En annerledes og veldig praktisk bobil

Foto: Klikk.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her ser vi nærmere på Laika Ecovip 409; en halvintegrert langsengbil med romslig garasje og separat dusj- og toalettrom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat denne bilen har 150 hesters motor og automatgir. Denne modellen har også en større varmer fra Truma, nemlig 6EH. Det er en panne med høyere kapasitet, og med strømkassett, noe som gjør det mulig å varme bilen bare med strøm.

Bilen er ganske høy – nesten tre meter. De ekstra 20 centimeterne trengs for at du skal få skikkelig ståhøyde under taksengen midt i bilen, ovenfor sittegruppen. Lengden er derimot helt innenfor normen, med 749 centimeter. 2,3 meters bredde er også helt i linje med stort sett alle bobiler på det europeiske markedet. Men innsiden er slett ikke helt på linje med alt annet.

Her er det i stedet en omsorg for detaljer, og en del løsninger og egenskaper som du ikke finner noen andre steder. For eksempel tømmer du spillvannstanken via håndtaket i skoskapet rett innenfor inngangsdøra. Døra, som har både vindu og søppelkurv, er plassert mellom en sidestilt liten sofa og kjøleskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nedsenket trinn på innsiden og et elektrisk trappetrinn på utsiden gjør det enkelt å komme inn i bilen. Du har da sittegruppens tverrsofa rett foran deg, kjøkkenet litt til venstre, og deretter bakover i bilen følger dusjrommet og soverommet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GOD TAKHØYDE: Bilen er ganske høy – nesten tre meter. De ekstra 20 centimeterne trengs for at du skal få skikkelig ståhøyde under taksengen midt i bilen, ovenfor sittegruppen. Lengden er derimot helt innenfor normen, med 749 centimeter. Foto: Klikk.no
GOD TAKHØYDE: Bilen er ganske høy – nesten tre meter. De ekstra 20 centimeterne trengs for at du skal få skikkelig ståhøyde under taksengen midt i bilen, ovenfor sittegruppen. Lengden er derimot helt innenfor normen, med 749 centimeter. Foto: Klikk.no

Dum og farlig sengeløsning

Sengene i soverommet er høye, fordi garasjen skal romme så mye som mulig – for eksempel en Vespa. De to enkeltsengene kan forvandles til en gigantisk dobbeltseng ved hjelp av den uttrekkbare platen i benken mellom hodeendene til sengene, og to ekstra puter som vanligvis oppbevares i garasjen. Du kommer til dem via en skyvbar skapluke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I taket ovenfor sittegruppen sitter det en seng som senkes ned til et nivå der du fortsatt kan sitte igjen i sittegruppen, men langt nok ned for at den som ligger i senga skal kunne lese en avis eller bok uten å dunke i taket. Sengen er plassert slik at den blokkerer utgangen når den brukes – dumt og farlig. Når den er oppe synes den knapt, og er fint integrert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under fotendene til sengene finner vi klesskap og garderobe. I den venstre sengen er det skap med mellomhylle, og i den høyre sengen en garderobestang, men hengehøyden er ikke noe å skryte av. Skjorter og bluser sleper langs bunnen av skapet. Det finnes også et smalt klesskap mellom den høyre sengen og toalettet, lintøyskap nede og klær oppe, kanskje? Det er nemlig to dører til skapet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FOR FEM: Fem personer sitter bekvemt rundt bordet. Selv med sengen senket er takhøyden god nok til å sitte ved bordet. Foto: Klikk.no
FOR FEM: Fem personer sitter bekvemt rundt bordet. Selv med sengen senket er takhøyden god nok til å sitte ved bordet. Foto: Klikk.no

Smart og annerledes

En artig detalj finnes i toalettrommet. Dit finnes det to dører: En skyvedør av sjalusitype mot soverommet, og en klassisk dør mot midtgangen og plassen ved kjøkkenet. Med skyvedøren mellom kjøkken og dusj stengt, eksempelvis for adskilt omkledning, kan du likevel komme til toalettrommet og sminkespeil, oppbevaringsskap og annet, uten at måtte gå ut i bilens stue. Omvendt kan du bruke toalettet uten å måtte gå inn i soverommet dersom og når det er avgrenset med skyvedøren. Smart og annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøkkenet er derimot helt etter normen. Passe, for å beskrive en italiensk bil i Skandinavia. Her finnes det tre bluss, plass til tilberedning av mat, et stort kjøleskap og frys med AES (automatisk energisparing). Kjøkkenvifte finnes under overskapet, belysning og uttak for 12 og 230V finnes også – alt du forventer deg av en bil som ligger i den litt høyere prisklassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sittegruppen som er oppredbar, og har plass til fire reisende og fem til kaffe. Sitteputene er av den fastere typen. Ryggstøtten så som så, men ikke helt ille. Som vanlig sitter du best i de to stolene i førerhuset.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FULLVERDIG KJØKKEN: Her finnes det tre bluss, plass til tilberedning av mat, et stort kjøleskap og frys med AES (automatisk energisparing). Kjøkkenvifte finnes under overskapet, belysning og uttak for 12 og 230V finnes også. Foto: klikk.no
FULLVERDIG KJØKKEN: Her finnes det tre bluss, plass til tilberedning av mat, et stort kjøleskap og frys med AES (automatisk energisparing). Kjøkkenvifte finnes under overskapet, belysning og uttak for 12 og 230V finnes også. Foto: klikk.no

Enkelt publikumsfrieri

Førermiljøet er som i alle Fiat Ducato: svart plast på instrumentpanelet. Men litt enkelt publikumsfrieri har man satset på ved å montere sølvfargede detaljer, blant annet på girspaken og utblåsningsventilene. I taket finnes et smalt vindu, og på sidene i taket sitter det to skapluker, på sideveggene er det åpne hyller som egner seg til sånt som raskt skal fram, for eksempel kart eller refleksvester.

Følelsen i håndtak og møbler, dobbeltgulv og fine oppbevaringsrom, samt den trefrie byggeteknikken, gjør dette til et interessant bekjentskap, og ikke bare et vakkert sådant. Men det kan jo ikke være feil å være både vakker og smart.