Nei – elbil må ikke være kjedelig

Denne banebrytende sportsbilen fra Nissan brukes under OL i Rio akkurat nå. Foto: Nissan
Denne banebrytende sportsbilen fra Nissan brukes under OL i Rio akkurat nå. Foto: Nissan
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne skal videreføre stolte sportsbiltradisjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat nå er det nok elbilen Leaf og kompakt SUV-en Qashqai de aller fleste forbinder med Nissan her hjemme.

Ikke noe galt i det. Bilene er både gode og greie til sitt bruk. Men sportsbiler kan man ikke akkurat beskylde dem for å være.

Men Nissan har også både lange og stolte sportsbiltradisjoner. Tenk bare på biler som Skyline, SX og ikke minst den legendariske Z-serien. Dette har ikke Nissan glemt.

(Saken fortsetter under)

Nye Nissan BladeGlider utfordrer med sine mange spesielle løsninger. Foto: Nissan
Nye Nissan BladeGlider utfordrer med sine mange spesielle løsninger. Foto: Nissan

En annerledes bil

Allerede i 2013 viste de en konseptbil som de kalte BladeGlider. Nå har de videreutviklet dette konseptet til prototyper. Det kan derfor være et godt håp om at Nissan nå følger opp sportsbiltradisjonene. Om enn på en helt nye måte – eller skal vi si måter?

Nissan BladeGlider byr nemlig på mye nytt og innovativt. For det første er dette en elbil. For det andre har den veldig spesielle dører og ikke minst en kontroversiell seteløsning. Har er det to separate bakseter og ett forsete.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har videokameraer på hver av forskjermene og to skjermer innvendig, i stedet for sidespeil. Sporvidden foran er smal, mens den er bredere bak. Designet er også ganske utfordrende og skal gi racerbil-assosiasjoner.

Bilen skal være på størrelse med en Nissan Leaf. Den har bakhjulsdrift med en elmotor på 130 Kw i hvert av bakhjulene.

Les også: Elbileiere kjører lengre distanser

(Saken fortsetter under)

Seteløsningen er spesiell på BladeGlider. Foto: Nissan
Seteløsningen er spesiell på BladeGlider. Foto: Nissan

Egen drift-mode

Drivlinjen er forresten utviklet i samarbeid med engelske Williams Advanced Engineering (som kanskje er mest kjent fra Formel 1). Bilen skal gjøre 0-100 km/t på under 5 sekunder og ha en toppfart på over 190 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den leveres med tre forskjellige kjøremodus, hvorav det ene er "drift". Det sier vel egentlig ganske mye?

Det skal ellers være lagt mye vekt på kjøreegenskaper og kjøreglede. I tillegg til miljøaspektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret i BladeGlider gjenspeiler bilens sportslige egenskaper med 4-punkts sikkerhetsbelter for alle passasjerene, setene har sidestøtte og god beinplass til både fører og passasjerer.

Interiøret er tilgjengelig i to farger – Cyber Green og Stealth Orange. Disse fargene brukes på øvre delen av setene og er rammet inn med et sølvreflekterende materiale for å skape et sportslig utseende. Selve førerplassen er også tydelig racing-inspirert.

Les også: Dette er verdens mest solgte elbil

(Saken fortsetter under)

Førerposisjonen kan ikke beskrives som annet enn tøff! Foto: Nissan
Førerposisjonen kan ikke beskrives som annet enn tøff! Foto: Nissan

For bil-elskere

– Disse prototypene fremhever Nissans visjon om å utvide sin filosofi om intelligent mobilitet der kjøregleden kombineres med miljøansvarlighet. Nissan mener at entusiaster skal kunne se frem til en nullutslippsfremtid og BladeGlider er en elbil for bilelskere, sier Nissans Daniele Schillaci, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store ord og nok en prototype som kommer til å støve ned på et lager om kun kort tid, tenker du kanskje?

Vel – da skal du vite at Nissan BladeGlider faktisk brukes under det pågående OL i Rio, som VIP-transport. Så det er absolutt håp om at dette kan bli mer enn et kult konsept.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no