Ford kaster ut baksetene - da synker prisen

Ford Galaxy er her i tredje generasjon. Nå blir den tilgjengelig som varebil, også i kombinasjon med firehjulstrekk.
Ford Galaxy er her i tredje generasjon. Nå blir den tilgjengelig som varebil, også i kombinasjon med firehjulstrekk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford Galaxy er her i tredje generasjon. Nå kommer Fords flerbruksbil også som varebil på grønne skilter. Det betyr lavere pris, denne er også tilgjengelig med Fords AWD firehjulstrekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi nordmenn har en biltype som ikke finnes i så mange andre markeder. Hvilken? Jo, varebilene som egentlig er personbiler.

Her forsvinner baksetene ut. Inn kommer en skillevegg og vips: Så er bilen en varebil og får langt mindre avgifter.

Ordningen har ført til mye rart opp gjennom årene, der kreative sjeler har gjort sitt ytterste for å tøye regelverket, og spare avgifter.

Statskassa må inn

Nå er regelen at det må være plass til en tenkt kasse i varerommet for at bilen skal kunne godkjennes som varebil, populært kalt «Statskassa». Går ikke den inn, kan bilen heller ikke ombygges til varebil.

En av dem som er stor nok til at det går, er Ford Galaxy. Fords rommelige flerbruksbil er her i tredje generasjon, og nå lanseres den også som varebil. Med på kjøpet kan du få automatgir, firehjulstrekk og et høyt utstyrsnivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er ny utgave av bestselgeren i Norge

(Saken fortsetter under)

Slik ser Galaxy ut innvendig når du feller alle setene ned i gulvet.
Slik ser Galaxy ut innvendig når du feller alle setene ned i gulvet.

Fire utgaver

Med utstyrsnivået Titanium, automatgir og en drivstoffgjerrig 2-liters dieselmotor med 150 hestekrefter, starter prisen på attraktive 418.852 kroner. Det er rundt 100.000 kroner mindre enn tilsvarende personbilutgave.

To bakseterader er fjernet for å frigjøre en vareromslengde på hele 187.5 cm, bredden ved dørene er 132 cm og høyden foran er 110 cm og bak 105 cm. Nyttelasten er fra 710 til 760 kilo.

Galaxy i varebilversjon blir levert i fire utgaver, alle med en 2.0-liters TDCi-dieselmotor: To varianter med firehjulsdrift (150 HK med manuell girkasse og 180 HK med Powershift automatgir) og to varianter med forhjulsdrift (180 HK og 210 HK, begge med Powershift automatgir).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er en av de beste familiebilene du kan kjøpe

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye utstyr standard

Komfort og utstyrsmessig er Galaxy varebil i hovedsak identisk med personbilvariantene med samme utstyrsnivå. Det betyr i praksis lavt støynivå og en rikholdig liste med standardutstyr.

Blant annet har innstegsmodellen et omfattende utvalg førerassistanseteknologier, som blindsonevarsling, filskifteassistanse, automatiske fjernlys, føreroppmerksomhetsvarsling og trafikkskiltgjenkjenning.

Fords nye infotainmentsystem SYNC 3 er standard. SYNC 3 er forberedt for å kobles til smarttelefoner i bilen, med Apple Carplay eller Android Auto.

Galaxy bør bli et attraktivt varebilvalg for de som trenger plass, men ikke vil kjøre rundt i en tradisjonell kassebil.
Galaxy bør bli et attraktivt varebilvalg for de som trenger plass, men ikke vil kjøre rundt i en tradisjonell kassebil.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no