Dette bilmerket har du kanskje aldri hørt om...

Glas er bilen som etter hvert ble til BMW. Nå kan du sikre deg det som trolig er Norges eneste eksemplar av denne coupeen. Faksimile fra finn.no
Glas er bilen som etter hvert ble til BMW. Nå kan du sikre deg det som trolig er Norges eneste eksemplar av denne coupeen. Faksimile fra finn.no Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Super-sjeldent eksemplar til salgs i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når en bil er både sjelden og billig – ja da er det gjerne en hake ved det hele. Slik er det også her.

Du må nemlig sette bilen sammen selv!

Bilen i dette tilfellet er en Glas 1204 S fra 1963, som antas å være den eneste i hele landet. Slik sett kan det absolutt være verdt det.

Glas er både et smalt og lite merke og er vel egentlig mest kjent for to ting: Å bli oppkjøpt av BMW, og for å være den første personbilen med motor som hadde overliggende kamaksel, drevet av en tannreim av gummi.

Glas begynte å produsere landbruksmaskiner helt tilbake til 1895, senere lagde de også symaskiner og tidlig på 50-tallet hev de seg på trenden med scootere.

Biler begynte de å lage i siste halvdel av 50-tallet. I 1966 ble de altså oppkjøpt av konkurrenten BMW, da de var interessert i en del av de interessante patentene som Glas sto bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en svært forkortet versjon av en spennende bil-historie.

Men tilbake til "vår" bil. Den har nemlig også en interessant historie bak seg. Vi tar en telefon til selger, Bård Risan som driver Rud Vintage Garage i Bærum, for å høre mer om den uvanlige bilen.

Du må sette sammen den sjeldne bilen selv, slik blir den nesten som et Kinderegg for voksne. Faksimile fra finn.no Foto: Broom
Du må sette sammen den sjeldne bilen selv, slik blir den nesten som et Kinderegg for voksne. Faksimile fra finn.no Foto: Broom

Vann over hodet

– Denne bilen som er en 1963-modell, kom til Norge som helt ny i 1964, men den ble faktisk ikke solgt for i 1966. Da til en dame i Oslo som hadde den i mange,mange år.

– På 80-tallet en gang ble den oppkjøpt av en kar utenfor Hønefoss. Han plukket bilen ned for å pusse den opp, forteller Risan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og det gikk ikke helt som planlagt, eller?

– Nei, uvisst av hvilken grunn så gjorde det ikke det. Bilen ble stående demontert til jeg kjøpe den i fjor. Etter tips fra en bekjent.

– Jeg må innrømme at jeg falt pladask for bilen, som er både komplett, og vel så det, og også i god stand. Samt historien rundt den og det faktum at den er sjelden. Min plan var å sette den i stand, utdyper den hyggelige selgeren videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Okei – hva skjedde?

– Jeg tok meg vann over hodet, er vel en dønn ærlig og sann forklaring. Jeg driver butikk og har ikke tid til å gjøre dette selv. Men jeg håper at noen andre forbarmer seg over bilen og gir den omsorgen og kjærligheten den fortjener. Bilen er et svært godt og ikke altfor vanskelig prosjekt, legger han til.

Er dette Norges minst kjørte bruktbil?

Tyske interesser

– Hvordan har responsen på annonsen vært?

– Overraskende god, særlig med tanke på hvor sjelden og lite kjent bilen er. Men det har så langt ikke resultert i noe konkret. De heteste interessentene er fra Tyskland, men jeg må innrømme at jeg håper å finne en ny norsk eier til denne. Det er litt synd om den, som trolig er den eneste norske, skulle forsvinne ut av landet, sier Risan.

Se hele annonsen, omtale og flere bilder her:

– Ryktene sier forresten at det var Kolberg-familien, som var mest kjent for import av Mazda og Hyundai i sin tid, som tok denne inn til Norge, uten at jeg har rukket å følge opp den tråden enda, forklarer han ivrig videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er ser jo litt ut som er Kinderegg for voksne. Hvor mye jobb er det å lage fin bil ut av dette igjen?

– He, he... Ja. Kinderegg er jo tre ting på én gang det. Jeg mener det blir en ikke altfor vanskelig utfordring å sette den i stand, tilfredstillelse når den blir klar og ikke minst gleden ved å ha en sjelden bil med norsk historie. Den siste må vel sies å være sjokoladen i prosjektet!

Dette er låvefunnet man bare kan drømme om!

Verdt rundt 300.000 kroner

– For å svare på spørsmålet; Klart det tar tid, sikkert mer enn man tror også. Men svært lite rust og komplett bil gjør ting veldig mye enklere. Så som objekt så mener jeg at dette helt klart er den enklere sorten. Det fordrer selvfølgelig at man har både litt skru-peiling, interesse for bilen og et fornuftig sted å stå, og er klar over at det vil det påløpe kostnader underveis også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva tror du bilen vil være verdt når den blir hel, pen og i orden?

– Tja... Litt vanskelig å si. Det finnes få slike biler til salgs, men jeg har forsøkt å sjekke litt på dette og ser at den vanligere sedan-modellen annonseres for rundt 25.000 euro når de er i god stand. Den sjeldnere coupe-modellen, som denne, ligger noe høyere og annonseres for rundt 35.000 euro. Altså godt og vel 300.000 kroner. Slik sett kan restaureringen av denne forsvares økonomisk også, avslutter den hyggelige veteranbilselgeren.

Les også: D enne bilen ble aldri solgt da den var ny