Salget stuper for disse bilmerkene i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny importør har virkelig fått det tøft.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor høst fikk bilmerkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep ny importør i Norge.

Det skjedde etter at de alle hadde slitt tungt her til lands, i flere år.

De tre har også samme eier, etter at Fiat-konsernet for noen år siden tok over amerikanske Chrysler.

Dermed var det naturlig å samle dem, i et selskap som fra starten av hadde store planer for satsingen i Norge.

Les også: 60 år etter triumfen kom den unike bilen tilbake

Langt under salgsmålet

– Det er en enorm styrke for våre merker at vi nå har en nordisk organisasjon i ryggen. Vi er i gang med å bygge opp organisasjonen og etablerer samtidig et sterkere nettverk både når det gjelder salg og ettermarked, sa Norges-sjef Frank Bauge i forbindelse med oppstarten i fjor.

Ett drøyt år senere er det klart at den nye importøren virkelig har fått det tøft.

Etter årets 11 første måneder er det ikke registrert mer enn 113 nye personbiler fra Fiat i Norge, det er nesten en halvering i forhold til et allerede svakt tall i 2015. For Jeep er tallet 84, mens Alfa Romeo må nøye seg med bare 40 biler. Dette er langt, langt under det som var importørens salgsmål ved inngangen av året, nemlig 1.550 personbiler totalt sett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik startet det: Nå blir det nye tider for disse merkene i Norge

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lille 500 har vært en stor suksess for Fiat. Men nå er den strengt tatt solid på overtid etter mange år på markedet.
Lille 500 har vært en stor suksess for Fiat. Men nå er den strengt tatt solid på overtid etter mange år på markedet.

Ukurante biler

Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) skriver nå at pengene renner ut hos importøren, og at forhandlere sier opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frank Bauge har denne kommentaren, til Bilnytt:

– Vi overtok alle usolgte biler fra tidligere importør. Det var mye ukurant, som vi har slitt med å bli kvitt. Opprydningen har tatt mye lengre tid og kostet oss mye mer enn forventet. I tillegg har vi vært noe underbemannet og har derfor ikke lansert de modellene vi skal satse på fremover.

Les også: Denne importøren sa opp alle forhandlerne sine

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dette er Alfa Romeo Giulia, en bil som MÅ bli en suksess hvis Alfa Romeo skal få fart på salget igjen.
Dette er Alfa Romeo Giulia, en bil som MÅ bli en suksess hvis Alfa Romeo skal få fart på salget igjen.

Verdens største på SUV

Både Fiat og Alfa Romeo har slitt under at investeringen i nye modeller i mange år har vært strupet. Det har gitt seg utslag i et svært begrenset modellutvalg. For Alfa Romeos del er comebacket akkurat i gang med modellen Giulia. Snart kommer de også med SUV.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat skulle etter planen lansere en ny Tipo i Norge, men den har nå blitt utsatt til neste år.

Jeep er verdens største produsent av SUV-er og har tidvis hatt et ganske godt fotfeste i det norske markedet. Men fem modeller til tross: Salget er altså svært begrenset. Så langt er Jeep på plass 30 blant Norges mest solgte bilmerker, bak konkurrenter som Dacia, Jaguar og DS.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jeep har i perioder solgt ganske bra i Norge, nå er de nede i en skikkelig bølgedal.
Jeep har i perioder solgt ganske bra i Norge, nå er de nede i en skikkelig bølgedal.

Må bruke mer penger

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen følger nybilmarkedet tett. Han hadde ikke forventet så svake tall for disse tre merkene:

– Nei, vi hadde ventet oss mer fra alle tre, og kanskje særlig Jeep. De har moderne produkter som egentlig burde passet svært bra til norske forhold. Men det er krevende å selge merker som dette i Norge. De største tar en veldig stor del av kaka, da blir det tungt å slåss om oppmerksomheten både hos kunder og forhandlere for de øvrige, sier Vegard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva må til for å snu dette?

– Veldig mye handler om produkter. Der skjer det nå ting, som helt sikkert vil hjelpe. Men ikke minst må det legges mye mer penger i markedsføring. På det området har disse tre merkene vært nesten usynlige i år. De må få opp profilen og få kundene til å oppdage bilene sine. Bare da kan det bli mer fart i sakene, mener Brooms redaksjonssjef.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Les også:

En annen ny importør: Disse skal doble i Norge

Dette kan være et ekte bruktbil-kupp fra Fiat

Pavens lille Fiat solgt for rekordbeløp