Nye biler utsatt for rust
Etter flere måneder til havs og på kaikanten i Drammen, kan det være rust på nye biler før de engang er ute på veiene. Importørene sier dette er ukjent for dem.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Forstilling, bakstilling, bolter og sveiseskjøter er eksempler på steder der det kan være rust på helt nye biler, sier Daniel Berntsen til NRK. Han jobber som understellsbehandler hos Drammen antirust og lar seg ikke lenger overraske av rust på nye biler.
– Det er ikke noe uvanlig for oss å se nye biler som har rust. Jeg husker første gangen jeg så nye biler med rust, da ble jeg jo litt sjokkert, medgir han. Men kundene får seg et lite sjokk når han forteller dem om rusten.
Direktør Erik Andersen i Bilimportørenes landsforening sier han aldri har hørt om problemstillingen. Suzuki-importør Frank Dunvold sier norsk saltsørpe er en utfordring og at hans selskap understellsbehandler bilene allerede i importhavnen for å forebygge rustdannelse.
Ove Johnsen, som importerer et middel for rustbekjempelse, mener problemene starter før bilene er registrert og ruller på norske veier.
– Bilene står gjerne på en båt i to og en halv måned i sjøluft, deretter står de kanskje enn stund i sjøluft i havnen, og dermed starter korroderingen, sier Ove Johnsen.
Les også:
– Ikke tro på bilfabrikkenes lange rust-garantier