Etter fem år skjer det noe med bruktbilprisene

Etter fem år er det største verditapet på bruktbiler som regel tatt.
Etter fem år er det største verditapet på bruktbiler som regel tatt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bil er sjelden en god investering. Avskrivingen er den klart største utgiften, men når avtar den egentlig - slik at man kan kjøpe en bruktbil uten at det blir en kjempestor taps-post?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg tenker å kjøpe meg en noen år gammel bruktbil til rundt 300.000 kroner. Men ønsker ikke en bil som taper seg 100.000 kroner til neste år.

Jeg vet jo at bilkjøp ikke er noen god investering, men hadde satt stor pris på om du kan du si noe om når den verste avskrivingen på bruktbiler avtar?

Mvh. Bjørn Ivar

Benny svarer:

Heisann! Interessant spørsmål. Det første året er definitivt det verste med tanke på verditap. Og de tre første årene taper biler seg mye. Deretter flater det ut en god del de neste årene – selv om det er store individuelle forskjeller fra bilmodell til bilmodell.

Jeg vil allikevel si at etter fem år, så er de fleste biler over den største prisnedgangen. Da løper også nybilgarantien på de fleste bilmerker ut - og veldig mange velger å bytte ut bilen da, for å kjøpe ny/nyere bil med garanti. Folk er villig til å betale mye for den tryggheten en garanti gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes derfor mange biler i dette segmentet til salgs.

Les også: Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

Dette i sum gjør noe med bruktbil-prisene. Dette kan også snus litt på hodet. Folk velger heller å betale prisen på en relativt høy avskrivingen, framfor å ta risikoen på uforutsette utgifter og driftstans som kan dukke opp. Slik som turbohavarier, defekt dynamo, slitt hjuloppheng, defekte dieseldyser osv. osv... Det er i det hele tatt mye som kan gå galt med gamle biler som da ofte også har gått et stykke. Det man man ta med i beregningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På den annen side: Om man velger et merke som er kjent for god driftsikkerhet og en bil som er godt fulgt opp med servicer, pen og godt vedlikeholdt, så kan man absolutt gjøre svært gode kjøp.

De kan fortsatt by et noenlunde forutsigbart bilhold og tjene sine eiere trofast i mange, mange år. Disse bilene er fortsatt relativt moderne med tanke på både design, sikkerhet og utstyr – om man ikke må ha det aller siste, nyeste og mest fancy.

Man kan rett og slett gjøre både svært gode og fornuftige bilkjøp her!

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no