Fransk bilprodusent vurderer å kjøpe Opel

Franske PSA Group, som produserer Peugeot og Citröen, vurderer å kjøpe Opel av amerikanske General Motors.
Franske PSA Group, som produserer Peugeot og Citröen, vurderer å kjøpe Opel av amerikanske General Motors. Foto: Martin Meissner / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den franske bilprodusenten PSA Group vurderer å kjøpe datterselskapene Opel og Vauxhall av amerikanske General Motors.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos Opel handler veldig mye akkurat nå om den kommende elbilen Ampera-e. Dette er en modell som kan vise seg å bli det store vendepunktet for elbilene i vår del av verden. Ampera koster rundt 300.000 kroner, og har en offisiell rekkevidde på 520 kilometer.

Det er ingen av konkurrentene i denne klassen i nærheten av å matche. Her hjemme har Opel-importøren akkurat gått ut med nyheten om at de har solgt 3.700 eksemplarer av bilen, allerede før den er i landet.

Kortene tett til brystet

Men det er ikke den største Opel-nyheten akkurat nå. Det har nemlig nettopp blitt kjent at det franske PSA-konsernet er i forhandlinger med Opels eier General Motors (GM).

Her handler det i utgangspunktet om at PSA ønsker å overta Opel. Og om det ikke lykkes: Å få til et omfattende samarbeid mellom de to.

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News skal forhandlingene ha kommet langt. Både PSA og GM har vært gode til å holde kortene tett til brystet. Det har vært lite rykter og spekulasjoner rundt disse forhandlingene. Men en endelig avgjørelse skal angivelig bare være noen dager unna.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Med denne skal Opel stjele nye kunder

(Saken fortsetter under)

Blir PSA ny eier i Opel? Mye tyder på at det går den veien nå. Foto: Scanpix
Blir PSA ny eier i Opel? Mye tyder på at det går den veien nå. Foto: Scanpix

Vært en hodepine

Lykkes PSA med sine planer, vil de ha en konstellasjon med rundt 16 prosent markedsandel i Europa. Med det vil de være den nest største bilprodusenten i vår del av verden, bare slått av Volkswagen.

For GM vil det også løse det som i mange år har vært en hodepine for konsernet. De har slitt med å få til lønnsomhet i Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da finanskrisen skyllet inn over bilbransjen i 2009, var fremtiden til merket lenge uviss. GM forsøkte å selge Opel, men av ulike grunner strandet det den gangen.

Les også: Nye Opel Ampera-e utklasser konkurrentene

Samtidig som Ampera-e

– Etter mange år med underskudd, lå Opel an til å greie plussresultat i fjor. men slik gikk det ikke. Det endte med røde tall igjen, rundt to milliarder kroner i minus. GM kalkulerer med at Storbritannias Brexit vil påføre Opel store ekstrakostnader framover. Det kan nok også gjøre det ekstra fristende å selge nå, sier Brooms redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men er det ikke litt rart at det skjer omtrent samtidig som de kommer med Ampera-e?

– Både ja og nei. Dette er en uhyre viktig modell for det norske markedet, men ellers i Europa er elbiler fortsatt marginale. Men det kan naturligvis ha en positiv betydning for et eventuelt salg av selskapet. Elbil-teknologi er viktig for alle bilprodusenter nå, sier Knut.

Les også: 3.700 nordmenn har kjøpt Opel Ampera-e – usett

(Saken fortsetter under)

Ampera-e er på vei til Norge. Opels første elbil vil virkelig gjøre seg bemerket i denne klassen.
Ampera-e er på vei til Norge. Opels første elbil vil virkelig gjøre seg bemerket i denne klassen.

Kutte kostnader

GM har de senere årene vinglet ganske mye i sin Europa-satsing. En periode hentet de inn koreanske Chevrolet-modeller til Europa, noe som helt klart gikk ut over Opel. Konsernet har også blitt kritisert for manglende satsing på Opel. Mens en konkurrent som Volkswagen har utvidet modellutvalget sitt i alle retninger, har Opel mangler biler i viktige klasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Slik sett har PSA og Opel vært litt i samme bås. De franske merkene har også hatt store problemer med å omstille seg, blant annet har de sovet i SUV-timen, og gått glipp av mye salg der. PSA har allerede Peugeot, Citroën og DS. Det vil helt klart by på utfordringer å sørge for at det ikke blir for mye intern kannibalisering, hvis de skal ta over Opel i tillegg. Men først og fremst handler dette om å få opp volumet, og sørge for at det blir flere biler å dele uviklingskostnader på. Og der gir det helt klart mening å skape en ny europeisk bilgigant, avslutter Knut Skogstad.

Opel har slitt økonomisk i mange år, nå kan de ende i franske hender. Foto: Scanpix
Opel har slitt økonomisk i mange år, nå kan de ende i franske hender. Foto: Scanpix

Les også:

Her er de hemmelige testbilene på vei til Norge

Patrick har store planer for oldefars gamle bil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no