Quant e-SportLimousine og QuantinoGlem alt som heter rekkevidde-angst!

Se video øverst i artikkelen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanken full av saltvann kjørte produsenten 1100 kilometer uten stopp. Ved testslutt gjenstod nesten 80 prosent av drivstoffet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja, du leste riktig. Du fyller tanken med saltvann og kjører avgårde med nesten ubegrenset kjørelengde, skal vi tro teknologiprodusenten NanoFlowcell.

Teknologien er enkel, og forsåvidt ingen nyhet. NASA la faktisk den til side allerede på 1970-tallet, da de mente den ikke var effektiv nok. Men nå hevder mannen bak satsingen, Nanoflows tekniske sjef Nunzio la Vecchia, som har forsket på teknologien i 16 år, at han bokstavelig talt har fått fart på sakene.

Ifølge Vecchia skal hans system kunne lagre flere kWh per kilo enn lithium-ion-batteriene som brukes i rubbel og bit av elbiler i dag. Akkurat hva han har gjort for å oppnå dette, vites foreløpig ikke. Vecchia holder kortene tett til brystet, da han ennå ikke har fått innvilget patent for sitt såkalte teknologigjennombrudd.

Kort forklart fungerer systemet slik: Du fyller tanken med med et drivstoffet kalt "bi-lon". Bi-lon består av to saltvannsløsninger (organisk og ikke-organisk), hvor den ene er positivt ladet og den andre negativt ladet. Bilen pumper så vannet gjennom en membran der de ladede elektronene reagerer med hverandre og på den måten produserer strøm. En såkalt «supercapasitor» (visstnok på størrelse med en skoeske) forsyner så elmotoren(e) med strøm og tar bort behovet for et plasskrevende og tungt batteri som i tradisjonelle elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tankene fylles på samme måte som du fyller diesel eller bensin. Et pumpemunnstykke med to dyser fyller tankene på fem minutter. I og med at drivstoffet består av vann er det hverken eksplosivt eller giftig, og du slipper å bruke tid ved en ladestasjon som med andre elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

1090-hesters superlimo

NanoFlowcell er ingen bilprodusent, men et teknologiselskap. Likevel har de utviklet tre biler. Den første, Quant e-Sportslimousine, så dagens lys på bilutstillingen i 2014. Denne ble erstattet av Quant FE i mars i år, mens den siste og mest tradisjonelle, en kompakt-crossover kalt Quantino, nå er på veien. Begge de to elbilene er typegodkjent.

Mest oppsiktsvekkende er helt klart Quant FE. Med sine fire elmotorer på til sammen 1090 hestekrefter og 2900 Newtonmeter (!!!), skal den gjøre 0-100 km/t på 2,8 sekunder og ha en toppfart på over 300 km/t. Rekkevidden skal ifølge produsenten være 600 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjørte 1100 kilometer på en femtedel av tanken

Quantino er uten tvil mest interessant for de store massene. Den bakhjulsdrevne kompakt-crossoveren er kun 3,9 meter lang, men har fire seter og plass til familien, skal vi tro produsenten.

Til tross for gode ytelser er det rekkevidden til Quantino som vekker mest oppsikt. Bilen ble nylig kjørt på rekkeviddetest av produsenten selv, og etter 14 timer og 1100 kilometer takket ryggen til testføreren for seg. I en youtube-video postet av NanoFlowcell selv, påstås det at det da gjenstod 78 prosent drivstoff i tankene (se videoen nederst i artikkelen).

Elektromotoren yter ikke mer enn 108 hestekrefter og 200 Newtonmeter, men Quantino skal likevel gjøre 0-100 km/t på under fem sekunder og ha en toppfart på 200 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen produksjon, kan likevel bli en realitet

Ettersom NanoFlowcell er et teknologiselskap, vil nok aldri de to bilmodellene bli en realitet. Vecchia har større mål i kikkerten, nemlig transportnæringen. Ikke bare varetransport, men også persontransport både til lands, vanns og i luften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr ikke at teknologien ikke vil finne veien til serieproduserte personbiler. I et intervju med Top Gear forteller Vecchia at de er i dialog med en stor bilprodusent, og at teknologien kan bli presentert i produksjonsmodeller allerede i 2017.

Saken er først publisert på Klikk.no

Les også:

Knuser e-Golf og Leaf på rekkevidde

BMW i3 Plug-in hybrid

Kjør elbil i jobben - spar tusener