Nå går Mercedes-suksessen ned i pris

Mercedes kommer med flere nyheter i forbindelse med sin stasjonsvogn. Ny innstegsmodell senker lista for de som vurderer en slik bil, firehjulsdrift blir tilgjengelig – og det kommer en ny verstingutgave.
Mercedes kommer med flere nyheter i forbindelse med sin stasjonsvogn. Ny innstegsmodell senker lista for de som vurderer en slik bil, firehjulsdrift blir tilgjengelig – og det kommer en ny verstingutgave.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stasjonsvognutgaven av E-klasse får ny innstegsmodell, E 200 d, som gjør startprisen lavere. I tillegg kommer det 4Matic firehjulsdrift på flere modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Få biler har fått så mye skryt som siste generasjon av Mercedes E-klasse. Den store familiebilen kom i ny generasjon rundt årsskiftet, og har virkelig lagt lista høyt i sitt segment.

Nå kommer en ny innstegsmodell av stasjonsvognutgaven – som gjør at startprisen blir lavere.

E 200 d vil koste fra 565.000 kroner – mens forrige innstegsmodell E 220 d, koster fra 594.000 kroner.

Det vil også komme 4Matic firehjulstrekk, i kombinasjon med flere motoralternativer.

Økt effekt – lavere utslipp

Den nye innstegsmotoren er den samme, effektive 4-sylindrede dieselmotoren vi kjenner fra E 220 d. Sistnevnte har 194 hk, mens samme motor i E 200 d yter 150 hk. Det er opp fra forrige generasjon, der E 200 d hadde 136 hk – likevel er bilens utslipp redusert.

Denne modellen gjør 0-100 km/t på 8,7 sekunder, mens oppgitt forbruk er kun 0,42 l/mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Firehjulsdrift

Den andre viktige nyheten er altså at nå kan bestilles med firehjulsdrift. Det ønsker et stadig økende antall av norske kunder.

Enn så lenge blir 4Matic imidlertid ikke tilgjengelig med innstegsmotoren. For å få 4x4 må du opp på 220 d. Da som sedan, og med en startpris på 580.000 kroner.

Skal du ha 4x4 i kombinasjon med stasjonvogn er det bensinmotorene E 400 eller E43 AMG som gjelder.

Les også: Ny elbil fra Opel knuser alle konkurrentene

(Saken fortsetter under)

Med drøyt 400 hk, blir E 43 AMG den foreløpige topputgaven av E-klasse stasjonsvogn.
Med drøyt 400 hk, blir E 43 AMG den foreløpige topputgaven av E-klasse stasjonsvogn.

Rask

E 400 4MATIC byr på 333 hk, hvilket gir solide ytelser. 0-100 km/t går kun 5,4 sekunder, samtidig som oppgitt blandet forbruk er på 0,79 l/mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du ha denne, må du ut med 935.000 kroner. Før du begynner å velge iden lange lista over ekstrautstyr.

Raskere

Men om du synes 333 hk blir litt tynt, så kan du jo gå «all in», og bestille den nye, foreløpige toppmodellen: E 43 AMG 4Matic. Vi sier foreløpige, fordi det kommer enda råere AMG-utgaver senere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men med 401 hk / 520 Nm, som sørger for 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder, er dette en skikkelig versting, det også.

Forbruket på E 43 AMG er 8,4 l/mil, et imponerende tall, alt tatt i betraktning.

Prisen starter på 1.140.000 kroner. Igjen, dette er naturligvis før du har gjort et dypdykk i listen over ekstrautstyr. Og den lista er lang.

Les også: Strømnettet er klar for elbilene

Mer diesel

Om du ikke er så opptatt av firehjulsdrift, kan du dessuten notere deg at det kommer en ny modell på dieselsiden: E 350 d.

Her blir det 3-liters motor på 258 hk, som gir 0-100 km/t på 6 sekunder blank.

Forbruket er oppsiktsvekkende 0,54 l/mil.

Mercedes kan skryte av å ha det mest brukervennlige og innovative infotainmentsystemet i bilverden akkurat nå. Men verdt å merke seg er at de to digre skjermene på dashbordet er ekstrautstyr.
Mercedes kan skryte av å ha det mest brukervennlige og innovative infotainmentsystemet i bilverden akkurat nå. Men verdt å merke seg er at de to digre skjermene på dashbordet er ekstrautstyr.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no