Slik skal VW rette opp et dårlig inntrykk
Dette blir snart bli standardutstyr på flere modeller.
Dønningene etter VW-konsernets Dieselgate i fjor høst, har fortsatt ikke lagt seg. Den bevisste og systematiske juksingen med dieselmotorene i biler fra VW, Audi, Skoda og Seat, regnes som bilindustriens største skandale.
I ettertid har VW lagt seg flate. Nå er jobben med å rette opp inntrykket, og bygge opp igjen tilliten i full gang.
Et av tiltakene som kommer, er det vi omtaler her: Partikkelfilter for bensinmotorer. Dette har vært vanlig i en årrekke på dieselmotorer, men nå er det altså bensinmotorens tur.
Les også: Volkswagen tar tilbake verdensherredømmet
Audi A5 og VW Tiguan først
Partikkelfilteret skal fange opp de mikroskopiske sotpartiklene som oppstår i forbindelse med forbrenningen av drivstoffet i motoren.
Dette kan hindre opptil 90 prosent av utslippet av sotpartikler i luften, hevder VW i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe første modellene som blir utstyrt med det nye filteret er VW Tiguan 1,4 TSI og Audi A5 2,0 TFSI. Etterhvert skal alle bensinmotorene få dette filteret.
Brooms bilekspert: – Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt
Mer AdBlue
– Vi har utviklet stadig mer effektive motorer som slipper ut mindre CO2. Ved å levere partikkelfilter som standardutstyr reduserer vi utslippene fra våre moderne bensinmotorer ytterligere, sier sjef for forskning- og og utviklingsavdelingen, Dr. Ulrich Eichhorn.
Men det stopper ikke der. De vil også utstyre alle dieselbilene sine med AdBlue.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– I fremtiden vil alle våre modeller være utstyrt med den siste og mest effektive SCR-katalysator-teknologien, sier Eichhorn.
Les også: Nå er biler som kan plugges i veggen på salgstoppen
Beste produsent
VW har naturlig nok en ekstra sterk motivasjon for å få rensket litt opp i utslippene sine.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen de leverer i praksis noen av de reneste motorene allerede. Det viser blant annet uavhengige analyser gjort av Emissions Analytics' EQUA Quality Indez, som har testet 440 av verden mest populære bilmodeller. Der VW-gruppen rangeres som beste produsent.
Det blir også spennende å se om flere produsenter hiver seg på trenden med partikkelfilter på bensinmotorer.
Les også:
Nå kan du spare nesten 100.000 kroner på bestselger-SUVen
Rekordår – etter tidenes jukseskandale
Denne har mange ventet på lenge – her er den i Norge
Nå kan en norsk bil-rekord ryke – etter 47 år
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no