I år setter denne bilen rekord
Og det skjer etter imponerende 37 år.
Da den kom i 1979, var den like mye traktor og krigsmateriell, som sivilt kjøretøy. Og i den grad den kunne kalles det sistnevnte, var den ikke engang ved introduksjonen særlig moderne, med konservativ teknikk og aerodynamikk som en murstein.
Likevel fikk farkosten raskt et solid fotfeste og en ekstremt entusiastisk tilhengerskare.
Her i Norge hadde den sin første storhetstid på 80-tallet som "Børstraktoren" over alle, der japper og sosser suste av gårde i kollektivfeltet med sine Geländewagen minibusser. Det var rett og slett noe av det kuleste man kunne eie den gang.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Har gjort alle rykter til skamme.
Geländewagen har blitt spådd både død og begravet opptil flere ganger.
Først da den langt mer moderne Mercedes ML ble lansert i 1997, senere da den større GL kom i 2006.
Men så langt har den 37 år gamle modellen gjort alle rykter til skamme. Den lever i beste velgående, fortsatt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIkke minst takket være at Geländewagen fortsatt er en populær bil i militære kretser på mange kanter av verden.
I den motsatte enden av den skalaen har det også vært stor entusiasme rundt de voldsomme AMG-versjonene av bilen. Samt at det finnes mange varianter i mellom disse ytterpunktene.
Les også: Test av Mercedes G-klasse
Artikkelen fortsetter under bildet.
Flere enn 20.000 biler bare i år.
Det skal da også i rettferdighetens navn sies at bilen har fått en oppdatering eller atten i løpet av de 37 årene den har blitt produsert. Men den er definitivt tro mot det opprinnelige konseptet. Svært tro.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelv om bilen er både et ikon og en klassiker, er det smått utrolig at årets produksjon av Geländewagen blir den høyeste noensinne.
Forleden forlot nemlig bil nummer 20.000 av 2016-produksjonen samlebåndet. Det står det stor respekt av.
Artikkelen fortsetter under annonsenNormalt har produksjonen pendlet mellom 8000 og 12.000 biler i året.
Les også: Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen
Artikkelen fortsetter under bildet.
Vil den runde 40 år?
Akkurat bil nummer 20.000 var forresten en hvit G63 AMG, som dermed neppe er et militært kjøretøy.
Vi testet siste utgave av Mercedes G-klasse, som bilen nå heter i fjor. Du finner en fyldig rapport om det her:
Det skal bli spennende å følge modellens videre liv. For etter kanonåret 2016 regner vi med at den forsatt vil produseres. 40 år er vel oppnåelig nå?
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Les også:
Denne skal lages i bare 300 eksemplarer