Nytt veiselskap lover billigere veier

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Veier lover å bygge langt billigere motorveier enn Statens vegvesen, blant annet ved å fjerne veibelysning og bygge smalere veier, ifølge Aftenposten. – Veistandarden blir ikke dårligere, lover samferdselsministeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det nye statlige veiselskapet har overtatt ansvaret for byggingen av veier for til sammen 148 milliarder kroner og tror kostnadene kan reduseres med 22 milliarder kroner, skriver avisen.

Dette skal blant annet oppnås ved å kutte ut belysning over lange strekninger, redusere kravene til sikt, redusere veibredden og tykkelsen på asfalten, lage enklere frostsikring og velge billigere dreneringsløsninger.

– På en del områder bygger vi med for høy standard i Norge, mener vi. Det må inn et større kostnadsfokus, sier sjef for selskapet, Ingrid Dahl Hovland.

Hun mener at tiltakene ikke vil gå ut over sikkerheten, og viser blant annet til at det ikke finnes forskning som sier at veilys gir høyere trafikksikkerhet utenfor tettbebygde strøk og utenfor kryssområder.

Helt feil

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til NTB at det blir helt feil å snakke om å senke veistandarden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– At standarden blir lavere er rett og slett feil. Det handler mer om å prioritere riktig, sier han.

Blant annet skal Norge se til Sverige, for svenskene klarer å bygge motorveier til halve prisen av det som gjøres her til lands.

– Sverige har jevnt over bedre veistandard. Derfor skal vi lære hvordan vi kan få mer igjen for pengene ved å bygge like bra og billig, sier samferdselsministeren.

Nye Veier-sjef Ingrid Dahl Hovland garanterer at veiene skal bygges raskere, mer effektivt og billigere enn Statens vegvesen, men at det ikke skal gå utover trafikksikkerheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I Sverige er man gjerrigere på standardvalg, spesielt på strekninger med litt lavere trafikk. Kvalitetssikring i gjennomføring svært viktig, sier hun til Aftenposten.

– Det er ingen tjent med

Direktør i Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen, har følgende kommentar til planene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan bli dyrt å bygge billig dersom utgiftene til drift og vedlikehold blir store. Og hensynet til trafikksikkerhet er sentralt i all planlegging og bygging av veier. Samtidig er det viktig hele tiden å se muligheter for endringer, eventuelt forenklinger, og ta i bruk nye metoder, sier han.

Solvik-Olsen beroliger med at billigere veier ikke automatisk betyr mer vedlikehold.

– Det å spare på den måten er ingen tjent med. Nye Veier skal ha ansvaret for veiprosjektene de har fått i 20 år fremover, og i det ligger at de må ta samtlige vedlikeholdskostnader. At det blir mer vedlikehold fordi veiene er billigere, er ikke måten de jobber på, sier han.