Denne kan kjøres en uke – nesten uten drivstoff

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har testet Audis ladbare stor-SUV Q7 e-tron – og latt seg imponere!
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har testet Audis ladbare stor-SUV Q7 e-tron – og latt seg imponere!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksus-SUVen gir i både pose og sekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider er i vinden som aldri før. Tilfanget av nye ladbare modeller er også langt høyere enn det har vært noen gang.

De siste par årene har de fleste premiummerkene fått minst ett alternativ å by på.

Volvo har sin XC90 T8, en bil med en systemeffekt på over 400 hk.

BMW har X5 40e, i to varianter. Den ene har 279 hk, den andre 313 hk.

Mercedes har sin GLE 500e. Den har hele 442 hk. Mens Porsche Cayenne sin e-Hybrid også bikker 400 hk.

Vi har testet alle disse bilene, med unntak av Cayenne. Og to ting er felles:

1. Rekkevidden er ikke i nærheten av det som er oppgitt.

2. Forbruket bikker veldig fort literen så snart batteriet er tomt.

Men så er det Audi Q7

Det finnes imidlertid et alternativ. Det heter Q7 e-tron. Nylig hadde vi den på test i hele to uker.

Denne skiller seg fra de andre på særlig to viktige punkter:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

1. Den har en oppgitt rekkevidde på 56 kilometer. Konkurrentene vi nevner over nøyer seg med mellom 31 og 40 kilometer.

2. Den har dieselmotor i stedet for bensinmotor.

Les også: Bilpriser 2017: Disse luksus-SUVene er avgiftsvinnere

Både med og uten lading

I de to ukene vi disponerte denne bilen, valgte vi å bruke den på to helt forskjellige måter. Den ene uken ladet vi konsekvent ikke. Mange som kjøper ladbar bil er nemlig ikke spesielt flinke til å bruke laderen.

I uke to var vi derimot svært nøye med å lade så snart vi hadde muligheten til det, og brukte bilen slik den er ment å skulle brukes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er at vi ble imponert. Begge ukene!

Voldsomt dreiemoment

Systemeffekten, som det altså kalles når en slår sammen elbil og bensin/dieselmotor på ladbare hybrider, er på solide 373 hk. E-tron har også et dreiemoment på voldsomme 700 Nm i Q7 e-tron. Det gir et vanvittig bunndrag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselmotoren er en 3-liters V6 på 258 hk / 600 Nm.

Elmotoren er på 93 kW, og har 128 hk / 350 Nm.

Les også: Ladbare hybrider er ikke så miljøvennlige som mange tror

(Saken fortsetter under)

Både diesel og elmotoren er plassert foran, mens drivstofftanken og batteriene er bak. Rent praktisk betyr det at du ikke kan få e-tron som sjuseter. Men bagasjerommet er akkurat like stort som i en vanlig Q7.
Både diesel og elmotoren er plassert foran, mens drivstofftanken og batteriene er bak. Rent praktisk betyr det at du ikke kan få e-tron som sjuseter. Men bagasjerommet er akkurat like stort som i en vanlig Q7.

Både diesel og elmotoren er plassert foran, mens drivstofftanken og batteriene er bak. Rent praktisk betyr det at du ikke kan få e-tron som sjuseter. Men bagasjerommet er akkurat like stort som i en vanlig Q7.

Ulike tall

Oppgitt forbruk i en ladbar hybrid er på ingen måte noen eksakt vitenskap. Det handler om bruksmønster. Snittmålingen som gjøres i NDEC-målingen gir ikke et riktig bilde av realiteten.

Men her er i alle fall tallene som er oppgitt:

Volvo XC90 T8: 0,21 l/mil

BMW X5 40e: 0,33 l/mil

Mercedes GLE 500e: 0,35 l/mil

Porsche Cayenne E-Hybrid: 0,34 l/mil

Audi Q7 e-tron: 0,18 l/mil

Når en ser på tallene over, er det vanskelig å ikke bli imponert. Alle bilene er jo store SUV-er og alle har stor eller veldig høy effekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er altså langt mellom teori og praksis.

Les også: Fin bil – men snart får den det mye tøffere

Q7 i særklasse

Likevel er det ingen tvil om at Audi Q7 er den som kommer nærmest å levere det du bør kunne forvente av en ladbar hybrid. Nemlig at den kan brukes i det daglige uten at du trenger å fylle noe særlig drivstoff. Det er både bra for lommeboken og for miljøet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og selv om diesel er fy-fy om dagen, med tanke på det lokale miljøet og luftkvaliteten, må vi ikke glemme at den har et veldig lavt CO2-utslipp.

At den er utstyrt med dieselmotor, gjør også at forbruket må kunne sies å være «akseptabelt» også når en ikke bruker stikkontakten.

Den første uken, med en god del småkjøring, var snittforbruket rundt 0,8 l/mil. Men om du kjører langtur eller er litt mer oppmerksom, er det fullt mulig å redusere det tallet betydelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dieselforbud i Oslo fra tirsdag

(Saken fortsetter under)

Q7 e-tron er ikke den mest spennende bilen å se på - men takket være en smart drivlinje er den en av de smarteste SUVene på markedet.
Q7 e-tron er ikke den mest spennende bilen å se på - men takket være en smart drivlinje er den en av de smarteste SUVene på markedet.

Q7 e-tron er ikke den mest spennende bilen å se på - men takket være en smart drivlinje er den en av de smarteste SUVene på markedet.

Uke 2

Den andre uken var det bare å koble opp stikkontakten så mye som mulig. Resultat: Vi trengte knapt å fylle diesel i det hele tatt!

En «langtur» fra Vikersund til Bøeseter på Norefjell, på totalt rundt 90 kilometer, endte med en forbruk på 0,5 l/mil.

Selv med temperaturer rundt 0, klarte den å kjøre mellom 35 og 40 kilometer, uten at vi måtte kjøre spesielt «hensynsfult».

Les også: Nye bilavgifter: Sjekk hva det betyr for deg

Mange bekker små

At Audi også har tenkt på detaljene for å få denne bilen mest mulig «gjerrig», vises på flere områder. For eksempel er navigasjonen lagt opp til å velge den mest gunstige ruta, med tanke på lavt forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du bruker adaptiv cruisekontroll og bilen «kjører for deg», vet den hvilke svinger og bakker som kommer. Dermed kan den avpasse kjørestilen etter det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Varmpepumpe er naturligvis også på plass.

Dessuten er det aktive motorfester. De demper vibrasjoner fra dieselmotoren så mye at du knapt merker forskjell på å kjøre med hjelp av dieselmotoren eller kun med eldrift. Disse er naturligvis ikke aktive når du kjører med eldrift. Det ville vært å kaste bort energi

Genialt konsept

Konklusjonen etter to uker er enkel: Dette er det smarteste systemet på markedet akkurat nå. Det fungerer godt både i teori og praksis. Selvsagt er forbruket avhengig av kjøremønster, men selv helt uten lading klarer altså denne doningen seg på et «fornuftig» nivå.

Bagasjerommet er stort og romslig, ikke slik som hos mange av konkurrentene, der gulvet er hevet for å gi plass til batteriene under.
Bagasjerommet er stort og romslig, ikke slik som hos mange av konkurrentene, der gulvet er hevet for å gi plass til batteriene under.

Bagasjerommet er stort og romslig, ikke slik som hos mange av konkurrentene, der gulvet er hevet for å gi plass til batteriene under.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du flink til å lade, og kjører mindre enn 40 kilometer om dagen, noe de fleste gjør, kan du kjøre tilnærmet gratis i hverdagen. I tillegg slipper du angsten for å gå tom for strøm. Og på langturer får du ikke et forbruk på langt over literen, slik flere av konkurrentene har.

Dette er det beste av to verdener. Nå håper vi de andre lar seg inspirere til å gjøre to ting: Øke rekkevidden på eldrift betydelig og benytte seg av dieselmotor i tillegg til elmotoren.

Q7 lader seg selv hvis du triller avgårde uten å bruke gassen. Det er også regenerering når du bruker bremsene.

Q7 lader seg selv hvis du triller avgårde uten å bruke gassen. Det er også regenerering når du bruker bremsene.
Q7 lader seg selv hvis du triller avgårde uten å bruke gassen. Det er også regenerering når du bruker bremsene.

Les også:

Dette er fortsatt et av klassens beste kjøp

– Det har aldri vært vanskeligere å kjøpe nybil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no