Test:Med denne Jaguaren blir du førstemann til fjells

En Jaguar til fjells! F-Pace blir et ekte råskinn når den får 3-liters V6-motor på 380 hestekrefter under panseret.
En Jaguar til fjells! F-Pace blir et ekte råskinn når den får 3-liters V6-motor på 380 hestekrefter under panseret.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar-SUV med krutt under panseret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var nok en og annen entusiast som satte teen i halsen da Jaguar i fjor kom med sin aller første SUV.

Noe sånt hadde de ikke ventet fra det erke-britiske merket. Men tidene forandrer seg, og det gjør også Jaguar.

Skal du henge med som premiumprodusent i dag, må du også ha SUV. Det tar det ene merket etter det andre konsekvensen av. Porsche har på mange måter gått opp løypa her. De har vist at en sportsbilprodusent også kan gå inn i en rekke andre bilklasser, uten at det skader merkevaren.

Jaguar F-Pace er en av de største bilene i klassen. God plass og digert bagasjerom gjør at den passer perfekt som familiebil for de fleste av oss.

Startpris på i underkant av 700.000 kroner med 180-hesters dieselmotor og 4x4 er det ikke noe å si på. Denne testbilen er imidlertid mye dyrere. Den har nemlig voldsomme 380 hestekrefter og starter på 1.207.900 kroner. En god dose ekstrautstyr i tillegg, gjør at vi ender på 1.422.100 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er den å kjøre?

Målsetningen da Jaguar satte i gang med å utvikle F-Pace, var at den skulle bli en av de mest sporty SUV-ene på markedet. Det har de absolutt lykkes med. Med dette V6-kraftverket under panseret, kommer bilen virkelig til sin rett.

Styringen er passe tung og presis, gassresponsen er kjapp og understellet er en veldig bra kombinasjon av sportslighet og komfort. Her kan du virkelig ha det moro på svingete veier, tradisjonell SUV-krenging er det fint lite av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På motorvei er den super-komfortabel. Motoren høres passelig høyt hele tiden (her har noen jobbet med lyden) og kommer med et sivilisert brøl når du tråkker gassen i bånn. Det siste er like moro hver gang!

4x4-systemet er avansert, her nyter Jaguar naturligvis godt av at de er i kompaniskap med Land Rover. Kjører du deg fast med denne, er det mest sannsynlig din skyld – ikke bilens.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sportssetene gir veldig bra støtte, men er nesten i hardeste laget. Det merkes etter noen timer bak rattet.

Knall rød Jaguar på idylliske Venabygdsfjellet. Designet sitter som et skudd bakfra også, sporty og med tydelig offroad-preg.
Knall rød Jaguar på idylliske Venabygdsfjellet. Designet sitter som et skudd bakfra også, sporty og med tydelig offroad-preg.

På vei opp: Salget økte med 104 prosent i Norge

Hvordan er plassen?

F-Pace er en fullvoksen SUV. Den måler 4,73 meter fra støtfanger til støtfanger, bagasjerommet svelger unna hele 650 liter. Det er blant de aller beste i klassen. Bare når du pakker helt opp til taket, merkes det at det sporty designet går litt ut over maksimal plassutnyttelse.

Baksetet gir rikelig med plass til to voksne. Høy vinduslinje gjør at små barn blir sittende litt "nede" i bilen. Skikkelige koppholdere er på plass, sammen med flere andre praktiske oppbevaringsrom.

Ett av klassens største bagasjerom, F-Pace er en fullverdig familiebil.
Ett av klassens største bagasjerom, F-Pace er en fullverdig familiebil.

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

Går den bra?

3-liters bensinmotor på 380 hestekrefter får ikke blitt feil, heller ikke i denne bilen. Ut fra tallene hadde vi kanskje ventet at den skulle oppleves som enda råere, men det er et voldsomt skyv her når du jager motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det offisielle tallet for 0-100 km/t ligger på 5,5 sekunder. Vel så viktig er følelsen av å hele tiden ha massivt overskudd. På bratte og svingete fjellveier kommer den virkelig til sin rett. Jaguaren skyter ut av svingene og kjennes så stabil og trygg at det er fristende å vente akkurat litt for lenge med å bremse ned igjen. Dette er moro!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den type kjøring merkes også godt på forbruket. Så stor motor og 1.865 kilo tung SUV gjør at bilen blir tørst. På snill langkjørig noterer vi over literen i snittforbruk, det blir mye mer når du slår deg løs bak rattet. Drivstoff-budsjettet blir nødvendigvis mye høyere enn om du hadde kjøpt mer fornuftig dieselmotor i stedet.

Her er SUV-ene som kjører fra det meste

Finest utenpå eller inni?

Da vi var på lanseringen av F-Pace i Montenegro i fjor, var også designeren av bilen til stede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Noen av oss som jobber i Jaguar skulle nok ønske at vi ikke trengte å lage SUV. Men når vi først skulle gjøre det, synes jeg vi har kommet ganske bra fra det”, sa han – og smilte bredt.

Mannen er naturligvis 100 prosent inhabil, men det er vanskelig å ikke være enig med ham. Dette designet sitter som et skudd og bilen vekker oppsikt overalt hvor vi kommer.

Fronten er høy og aggressiv, med gapende grill og smale, sinte lykter. Også hekken er vellykket. Lyktene er umiskjennelig Jaguar, den ser også bred og svulmende ut bakfra.

Innvendig er det ikke riktig like vellykket. Her har Jaguar faktisk havnet litt i bakleksa de siste årene, sammenlignet med de beste konkurrentene. Interiørdesign er et høyt prioritert område hos alle verdens premiumprodusenter. De konkurrerer beinhardt, samtidig som flere mer folkelige merker har hevet seg mange hakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Materialkvaliteten er jevnt over høy og alt du tar og kjenner på, føles bra. Men det er heller ikke noen stopp-punkter her, noe som gjør at du tenker "wow, dette er Jaguar, ja!". Det har både med dashborddesign og selve infotainmentløsningen å gjøre. Ikke dårlig, men allikevel et stykke fra de aller beste i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ikke noe å utsette på interiøret, men sammenlignet med de beste konkurrentene mangler det litt.
Ikke noe å utsette på interiøret, men sammenlignet med de beste konkurrentene mangler det litt.

Førsteinntrykket: Vi testet F-Pace i Montenegro

...og hva er konklusjonen?

Jaguar traff blinken på første forsøk da de bestemte seg for å lage SUV. F-Pace har fått akkurat så mye særpreg at den står ut og fram sammenlignet med konkurrrentene (og dem er det mange av!).

Dette handler både om design og kjøreegenskaper. Bilen ser knalltøff ut, og kjøreegenskapene følger opp dette. Her har du det rett og slett veldig moro bak rattet.

Motoren koster mange avgiftskroner og det er nok få som kommer til å unne seg denne pakken. Men de som gjør det, får en SUV som kjører fra det meste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen biler er perfekte, heller ikke F-Pace. Det som trekker ned litt her er interiøret som ikke er helt på nivå med de aller beste konkurrentene.

I en prisklasse som dette har vi lov til å være superkresne, og der har Jaguar litt å gå på.

Bortsett fra det: Du verden så mye bra det er med denne bilen! Har du pengene og lyst på en SUV som skiller seg fra mengden, er det bare å sette F-Pace høyt på lista over biler som må prøvekjøres!

Til 1,4 millioner kroner får du mye krefter - og mye utstyr. Nøyer du deg med mindre motor, får du en helt greit utstyrt bil til rundt 800.000 kroner.
Til 1,4 millioner kroner får du mye krefter - og mye utstyr. Nøyer du deg med mindre motor, får du en helt greit utstyrt bil til rundt 800.000 kroner.

Jaguar-luksus til halv pris – etter bare tre år

Denne saken ble først publisert på Broom.no

JAGUAR F-PACE:

Modell: 3,0 P AWD S

Motor: 3-liter bensin

Effekt: 380 hk / 450 Nm

Forbruk: 0,89 l/mil

0-100 km/t: 5,5 sek.

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 650 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 473 x 193 x 166 cm

Pris fra: 1.207.900 kroner

Pris testbil: 1.422.100 kroner