Tar denne langt ute – da kan det bli dyrt

Tar clutch-pedalen langt ute er et bytte nært forestående.
Tar clutch-pedalen langt ute er et bytte nært forestående.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kan være en bruktbil-felle.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har en Volvo 940 der clutch-pedalen tar veldig langt ute. Lurer på om jeg bør være forsiktig eller om det ikke er noen fare? Hvor dyrt er det sånn cirka å bytte clutch på denne?

Benny svarer:

Heisann! La oss bare gå rett på sak: En clutch som tar langt ute er veldig ofte slitt og må som regel byttes i løpet av ikke altfor lang tid.

En "frisk" clutch skal normalt begynne å ta når man slipper pedalen 2 - 3 cm ut/opp.

Les også: Dekk-ekspert vil avlive gammel myte

Din bil, en Volvo 940, kunne leveres med både hydraulisk clutch og mekanisk med wire, litt avhengig av modell og utgave. Så her kan det være begge deler.

Har den wire, kan det være at det går an å justere den noe, om den tar langt ute. Men ofte er det et tegn på at glansdagene er over, også her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På biler med hydraulisk clutch er det normalt ingen justeringsmulighet. Det betyr kort og greit at om den tar langt ute, så er den slitt og moden for utskifting.

Dette er noe som kommer før eller senere på alle biler med manuelt gir.

Tidligere var et triks for å sjekke om clutchen var slitt på, å sette den i tredjegir. Gi gass og slippe ut clutchen. Ble bilen kvalt, var den i orden. Sluret bilen på clutchen, så var det tid for snarlig clutchbytte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette var den gangen en alminnelig familiebil ofte hadde 70 – 80 hestekrefter. Nå derimot, har jo for eksempel en VW Passat ofte 170 eller 190 sterke dieselhestekrefter og moment nok til å flytte et godstog, så jeg er skeptisk til å anbefale denne metoden. Det kan faktisk ende med at man "brenner opp" en ellers frisk clutch...

Volvo 940 er en kurant bil å skifte clutch på. Jeg tipper et verksted gjør jobben på rundt tre timer, og at et komplett clutchsett med alt du trenger ligger på snaut 2000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jobben vil da totalt sett kommer på noe rundt 7000 kroner. Så helt gratis er det ikke. Det går jo an å ta en telefonrunde og be om flere tilbud. Det er fort noe å spare på det.

En fattig trøst er dog at dette nok er en av de billigste bilene å skifte på. Det kan fort koste både det dobbelte og tredobbelte på andre merker og modeller.

Ønsker deg lykke til!

Les også: Automatgir kan være en tikkende utgiftsbombe

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under