Vil lage ny elbil – til under 70.000 kroner

Nissan har satt seg et hårete mål: De vil lage elbil til bare 8.000 dollar, eller rundt 65.000 kroner. Leaf (bildet over) er i praksis altfor dyr til å selge i store volumer på verdens største markeder.
Nissan har satt seg et hårete mål: De vil lage elbil til bare 8.000 dollar, eller rundt 65.000 kroner. Leaf (bildet over) er i praksis altfor dyr til å selge i store volumer på verdens største markeder.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da kan det bli fart på salget!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene har tatt av for fullt i det norske markedet de siste årene. Ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet enn oss nordmenn.

Men hvordan står det egentlig til i andre deler av verden, er det det samme der?

Svaret på det er et klart og tydelig nei. Elbilene har blitt spådd et gjennombrudd i mange år, men i praksis går dette i sneglefart. Interessen er lav, det handler om svært små volumer.

Les også: – Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler

Dyrere å produsere

Det er naturligvis også en hodepine for bilprodusentene som satser på elbiler. Så langt er dette tapsprosjekt hos de aller, aller fleste.

Den store utfordringen er at det er dyrere å produsere elbiler, enn biler som går på bensin- eller diesel. Dermed blir også prisen ut til forbruker høyere, og kundene styrer unna.

I Norge har vi kommet rundt dette, ved at elbilene er unntatt både avgift og moms, mens bensin- og dieselbiler har noen av verdens høyeste avgifter. Disse fordelene gjør at elbilene kan konkurrere, også på pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor vil ikke forhandlere ta elbiler i innbytte

– Vil endre spillet

En av dem som er langt fremme på elbiler, er Nissan. Deres Leaf er pioneren i dette markedet, og har også solgt svært godt i Norge.

Men ellers i verden går det trått, det gjør at Nissan nå er tvunget til å tenke nytt og her handler det ikke overraskende om pris.

Carlos Ghosn som er sjef for Renault-Nissan-konsernet, sier nå at de har som mål å kunne tilby en elbil til bare 8.000 dollar, eller rundt 65.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Klarer vi å få til et slikt gjennombrudd, vil det endre hele spillet, sa Ghosn på en konferanse i New York denne uken.

Les også: Sjefen holdt på å legge ned luksusmerke

Forsvinnende lite salg

Kina vil være svært viktig for en slik bil. Kinesiske myndigheter har som ambisjon at det skal være fem millioner elbiler i landet innen 2020. Det betyr et enormt marked for bilprodusentene, men også store utfordringer i forhold til å produsere rimelig nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissans mål er å klare å lage en elbil som skal kunne selge bra, også uten særfordeler eller subsidier. Og da må man kraftig ned i pris i forhold til dagens nivå.

I Kina har Nissan en versjon av Leaf, kalt Venucia e30. I fjor solgte den til sammen 1.273 eksemplarer i det kinesiske markedet. Det er et forsvinnende lite tall, og viser hvilke utfordringer man har på dette området. Til sammenligning har Leaf solgt 3.600 eksemplarer i det norske markedet så langt i år, med det er den nummer seks på listen over Norges mest solgte biler.

Les også: Lyst på Leaf? Her varierer prisene mye