin fremtidige sportsbil. Kombinasjonen av en ekstremt velfungerende hybridteknologi, et spektakulært design (som hinter mer til 700 hk enn de 362) og ikke minst en usedvanlig lettkjørt og kjøreglad bil, er kort og godt sjelden.

Selv om bilen hverken har ”ekte” lyd eller ytelser i nærheten av de grommeste bilene på lista, er totalopplevelsen helt i toppsjiktet. Det er spesielt eksteriørdesignet og kjøregleden som gjør BMW i8 til en "vinner" for min del.

At forbruket er oppgitt til utrolige 0,21 liter/mil og at bilen kan kjøres 37 kilometer (i følge produsenten) på ren el – er bare en stor bonus, men ikke veldig viktig. Dette er bilen som forblir i sportmodus. MEN: Hvis du virkelig går inn for å kjøre miljøvennlig kommer du tross alt noen mil helt utslippsfri - og ikke minst gjør du det på en usedvanlig morsom måte!

Drømmetesten Audi R8 V10 Plus kan du lese her

SAMLET POENGSUM: 39/50