Nei – dette er ikke en elbil fra Volvo

Volvo jobber med elektrifisering av bilparken, men her har noen kommet dem i forkjøpet. Foto fra: Carnewschina.com
Volvo jobber med elektrifisering av bilparken, men her har noen kommet dem i forkjøpet. Foto fra: Carnewschina.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om noen gjerne vil at vi skal tro det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en kjent sak at Volvo jobber med elbiler i tillegg til de ladbare hybridene som de allerede her.

Volvo laget faktisk sin første elbil helt tilbake i 1976. Den er slett ikke ulik den på bildet over, bare litt mer kantete.

Den bilen ble aldri satt i produksjon. Det gjør etter alt å dømme bilen på disse bildene. Nærmere bestemt i Kina.

Men som du kanskje allerede har forstått – dette er ikke en Volvo. Men fronten, støtfangertrekket og ikke minst grillen ligner. Ikke bare litt, men veldig.

Det er helt tydelig at T-King, som produsenten heter, har tenkt å surfe litt på Volvo-gjenkjenningen her. Dette er ikke noe ukjent fenomen i Kina, der copyright-reglene ikke er helt som i vår del av verden.

(Saken fortsetter under)

Dashbordet i T-King holder vel ikke akkurat Volvo-standard? Foto: Carnewschina.com
Dashbordet i T-King holder vel ikke akkurat Volvo-standard? Foto: Carnewschina.com

«Europa er bra»

T-King er et kinesisk selskap som lager alt fra tunge lastebiler, til små elektriske biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne modellen har bare fire dører. Det ettersom bakluken kan ikke åpnes, bare bakvinduet, hvilket gjør bilen billigere å produsere.

Modellen heter T-King Oujia. Oujia betyr forresten noe sånt som «Europa er bra». Modellnavnet er trolig valgt med omhu for å gi inntrykk av at bilen har europeiske kvaliteter og egenskaper.

Det har den imidlertid ikke.

Den elektriske motoren på 4 (!) hestekrefter er drevet av et gammeldags blybatteri på 100 amperetimer og en spenning på 60 volt. Det skal holde til ti kilometers kjøring, før bilen må kobles til en stikkontakt for opplading. Ti timer er den oppgitte ladetiden, før man kan kjøre 10 nye kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppfarten er oppgitt til 35 km/t.

Les også:

(Saken fortsetter under)

Volvos elbil fra 1976 gikk både fortere og lengre.
Volvos elbil fra 1976 gikk både fortere og lengre.

40 år gammel Volvo var bedre

Det sies, sikkert med rette, at kinesisk teknologi ofte er langt framme. Men med denne bilen kan vi vel trygt fastslå at det ikke alltid gjelder elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er nemlig dårligere enn den allerede omtalte elbil-prototypen til Volvo fra 1976. Den hadde en toppfart på 70 km/t, en marsjfart på 50 km/t og den gikk i to timer før den måtte lades.

Volvo selv mente den gang at den ikke hadde livets rett – og det er altså mer en 40 år siden.

Men på den annen side. Det var før Volvo ble store i Kina og at elbiler virkelig ble et reelt alternativ.

Les også:

Børge bråsnudde, kjørte forbi testbilene – og stilte seg opp

Den knuser mange større og dyrere konkurrenter

Slik sparer du 200.000 kroner på luksusbilen

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no