Mercedes GLS er SUV størrelse XXL

Den er godt over fem meter lang og har plass til sju: Mercedes GLS er SUV størrelse XXL.
Den er godt over fem meter lang og har plass til sju: Mercedes GLS er SUV størrelse XXL.
Artikkelen fortsetter under annonsen

GLS er en av de største SUV-ene du kan kjøpe. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes GLS 350d

  • Modell: 350 d 4Matic
  • Motor: 3-liter diesel
  • Effekt: 258 hk / 620 Nm
  • Forbruk: 0,71 l/mil
  • 0-100 km/t: 7,8 sek.
  • Toppfart: 222 km/t
  • Bagasjerom: 680 liter
  • Lengde x Bredde x Høyde: 513 x 193 x 185 cm
  • Pris fra: 1.187.000 kroner
  • Pris testbil: 1.545.900 kroner

SUV-ene har blitt de nye folkebilene i Norge. Der stasjonsvogn tidligere var det naturlige valget for norske familier, har SUV-ene nå tatt over. Biler som VW Tiguan, Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4 dominerer, og de fleste kundene bruker opp mot 500.000 kroner på bilene sine.

Men noen nøyer seg naturligvis ikke med. Markedet for SUV-er til rundt en million kroner har vokst kraftig de siste par årene, med god hjelp av at flere av dem har blitt ladbare hybrider.

Og så har vi noen få SUV-er som koster enda mer, og som ikke så mange velger. Som denne testbilen: Mercedes GLS 350 d 4Matic. Et digert beist av en bil og den største personbilen fra Mercedes (hvis vi ser bort fra V-klasse, som er basert på varebilen Vito).

Det amerikanske markedet er ikke overraskende svært viktig her, men noen eksemplarer havner også på norske skilter. Som denne testbilen. Den kommer på hele 1.545.900 kroner, da er riktignok ganske mye ekstrautstyr på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er den å kjøre?

Jeg har aldri kjørt et lokomotiv (heldigvis trengs det utdanning for sånt), men jeg innbiller meg at det må føles litt som å ratte rundt i en GLS.

350 betyr sekssylindret dieselmotor på 258 hestekrefter.
350 betyr sekssylindret dieselmotor på 258 hestekrefter.

Bilen ligger tungt og massivt på veien. I niende gir (ja, denne automatkassa har ni trinn) sluker den unna motorvei-mil på ytterst komfortabelt vis. Det er fint lite å høre til motoren, men det kommer litt vindstøy i høye hastigheter, selv Mercedes-ingeniører klarer ikke å trylle med et høyt og kantete design.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et par dager av testperioden er det tett snøvær og glatte veier. Da kommer bilen virkelig til sin rett. Følelsen av å sitte der hevet over de de fleste andre bilene på veien, i en liten boble av luksus og med vissheten at denne bilen kommer seg fram omtrent overalt hvor det er tendenser til vei – den er ganske unik.

Så må det også legges til at den ikke er riktig like mye på hjemmebane når vi tar den med på noen mil med svingete og smale landeveier. Da merkes størrelsen i negativ forstand. Vi tar den også med inn i et av Oslos trangeste parkeringshus. Da gjelder det å tenke sporvalg! Her trives hverken vi eller bilen spesielt bra. Vanlige parkeringsluker blir også snaut for en bil som dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GLS er en habil offroader, med lavgir og en rekke andre, elektroniske hjelpemidler. Det er neppe mange av kjøpere som noen gang utnytter det til fulle, men samtidig: Det er naturligvis kjekt å ha!

Les også: Dette blir en historisk SUV-satsning

(Saken fortsetter under)

Trange bygater og parkeringshus er ikke helt tingen for GLS, den trives bedre ute i åpne landskap!
Trange bygater og parkeringshus er ikke helt tingen for GLS, den trives bedre ute i åpne landskap!

Hvordan er plassen?

Bilen er godt over fem meter lang, og det gjenspeiler seg naturligvis i plassen. Her kan seks personer dra på langtur, det er til og med plass til et par kofferter i tillegg helt bakerst.

Tilstrekkelig plass også helt bakerst.
Tilstrekkelig plass også helt bakerst.

Når vi sier seks og ikke sju personer (som den er registrert for), er det fordi midtplassen i andre seterad kan bli litt for begrenset i bredden. Men er ikke passasjerene altfor storvokste, går det greit med tre der. De to bakerste setene felles opp og ned elektrisk. De bygger litt når de ligger i gulvet, men bagasjerommet som femseter er til gjengjeld veldig langt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det rommer 680 liter opp til vinduene, MYE mer hvis du pakker i høyden. Oppbevaringsrom og koppholdere er naturligvis på stell i en bil som skal selges mye av produksjonen i USA. Blir dette for smått, er minibuss neste.

Les også: Her får du mye SUV for lite penger

(Saken fortsetter under)

Digert bagasjerom når du bruker den som femseter, de to bakerste setene felles flatt ned i gulvet.
Digert bagasjerom når du bruker den som femseter, de to bakerste setene felles flatt ned i gulvet.

Går den bra?

350 d betyr sekssylindret dieselmotor på 258 hk og 620 Nm. Såpass bør det faktisk også være. GLS oppleves ikke som spesielt kjapp med denne motoren, men når du ligger i 70 km/t og tråkker gassen i bånn for å kjøre forbi, ja da våkner det skikkelig til liv under panseret.

Vi opplever heller ikke stor forskjell på godt lastet bil, kontra bare sjåfør på plass. Det forteller om momentstyrke og godt overskudd.

Det offisielle gjennomsnittsforbruket ligger rundt 0,75 liter/mil. Det er en god del høyere enn de mindre SUV-ene, men ikke så galt, bilstørrelse og motor tatt i betraktning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik viser Subaru en viktig SUV-nyhet

(Saken fortsetter under)

Digert bagasjerom når du bruker den som femseter, de to bakerste setene felles flatt ned i gulvet.
Digert bagasjerom når du bruker den som femseter, de to bakerste setene felles flatt ned i gulvet.

Finest utenpå eller inni?

Det utvendige designet handler i stor grad om størrelsen. GLS er hele 1,95 meter høy. Med det ruver den over «småbiler» som Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5. Hele bilen utstråler machofaktor og Mercedes-designerne har ikke gjort noen forsøk på dempe voumet på bilen.

Diger Mercedes-stjerne preger fronten.
Diger Mercedes-stjerne preger fronten.

Noen synes den blir vulgær, andre at den er steintøff. Oppsikt vekker den i alle fall, omtrent overalt. Men i forhold til mer utagerende design som for eksempel BMW X6 og Mercedes´ egen GLE Coupe, er GLS på et litt underlig vis mer folkelig og jordnær, hvis det går an å bruke de ordene om denne bilen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig hadde vi i utgangspunktet forventet oss litt mer luksusfaktor, særlig med denne prislappen. Det merkes også at bilen ikke er helt ny, GLS er i praksis en facelift av GL som kom på markedet i 2012.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt er skikkelig, solid og funksjonelt, men hard plast og litt billige knapper trekker ned. Kommer du fra nye E-klasse og over i denne, er det som å gå ned flere bilklasser, og mange år i tid. Men kundene godtar kanskje dette bedre i en «offroader», enn de ville gjort i en annen biltype.

Les også: Volvo-SUV: Fra bunn til topp

(Saken fortsetter under)

Interiøret sladrer om at bilen ikke er siste nytt, materialkvaliteten står heller ikke helt i forhold til prislappen.
Interiøret sladrer om at bilen ikke er siste nytt, materialkvaliteten står heller ikke helt i forhold til prislappen.

…og hva er konklusjonen?

– Hva er egentlig vitsen med denne da, spør kona – når hun ser GLS-en stå parkert på gårdsplassen. Det er naturligvis et godt spørsmål. Men det er også et helt feil spørsmål. Dette er en av de bilene du ikke skal bruke mye tid på å analysere i hjel.

Det handler om å føle seg litt uovervinnelig bak rattet, ha plass til alt du måtte finne på å ta med deg – og kunne krysse en ørken, hvis det skulle bli nødvendig.

Ja, en VW Sharan eller Ford Galaxy med 4x4 gir deg i praksis mye av det samme, til en mye lavere pris. Men samme godfølelsen? Nei, det kan du naturligvis bare glemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startprisen er på snaut 1,2 millioner kroner, mens testbilen altså ender på 1,54 millioner. Det er mye penger, for en bil som ikke helt klarer å skjule at den begynner å bli noen år gammel.

Men likevel...

– Wow, for en bil, tenker jeg når jeg suser avgårde på glatte veier, mens snøen laver ned. Oppførselen på svingete småveier og i trange parkeringshus er naturligvis glemt. Der GLS er hjemme, der er den så til de grader hjemme!

Trenger du mye plass, god framkommelighet og har budsjett på godt over en million kroner? Da kan Mercedes GLS være et bra valg.
Trenger du mye plass, god framkommelighet og har budsjett på godt over en million kroner? Da kan Mercedes GLS være et bra valg.

Les også:

Stanset tilhenger på 13 tonn – uten lys eller bremser

Skal redde deg når det virkelig ser skummelt ut

Denne ventet vi ikke å få se i Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no