Millionbilen er utsolgt allerede før Norges-lanseringen

Dette råskinnet kommer snart til Norge, det er det flere kunder som har fått med seg allerede. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen tester akkurat nå bilen i USA.
Dette råskinnet kommer snart til Norge, det er det flere kunder som har fått med seg allerede. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen tester akkurat nå bilen i USA.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men vi får ikke fortelle hvordan den er å kjøre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes-sportsbilen AMG GT kom først på markedet i 2014. Nå får den en facelift, og blir tilgjengelig med et nytt motoralternativ. Den nye modellen heter GT C – og kommer både som coupe og cabriolet.

I Norge er vanligvis denne typen biler marginale på salgsstatistikken. De er tross alt både svært kostbare og dessuten lite praktiske. Men de siste årene har ”ego-biler” med stor motor blitt langt mer populære, også her hjemme. Ikke minst takket være et mer gunstig avgiftssystem for biler med stor motor.

Basketak

Vi har kjørt AMG GT tidligere. Og det er virkelig en bil som byr på en god porsjon kjøreglede og utstråling. Mer enn noen andre modeller i Mercedes-utvalget akkurat nå.

Da invitasjonen om å teste nye AMG GT C og GT C Roadster i Phoenix, Arizona dukket opp i mailboksen, endte det derfor med rene basketaket. Det var mange som rakk opp hånda, for å si det sånn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen vant kampen denne gangen. Akkurat nå er han derfor i Donald Trump-land, der han skal kjøre en rekke Mercedes-modeller. Men det er naturligvis GT C-modellene som er mest interessant.

Vi tar en telefon for å høre hva som skjer.

Sperrefrist

– Ring-ring …

– Knut! Så hyggelig å høre fra deg. Ingen vonde følelser etter at du ble overmannet og måtte overlate turen til meg, håper jeg?

– Nå ja, overmannet og overmannet, jeg mener fortsatt det var juks. Bare husk at neste gang er det noen andres, og med det mener jeg MIN, tur!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– He, he, så får du huske at Benny, Lorden og Mats kanskje også vil ha et ord med i laget. Men du, skal vi snakke om bil, eller?

– Ja, la oss skifte tema. Hvordan går det på tur?

– Jeg har gode og dårlige nyheter. For det første, jeg får ikke lov til å si noe om hvordan bilen er å kjøre. Vi har fått sperrefrist på det fram til 30. mars. Men jeg har en god del info jeg kan dele likevel, altså…

Artikkelen fortsetter under annonsen

AMG: Disse tre bokstavene står for mye moro!

Utsolgt

– Ok. Ja, det første jeg lurer på er når den kommer til Norge – og ikke minst hva prisen blir.

– Fint, for dette kan jeg svare på. Den ankommer landet rundt min bursdag, i april. Men prisen, som altså er over 2 millioner kroner, gjør nok at jeg neppe kan forvente denne i gave, gitt.

– Såpass ja. Det blir en bil for noen få, med andre ord…

– Tja, både ja og nei. Jeg har fått vite at den er utsolgt allerede, og at forhandlerne i Norge daglig får henvendelser om den. Så nå jobbes det med å skaffe flere enn de 10 som er solgt allerede. Tar vi med alle AMG GT-modellene er salgstallet for 2017 allerede oppe i 20. Det er ikke mange år siden noe slikt ville vært utopisk.

De har rett og slett laget verdens råeste stasjonsvogn!

AMG-er på rekke rad - denne samlingen er litt av et syn!
AMG-er på rekke rad - denne samlingen er litt av et syn!

Går styggfort

GT C og GT C Roadster har samme fire liters V8-motor som vi er kjent med fra før. Men den er tunet og yter her 557 hk. Dette gjør at både coupe og cabriolet bare bruker 3,7 sekunder på å nå 100 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med det plasserer den seg 0,1 sekunder bak hardcore-utgaven, GT R. Sistnevnte er enda litt mer tunet og har 585 hk og en toppfart på 318 km/t.

– Hvis jeg teller riktig, er det nå totalt seks ulike GT-modeller?

– Ja, i tillegg til R-utgaven, da. Den er fortsatt den aller råeste i sortimentet. Den banefolket nok helst vil ha. GT C-ene er imidlertid et nytt alternativ som kan gjøre valget vanskelig. Særlig siden prisen er helt lik.

Diskret facelift

– Hva med de visuelle endringene?

– De er ikke så store, men det trengte de ikke å være heller. For dette er etter min mening noe av det lekreste på fire hjul. Helt nydelig bil. Nå har den fått en litt mer muskuløs grill og fanger, samt forsiktig ansiktsløftning på lysene. Den blir lagt godt merke til, også her i USA…

– Det vil jeg tro. Men da får vel du kjøre litt igjen, du da. Så kan vi snakkes nærmere når sperrefristen på kjøreopplevelsen er hevet.

– Ja, det MÅ vi, for tro meg. Jeg har mye på hjertet! Hils de andre. Så sees vi neste uke.

Vi kommer altså tilbake med mer om denne bilen så snart vi er forbi sperrefristen.

Se hva som dukket opp i en parkeringskjeller i Trondheim

Denne saken ble først publisert på Broom.no