Du får akkurat det du trenger – og ikke mer

Dette er noe så sjelden som en pressebil som er svært beskjedent utstyrt. Dermed får vi også et bedre inntrykk av hva du faktisk får når du kjøper innstegsmodellen av Tiguan.
Dette er noe så sjelden som en pressebil som er svært beskjedent utstyrt. Dermed får vi også et bedre inntrykk av hva du faktisk får når du kjøper innstegsmodellen av Tiguan.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men knapt noen nordmenn vil kjøpe bilen sin slik. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn elsker en fyldig liste med ekstrautstyr på bilen sin. Kjøper vi ny bil, er det som regel øverste utstyrsnivå som gjelder, og en del ekstrautstyr på toppen av det.

Bransjen har også vært svært flink til å tilby alt mulig av duppeditter, sensorer og pynt som vi kan fråtse i.

Flere og flere vil at bilen deres skal være litt annerledes enn alle andres. Bilkjøpere er rett og slett blitt ganske så jålete med årene.

Selv hos et folkelig merke som VW er det samme trenden. Ta for eksempel Tiguan. Vi har nå testet innstegsmodellen, Trendline, med minste motor, forhjulstrekk og manuell girkasse. Her er det ikke mye ekstra å spore. Og det er ganske sjelden, i pressebil-verden. Her lesses det gjerne på mest mulig for å vise hva som er tilgjengelig.

Så er spørsmålet, hva får du egentlig når du går for innstegsmodellen og er det egentlig noe vi savner?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette ekstrautstyret koster nesten en million kroner

Laveste utstyrsnivå

La oss bare forklare litt mer rundt ulike utstyrsnivåer. VW starter altså med Trend. Her får du kollisjonsputer foran, knekollisjonsputer på førersiden, kjørefeltassistent, tresoners klimaanlegg og fotgjengerregistrering.

Det er egentlig det.

Da blir prisen rundt 320.000 kroner. Testbilen er i tillegg utstyrt med Transportpakke (inkluderer hengerfeste og webasto) til 19.400 kroner, parkeringssensor foran og bak (3.600 kroner), multifunksjonsratt i skinn (3.400 kroner), mørke vinduer (1.000 kroner) og LED-frontlys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke akkurat en utstyrsfest, der altså. Prisen blir da totalt 360.000 kroner.

Saken fortsetter under

Stoffseter, manuell girkasse, ikke digitale instrumenter, ikke keyless og ikke navigasjon. Her mangler mye av det nordmenn gjerne ønsker seg i en ny bil.
Stoffseter, manuell girkasse, ikke digitale instrumenter, ikke keyless og ikke navigasjon. Her mangler mye av det nordmenn gjerne ønsker seg i en ny bil.

Her får du ekstrautstyr for 700.000 kroner!

Businessline

Neste steg oppover er Businessline. Da får du i tillegg til standardutstyret nevnt over: P-sensor foran og bak, dynamisk lysassistent, full-LED adaptive frontlykter og LED-kjørelys og lane assist.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene starter her på 414.700 kroner.

Så kan du gå videre til Highline. Da får du i tillegg dekktrykkontroll, digitalt instrumentpanel, 18" felger og komfortseter foran.

Skal du ha denne, blir prisen 455.100 kroner.

Mye vil ha mer

Men selv de som kjøper Highline, vil trolig lesse på med en god porsjon ekstrautstyr i tillegg.

Vi vil nemlig ha det meste. På listen over populærevalg finner vi for eksempel Ambientpakke, Businesspakke, Offroad-pakke, R-Line pakke, R-Line Plus-pakke, Transportpakke, Sikkerhets-pakke og sist og så helt avgjort minst: Røykepakke! Sistnevnte inkluderer askebeger og sigarettenner foran.

Den kan du helt greit spare deg for. Røyk har uansett ingenting i bilen å gjøre!

Dette var en suksess – men den ble ikke erstattet

Saken fortsetter under

Vi tok med Tiguanen fra Østlandet til Vestlandet – inkludert en strålende tur over Haukelifjell.
Vi tok med Tiguanen fra Østlandet til Vestlandet – inkludert en strålende tur over Haukelifjell.

Dette manglet

Men testbilen er altså Trendline. I stedet for å fokusere så mye på hva den har, la meg kjapt ramse opp litt av utstyret bilen IKKE har. Mye av dette er jeg ganske sikker på at de fleste kommer til å bestille hvis de kjøper en slik bil:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- DSG automatgir

- Firehjulstrekk

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Skinninteriør

- Dynamisk cruisekontroll

- Head up display

- Oppvarmet ratt

- Adaptivt understell

- Soltak

- 19" felger

- Nøkkelfri start og tilgang til bilen

- Automatisk åpning av bakluka

- Navigasjon

- Digitale instrumenter

- Ryggekamera

- R-line-styling

Så kan du legge til en masse annet fra ekstrautstyrslista. Men har du Highline-utgaven, sammen med det som er listet opp over, er du langt på vei mot et solid spekket bil.

På isete veier, merker du fort om bilen er godt sammenskrudd. Tiguan har ingen irriterende lyder og klarer å dempe ristingen godt.
På isete veier, merker du fort om bilen er godt sammenskrudd. Tiguan har ingen irriterende lyder og klarer å dempe ristingen godt.

Men tilbake til vår grå og beskjedent utstyrte testbil. Jeg har bilen en uke, og inkludert i testprioden er en skikkelig langtur. Oslo - Sauda. Tur retur på tre dager. Den turen alene er nesten 900 kilometer, på norsk vinterføre og svært varierende veier. Nok til å kunne få et solid inntrykk.

Les også: Offisiell: Dette kan bli en norsk storselger

Savn

Et par ting savner jeg umiddelbart. Nøkkelfri adgang og start, samt automatisk bakluke. Det siste er litt overraskende, men det er rett og slett veldig behagelig å kunne åpne bakluka på en slik bil med et trykk på en knapp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At jeg må låse opp bilen manuelt og bruke nøkkelen til å starte med, føles også svært gammeldags. Her har jeg fort blitt vant til moderne komfort.

For øvrig viser Tiguan seg som en romslig bil for en familie på tur. Bagasjerommet svelger unna både bager og kofferter og et par ski til minstemann. Her har det skjedd mye siden forrige generasjon.

I baksetet er det også svært god plass, også til voksne. Mamma satt bak med minstemann, og selv om hun er høy, var manglende plass aldri et tema.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tre nordmenn har kjøpt verdens dyreste SUV - usett

Ute på veien

Den manuelle girkassen er ypperlig, og fungerer meget godt. Samtidig er momentet overraskende bra, til tross for lav effekt og bensinmotor. Det gjør at du ikke må gire i tide og utide.

Likevel må det sies at vi savner litt mer trøkk, særlig i forbindelse med forbikjøringer. 0-100 km/t i denne bilen leveres på 10,5 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bagasjerommet er romslig – hele 615 liter.
Bagasjerommet er romslig – hele 615 liter.

Autohold er praktisk og nyttig i for eksempel lyskryss med litt helling.

Når vi kommer opp i marsjfart er det noe mer støy i kupeen enn jeg skulle ønsket. Men ikke så mye at det plager veldig mye.

Og stereoanlegget fungerer også ypperlig. Fin og fyldig lyd uten at vi har toppmodellen her heller. Så skal det sies at de som er opptatt av lyd, naturligvis vil merke at dette ikke er high end-utstyr ...

Les også: Volkswagen kutter over 40 modeller

Forhjulstrekk

Over halvparten av oss kjøper nå bil med 4x4, og andelen er vesentlig høyere i SUV-segmentet.

Testbilen har altså bare trekk foran. Akkurat mens vi er i Sauda laver det ned med snø. Vi vil ta en tur opp i skitrekket i Svandalen, men den turen blir utfordrende. Flere biler står på tvers i veien og må dyttes videre, og vi må snike oss opp. Det er akkurat i slike situasjoner at savnet av firehjulsdrift blir stort!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men utover akkurat denne turen, som jo må sies å ha vært i ekstremføre, er det aldri noe problem. Så er jo heller ikke motoren sterk nok til å by på noe særlig hjulspinn, heller ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

For øvrig har du i alle fall økt bakkeklaring i forhold til en vanlig stasjonsvogn, og det kan være nok til å hjelpe deg fram på enkelte strekninger.

Les også: Denne SUV-favoritten blir vi snytt for

Skinn

Skinnseter er noe av det første nordmenn legger til som søkeord når de leter etter bruktbil. Sånn sett er det nok smart å bestille nybilen sin med det også. Det øker annenhåndsverdien.

Men faktum er at det også er behagelig med stoffseter. De blir ikke iskalde på vinteren, og ikke glovarme på sommeren. Samtidig er det mindre klamt og ikke så glatt.

Vi liker faktisk bedre designet på lysene i testbilen enn de dyrere LED-lysene.
Vi liker faktisk bedre designet på lysene i testbilen enn de dyrere LED-lysene.

Justeringsmulighetene i testbilen er bra, og det er nok sidestøtte. Dette er jo uansett ikke bilen for sportslig kjøring ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå får du snobbe-bil til folkelig pris

Ryggekamera

I parkeringshus og trange parkeringsplasser savner jeg i starten ryggekamera. Ja, det er bare å komme ut av "liker ikke lenger å parkere uten masse hjelpemidler"-skapet. Det er bransjens skyld, naturligvis. Det er de som har sydd en masse puter under armene på oss. Det som før var en kunst, å kunne lukeparkere, er faktisk blitt så enkelt som å trykke på en knapp for så å slippe både ratt og pedaler.

Ekstra vanskelig er det å parkere en bil med parkeringssensorer, fordi de ikke alltid piper på logiske steder. Så plutselig tror jeg at det står en usynlig kant i veien, når det vitterlig er helt rensket for objekter der jeg er på vei inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ender faktisk med at jeg velger å slå av parkeringssensorene også. Parkerer heller på gamlemåten. Og det er rett og slett noe merkelig tilfredsstillende med å gjøre det helt selv, igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her testes en av årets viktigste bilnyheter

Saken fortsetter under

Vel "hjemme" gjorde det seg med en skikkelig vask!
Vel "hjemme" gjorde det seg med en skikkelig vask!

Navigasjon

Det er ikke så ofte en bruker navigasjonen for å finne fram. Vanligvis vet en tross alt hvor en skal og hvordan en kommer dit. Men hvis jeg trenger navigasjon, er en oppdatert innbygget løsning det jeg foretrekker. Gjerne i kombinasjon med head up display, slik at jeg slipper å flytte blikket fra veien i det hele tatt.

Selv om jeg har den store skjermen til infotainmentsystemet i testbilen, er det ikke navigasjon her.

Men Google-maps på smarttelefonen fungerer det også – men da helst med mobilen montert høyt oppe i synsfeltet. Da får en også til enhver tid oppdaterte kart. Bare vær obs på at det kan dra på seg litt roaming-kostnader.

Romslig med plass i baksetet. Men det hadde gjort seg med panorama takluke ...
Romslig med plass i baksetet. Men det hadde gjort seg med panorama takluke ...

Konklusjon

Etter mange, mange timer bak rattet i testbilen, kan jeg konkludere. Bilen er først og fremst veldig bra. Jeg trenger hverken justerbart- eller sportsunderstell, siden standardunderstellet gjør jobben helt ypperlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det største savnet er rett og slett nøkkelfri adgang og start. Så de kronene hadde vi ikke spart på.

Også må jeg tilstå at jeg er veldig svak for R-designet på denne bilen. Særlig med grå lakk, plastdetaljer rundt skjermene og kjedelige felger blir testbilen veldig anonym i mengden.

Motoren på 125 hk er litt veik når du skal kjøre forbi, men fungerer ellers godt. Forbruket er lavt. Vi endte på 0,62 l/mil på langkjøring, med fire personer og masse bagasje.

Med bensinmotor blir det fortere varmt i kupeen, og gangen er stille og helt uten vibrasjoner. Og du slipper naturligvis inn i Bergen og Oslo også på dager med dieselforbud.

Spørsmålet er om du klarer å få solgt en ribbet innstegsmodell igjen, når den tid kommer. Det kan nok bli en utfordring ...

Det er faktisk ganske mye utstyr du kan klare deg helt fint uten. Det er vår konklusjon etter å ha testet innstegsmodellen av Tiguan.
Det er faktisk ganske mye utstyr du kan klare deg helt fint uten. Det er vår konklusjon etter å ha testet innstegsmodellen av Tiguan.

Les også:

En av Audis lekreste biler blir helt ny

Dette er bilen norske kjøpere har glemt

Saken er først publisert på Broom.no