Volvo XC60 solgte 750 biler på bare ett døgn

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er blitt drømmebilen for svært mange nordmenn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å selge 750 biler på bare ett døgn skal nærmest ikke være mulig.

Allikevel var det akkurat det Volvo gjorde da de åpnet for bestilling av sin nye SUV XC60. Det tilsvarer biler på 600 millioner kroner og er i utgangspunktet ganske vilt.

Den knuser dermed alle tidligere rekorder. De har det jo vært noen av for Volvo de siste årene. Det startet med «storebror» XC90 for et par år siden. Det fortsatte med helt nye Volvo S og V90 - og nå altså XC60.

Volvo var på forhånd veldig sparsommelig med opplysninger og bilder av nykommeren, som ble lansert på bilutstillingen i Geneve for et par uker siden. Dermed fikk de maksimal oppmerksomhet rundt bilen. Noe som altså viste seg å fungere usedvanlig godt – ordrebunken tatt i betrakting.

Volvo-rekorder for fall

Salgsdirektør Hermod Wallestad i Volvo Car Norge.
Salgsdirektør Hermod Wallestad i Volvo Car Norge.

– Ja, dette er vi natur lig nok veldig godt fornøyde med. Vi mottok 662 kundeordrer allerede den første dagen vi åpnet for salg. Etter 24 timer hadde vi solgt 750 XC60, sier salgsdirektør Hermod Wallestad i Volvo Car Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Salget hittil utgjør rundt halvparten av det årsvolumet vi opprinnelig planla for XC60 for 2017.

Han legger også til:

– Men det stoppet ikke der. Vi satte faktisk ny rekord på antall solgte Volvo-biler i løpet av en enste uke også. Hele 1.005 biler. Det har vi i Volvo aldri gjort tidligere, sier en tydelig fornøyd Wallestad.

Det er det neppe mange andre i norsk bilbransje som har gjort heller.

Les også: Årets store nyhet fra Volvo

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Halvparten av det planlagte XC60-salget for 2017 er unnagjort – lenge før noen kunder får se bilen.
Halvparten av det planlagte XC60-salget for 2017 er unnagjort – lenge før noen kunder får se bilen.

Kommer på ettersommeren

Volvo har også den fordelen at de tilbyr sin nye modell som ladbar hybrid. Det gjør at prisen, med norske avgifts-fordeler, blir gunstig.

Tatt i betrakting hvor mange som har kjøpt den større XC90 til rundt en million kroner, er det liten tvil om at den rimeligere XC60 vil ha en sterk appell til oss nordmenn. Vi har trykket de ladbare hybridene til våre hjerter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser også salgstallene til Volvo.

– Ja, absolutt. Faktisk står salget av den ladbare T8-modellen for mer enn 95 prosent av XC60-salget så langt, avslutter Wallestad.

Bilen skal produseres på Torslanda utenfor Göteborg, og produksjonsstarten er satt til medio april

De første kundene vil få sine biler etter sommeren.

Første generasjon Volvo XC60 var en suksess. Nå har andre generasjon blitt lansert - til enda større suksess.
Første generasjon Volvo XC60 var en suksess. Nå har andre generasjon blitt lansert - til enda større suksess.

Les også:

Stopper stadig flere miljøsvindlere på vei inn i Norge

Her kan du få virkelig sjelden sportsbil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no