Tesla-forbedring skal hindre dødsulykker som denne
Elbil-giganten har gjort endringer i autopilot-systemet i sin Tesla Model S som skal hindre at sjåføren slutter å følge med på veien, selv om vedkommende kjører på autopilot.
I mai i år krasjet en Tesla Model S inn i en trailer i Florida i USA mens den kjørte på autopilot. Situasjonen førte til at Teslaen kjørte under traileren og ble truffet i frontruten. Sjåføren omkom.
Med autopilot-systemets nyeste oppdateringer kunne dødsulykken i Florida muligens vært unngått, ifølge Tesla-sjef Elon Musk.
Bakgrunn: Teslas autopilot granskes etter dødsulykke
Hendene av rattet utløser alarm
Forbedringene innebærer at det blir utløst en alarm i bilen dersom sjåføren tar hendene av rattet i mer enn ett miutt i strekk ved en hastighet på over 72 kilometer i timen, når det ikke er noen andre kjøretøy foran bilen.
Det samme skjer dersom du kjører på autopilot bak andre kjøretøy med en hastighet på over 72 kilometer i timen og tar hendene av rattet i mer enn tre minutter sammenhengende.
Dersom denne alarmen blir utløst tre ganger i løpet av en time, blir autopiloten slått av.
Les også: Omkom i Tesla-krasj – brannvesenet fryktet elektrosjokk
Har gjort det bra i krasjtester
Musk understreker at Tesla ikke kan garanterere full sikkerhet, ifølge Reuters.
Tesla Model S har gjort det bra i krasjtester, med noen av de beste resultatene som har blitt oppnådd både i amerikanske og europeiske tester noen gang.
I etterkant av det dødelige krasjet i mai påpekte Tesla følgende, ifølge NTB:
– Dette er det første kjente dødsfallet på 210 millioner kilometer der autopiloten var aktivert. For alle kjøretøyer i USA skjer det en dødsulykke for hver 150 millioner kilometer, og på verdensbasis forekommer dette cirka hver 100 millioner kilometer.